Hasičská TATRA čtyřkolka pro Austrálii

Na konci roku 2014 bylo do Austrálie expedováno vozidlo TATRA 815-732R53 4x4, které vzniklo na požadavek australského dealera ve spolupráci společností TATRA TRUCKS a THT Polička.

Cílená propagace v Plzni

Jedná se o unikátní speciál určený primárně pro zásahy při rozsáhlých lesních požárech, jež jsou na území Austrálie velmi časté. Před výrobou vozidla proběhla řada jednání se zástupci hasičských útvarů z Austrálie a hasiči samotnými, aby lesní speciál splnil očekávané parametry – ostatně stejný princip byl použit před pár lety, kdy vznikly první hasičské varianty vozidel na bázi typové řady T 815-7 pro české a slovenské hasiče. Důležitou součástí bylo rovněž to, aby vozidlo splňovalo velmi specifické hasičské předpisy, které jsou značně odlišné od norem v Česku, resp. Evropě.

Speciál vznikl kombinací prvků používaných na různých verzích typové řady T 815-7. Je poháněn standardním vzduchem chlazeným motorem TATRA T3D-928.31 Euro5 o výkonu 325 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Allison a dvoustupňovým přídavným převodem TATRA. Nápravy jsou v provedení s redukcemi v kolech a pro maximální průchodnost terénem jsou opatřeny dohušťováním pneumatik, které je ovládáno přímo z kabiny řidiče. Přední náprava je odpružena – pro řadu T 815-7 standardními – vzduchovými vaky, vzadu je použito lehkého kombinovaného pérování (důvodem je maximální ochrana vaků při průjezdu požárem). Na obou nápravách jsou použity pneumatiky o rozměru 14.00 R20, vzadu v jednomontáži. Díky vzduchovému pérování je možno z kabiny řidiče vozidlo zvýšit či snížit.

Kabina řidiče je ve verzi běžně používané u vozidel pro těžební sektor, tj. v unikátním provedení s integrovanou ochranou splňující přísné předpisy ROPS/FOPS (ochrana proti převrácení a proti padajícím předmětům) bez nutnosti používat dodatečné rámy. Má samozřejmě pravostranné provedení a je vybavena trojicí sedadel s tříbodovými bezpečnostními pásy.

TATRA 815-7 v tomto zákaznickém provedení má rozvor 4 090 mm a celkovou délku 8 metrů, včetně přední lafety, upevněné na nárazníku. Šířka vozidla je v mezích platné australské legislativy a činí 2 500 mm, výška ve standardní poloze pérování pak činí pouhých 2760 mm.

Jak již bylo zmíněno, nástavbu vyrobila firma THT Polička, která mj. instalovala i systém ochrany vozidla před ohněm – okolo celého vozidla jsou umístěny trysky, které kolem vozu vytvářejí vodní clonu. Celá nástavba je účelovou modifikací nástaveb běžně montovaných na „evropská“ provedení T 815-7 CAS-30.

Vozidlo je od poloviny ledna v Austrálii. Australský dealer jej nyní v několikadenních cyklech půjčuje jednotlivým hasičským útvarům v oblasti Západní Austrálie, kde v tomto období probíhá tradiční „sezona“ lesních požárů, přičemž hned na první misi se nový speciál dostal přímo do ohniska jednoho z nich. V nejbližších měsících bude připravena i varianta 6x6 s větší přepravní kapacitou a řiditelnou zadní nápravou – detaily o této variantě přineseme ihned po její realizaci.

Autor: Jan Vavřička Článek může obsahovat komerční sdělení.

The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 13.04.2015 10:59




2 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka