MINI je průkopníkem na poli elektrické mobility
Technologické poznatky a paleta nabízených modelů propůjčují společnosti BMW Group vedoucí roli v oblasti elektrické mobility. Značka MINI byla v tomto ohledu prvním průkopníkem – MINI E, představené v roce 2008, bylo prvním zcela elektrickým vozem BMW Group a v rámci velkoplošného výzkumu s ním jezdili
soukromí uživatelé v každodenním provozu. Celosvětově bylo pro tyto účely využíváno více než 600 vozů, postavených na základech modelu
MINI Cooper. Projekt přinesl zásadní poznatky pro konstrukci elektricky poháněných automobilů, které byly následně využity při vývoji BMW i3.
Plug-in hybridní pohon MINI Cooper S E Countryman ALL4 kombinuje to nejlepší z obou světů. Dobře známý prostor pod kapotou zabral zážehový 3válec vybavený technologiemi
TwinPower Turbo nejnovější generace společnosti BMW Group. Ze zdvihového objemu 1,5 litru odevzdává
největší výkon 100 kW/136 k. Maximální točivý moment 220 Nm je k dispozici, již od 1250 1/min. Spalovací motor MINI Cooper S E Countryman ALL4 je kombinovaný s modifikovanou
6stupňovou samočinnou převodovkou Steptronic. Ta podle charakteristického principu MINI přenáší hnací sílu na přední kola.
Druhou pohonnou jednotkou MINI Cooper S E Countryman ALL4 je
elektromotor umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru. Tato elektrický motor má hybridní synchronní konstrukci a poskytuje výkon 65 kW/88 kí – což je s ohledem na její velikost a hmotnost obzvláště vysoká hodnota – a generuje maximální točivý moment 165 Nm, který je typicky k dispozici již při rozjezdu od nulových otáček. Kromě toho nabízí konstantní přísun výkonu i ve vysokých otáčkách, stejně jako mimořádnou účinnost. Elektromotor svůj výkon posílá na zadní nápravu prostřednictvím dvoustupňového převodu.
Lithium-iontový akumulátor: kompaktní, výkonný a vyrobený s využitím unikátních zkušeností
Lithium-iontový akumulátor je umístěný přímo před elektromotorem pod zadními sedadly. Tvoří ho
pětice modulů, přičemž každý z nich se skládá
ze šestnácti článků a stejně jako elektromotor se vyrábí v továrně v německém Dingolfingu, kde je kompetenční centrum BMW Group pro technologie eDrive. Vysokonapěťový akumulátor má kapacitu 7,6 kWh. Nabíječkou Wallbox s nabíjecím výkonem 3,6 kW ho lze plně nabít za 2:15 hod. Nabíjení z běžné domácí zásuvky zabere 3:15 hod.
Inteligentní systém řízení toků energií optimalizuje radost z jízdy a hospodárnost
Systém inteligentního řízení toků energie, který ovládá řídicí jednotka plug-in hybridního systému, zaručuje, že spolupráce spalovacího motoru a elektromotoru je optimalizována jak pro zábavu za volantem, tak i pro hospodárnost za všech okolností. Při využití pouze výkonu elektromotoru je MINI Cooper S E Countryman ALL4 schopný nabídnout bezemisní potěšení z jízdy v mnoha situacích každodenního provozu. V případě potřeby razantní akcelerace podporuje elektromotor funkcí boost spalovací jednotku. Pro sportovní akceleraci je k dispozici celkový výkon systému 165 kW/224 k a kombinovaný točivý moment 358 Nm. MINI Cooper S E Countryman ALL4 zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy.
Dvě pohonné jednotky, čtyři poháněná kola
Při jízdě je využívána vždy jen jedna ze dvou pohonných jednotek, zatímco ta druhá se může kdykoliv přidat a optimalizovat trakci, jízdní stabilitu a obratnost. Signál spouštějící druhou pohonnou jednotku vychází z řídící jednotky systému DSC, který neustále analyzuje jak situaci na silnici, tak řidičovy požadavky. „Výsledek je inteligentní pohon všech kol, který zaručuje dokonalý pohyb vozu za každého počasí a jízdních podmínek,“ vysvětluje Uwe Seitz, ředitel projektu MINI Cooper S E Countryman ALL4. Precizně řízená souhra pohonu přední nápravy pomocí spalovacího motoru a zadní nápravy, poháněné prostřednictvím elektromotoru, je stejný princip, použitý u BMW i8, ovšem v opačném uspořádání: je to klíčový faktor, který přispívá k mimořádně fascinujícímu charakteru plug-in hybridního sportovního vozu.
Páčkový přepínač eDrive: čistě elektrický pohon stiskem jediného tlačítka
Pro volbu provozního režimu může řidič používat také páčkový přepínač eDrive.
AUTO eDRIVE
Čistě elektrický pohon do rychlosti 80 km/h, spalovací motor se připojuje ve vyšších rychlostech, zejména při razantní akceleraci nebo ve chvíli, kdy úroveň nabití akumulátoru klesne pod 7 procent.
MAX eDRIVE
Čistě elektrický pohon do rychlosti 125 km/h, spalovací motor se připojuje ve vyšších rychlostech nebo při rychlém podřazení převodovky, tzv. kickdownu.
SAVE BATTERY
Vůz je poháněn spalovacím motorem, úroveň nabití akumulátoru je udržována nad 90 procenty nebo je na tuto úroveň nabíjena startovacím generátorem.
Ve standardním režimu AUTO eDrive je MINI Cooper S E Countryman ALL4 poháněno do rychlosti 80 km/h pouze elektřinou. Ve vyšších rychlostech a v případě potřeby vysokého výkonu se automaticky připojí spalovací motor. V režimu MAX eDRIVE se vozidlo pohybuje pouze na elektrický pohon, a to až do rychlosti 125 km/h. Pro ulehčení vysokonapěťovému akumulátoru nebo doplnění jeho nabití na úroveň vyšší než 90 procent lze zvolit režim SAVE BATTERY.
Je-li MINI Cooper S E Countryman ALL4 vybaveno navigačním systémem a navádění je aktivní, předvídavý systém řízení toků energie se postará o to, že nejvhodnější úseky trasy jsou projety čistě na elektrický pohon. Na základně navigačních dat je provozní strategie hybridního ústrojí směřována na využití energie vysokonapěťového akumulátoru v maximální možné míře.
Praktický a variabilní interiér
Díky kompaktní konstrukci a uspořádání komponentů pohonu eDrive se plug-in hybridní varianta nového MINI Countryman vyznačuje praktickým interiérem. Vysokonapěťový akumulátor je umístěn pod mírně zvýšenými zadními sedadly, stejně jako 35 litrová palivová nádrž. Při obsazení všech sedadel je objem zavazadlového prostoru MINI Cooper S E Countryman ALL4 jen o něco menší, než v případě konvenčně poháněných modelů. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 40:20:40 a mohou být také plně sklopena a nastavena v různých úhlech. „Hybridní technologie je do vozu nainstalována tak, že si ji majitel, až na ovladače, jimiž aktivuje jednotlivé provozní režimy, ani nevšimne,“ říká Uwe Seitz, ředitel projektu MINI Cooper S E Countryman ALL4.
Specifické designové prvky a zobrazení
Diskrétní, ovšem zároveň nezaměnitelné známky průkopnického charakteru pohonného systému vozu jsou na pohled zřetelné v podobě specifických designových prvků exteriéru MINI Cooper S E Countryman ALL4. Zásuvka pro dobíjecí kabel je umístěna pod víčkem v boční ozdobě na levém předním blatníku. Dalšími prvky jsou specifická označení „e“ v bočních ozdobách a také žluté „S“ v označení modelu na víku zavazadlového prostoru, stejně jako v přední masce chladiče a na prahových lištách.
Unikátní prvky v kokpitu zahrnují žlutý spínač start/stop uprostřed panelu s páčkovými přepínači a výkonový displej v přístrojovém štítu. MINI Cooper S E Countryman ALL4 je standardně nabízen s rádiem MINI Visual Boost s 6,5palcovým barevným dotykovým displejem v centrálním přístroji. Kromě funkce MINI Country Timer rovněž zobrazuje údaje, jako je úroveň nabití vysokonapěťového akumulátoru a provozní režim hybridního pohonu, voleného pomocí páčkového přepínače eDrive. Ve spojení s volitelným paketem Wired je součástí výbavy navigační systém MINI Professional ovládaný prostřednictvím 8,8palcového dotykového displeje s novou grafikou nebo dotykového ovladače na středovém tunelu.
Hospodárnost propojená s individuálním stylem
MINI Cooper S E Countryman ALL4 kombinuje vysoce
efektivní potěšení z jízdy s variabilním interiérem a dalšími pokrokovými prvky, které charakterizují nové provedení všestranného modelu ze segmentu kompaktních prémiových vozů. Jeho výrazně expresivní design a optimální využití vnitřního prostoru jsou stejně ohromující, jako
zvýšený jízdní komfort a vytříbená, prémiová atmosféra uvnitř vozu. MINI Cooper S E Countryman ALL4 je standardně vybaven možností volby jízdních režimů MINI Driving Modes. Bez ohledu na provozní režim, volený páčkovým přepínačem eDrive, lze v závislosti na požadavcích přizpůsobit nastavení vozu
mimořádně sportovní jízdě či hospodárnému jízdnímu stylu.
Tip pro fanoušky nových automobilů
Pokud jste fanouškem automobilů značky MINI a BMW ale i všech ostatních vozů různých značek a zajímáte se o automobilový průmysl, doporučujeme vám navštívit e-magazín o nových autech www.autonewsletter.cz. Jestliže patříte mezi prodejce automobilů a sháníte webovou aplikaci pro správu zakázek, navštivte stránky www.autoklient.cz.
Tip na závěr: Přečtěte si nový magazín Nové automobily v ČR. Je k dispozici online i ke stažení ve verzi PDF.