Kromě objemu prodaných položek je pro majitele eshopu velmi podstatný zdroj objednávek a chování zákazníků na stránkách internetového obchodu (míra okamžitého odchodu, nejméně oblíbené stránky, pohyb po eshopu, apod.). Na základě pravidelného sledování statistik lze stanovit další investice do online marketingu, který je efektivní a přináší objednávky. Samozřejmě je také nutné sledovat technologický vývoj a eshop neustále rozvíjet. V současné době je aktuální přechod na responzivní verze shopů optimalizované pro mobilní zařízení.
Z mé 8leté konzultantské praxe jednoznačně vyplývá, že největší chybou je ignorování významu analytických nástrojů (například Google Analytics a Google Webmaster Tools). Manažeři se často rozhodují podle pocitů a neměřitelných faktorů a nechtějí si nechat poradit či vysvětlit na základě ověřených případových studií, jaké investice jim přinesou návštěvníky a zákazníky.
nepoužívání analytických nástrojů pro vyhodnocení zdroje objednávek e-shopu
ignorování optimalizace webu pro vyhledávače (SEO)
zanedbání aktualizace obsahu eshopu
odmítání technologického pokroku a trendů (například responzivní webdesign)
neefektivní nákup online inzerce bez jakékoliv koncepce či obchodní strategie
Majitelé či manažeři e-shopů podceňují význam SEO jako důležitého pilíře online marketingu a nedokáží vysledovat, kolik objednávek přišlo do eshopu z neplacených návštěv z fulltextových vyhledávačů Seznam, Google, Bing, Ask, Yahoo, Yandex, apod. Klasickým omylem je také přeceňování významu počtu návštěv z placeného zdroje. Podstatné by pro eshop vždy měly být objednávky a zdroje objednávek, nikoliv návštěvnost.
Pokud manažer investuje 20.000Kč do PR článku na velmi čteném bulvárním online magazínu a příchozí návštěvnost z tohoto placeného zdroje bude v řádech stovek či tisíců, neznamá to, že investice byla rozumná. Z bulvárního magazínu nemusí přijít ani jediná objednávka a efektivnější inzerce může být na méně navštěvovaných ale více relevantních webech.
Rozhovor realizovali: Jan Vavřička (UNIWEB Plzeň), Daniel Morávek (Podnikatel.cz)
Část rozhovoru byla také zveřejněna v článku 7 hlavních chyb, které e-shopy dělají při práci s daty o nákupech a zákaznících na portálu Podnikatel.cz.