Jak trénují a o čem přemýšlí profesionální tanečnice a tanečníci?

O víkendu jsme se podívali na trénink plzeňské taneční skupiny Orient Dream před jejich květnovou show, pod vedením německého tanečníka a choreografa Said El Amir, se kterým tanečnice pilně trénují několik posledních měsíců a který bude letos hlavním hostem zmíněné taneční show.

Cílená propagace v Plzni

Said El Amir zde ve spolupráci s plzeňskou tanečnicí Kamilah vede od počátku letošního roku intenzivní taneční projekt určený pro lektorky a profesionální tanečnice orientálního tance. Spolupráce není náhodná. Said je totiž oblíbeným a vyhledávaným lektorem po celém světě pro své pedagogicko-didaktické a velmi dobře strukturované výukové metody, díky čemuž odpovídá individualitě svých studentů, z kterých tak dokáže dostat maximum.
Položili jsme mu tedy rovnou několik otázek:

Jak jsi se vůbec dostal k tancování orientu?

Úplnou náhodou. Jedna milá dáma se mě kdysi zeptala, jestli bych nechtěl tančit orientální tanec a já jsem řekl: „To je super!“ (pro zkrácení hodně dlouhého příběhu).

Vzpomínáš si ještě, kdo byl tvým prvním lektorem/kou a co ti předal/a?

Samozřejmě, že si vzpomínám! Byla to Yasmin al Ghazali, se kterou stále intenzivně spolupracuji, sdílíme nápady a obsahy tréninkových programů. Předala mi všechno, co mohla - techniku, emoce, úžasné teoretické znalosti, atd.

Proč zrovna jomdance? Jak tě napadlo spojit jazz, orient a moderní tanec?

Se zjištěním, že tance Blízkého Východu mají v Evropě poměrný nedostatek scénických možností a relativně krátkozrakou taneční scénu týkající se moderního stylu orientálního tance, rozhodl jsem se po 15 letech v orientálním tanci, že kromě folklóru a raqs sharki potřebuji i jiný trénink. Takže jsem se začal věnovat taneční pedagogice. Jazzový a moderní tanec umožňují orientálnímu tanci, aby byl na pódiu prezentován v současné, moderní podobě, která více odpovídá nové hudbě a chuti současného publika.

A v jakém pořadí jsi se k těmto stylům dostal? Co bylo první a proč jsi šel k něčemu jinému ?

Nejdřív to byl orientální tanec, pak jazzový i moderní tanec a současně s tím moderní balet. Ale nikdy jsem nepřešel ;-)

Kdy a proč jsi se rozhodl, živit se tancem profesionálně? Co tomu rozhodnutí říkala tvoje rodina?

Když jsem začal tančit, nikdy jsem o tom nepřemýšlel. Prostě se to stalo. Jednoho dne jsem se musel rozhodnout: udržet si svou práci na plný úvazek (šíleně dobře placenou) nebo se živit tím, co mě baví nejvíc, učit. Takže nebylo pochyb o mém rozhodnutí. Vždycky jsem byl a jsem znám tím, že jsem umělec.

V Německu se věnuješ několika projektům, můžeš je v krátkosti představit?

Jsem uměleckým ředitelem všech těchto programů. jomdance trénink je dvouletý vzdělávací program pro středně a více zkušené orientální tanečnice, které chtějí začít vystupovat. jom your life... je každoroční taneční událost srovnatelná s jinými tanečními událostmi pro moderní nebo jazzový tanec. Bellydance Refinement je projekt, ve kterém se věnuji pouze vybraným tanečnicím, velmi pečlivě vybraným na základě zaslané přihlášky spolu s videem a životopisem, aby zdokonalily svůj taneční styl. V tamed e. V. jsem jedním z tříčlenné komise, která vede a organizuje kongresy, symposia a vzdělávání v oblasti taneční medicíny a vědy. V současné době jsme největší národní asociace na celém světe!

Máš nějaké obdobné projekty i jinde ve světě?

Podobné čemu? Tomu našemu plzeňskému – ne doopravdy. Plzeň pro mě není daleko, dá se sem dojet za pár hodin. Dělat takovýto druh projektů vyžaduje průběžnou práci. Pokud je to příliš daleko, prodražuje se to o cestovní náklady. jomdance tréninkový program i ESTODA program jsem vedl už i ve Švýcarsku.

Z většiny těchto projektů se rekrutují členky jomdance-company. Kolik jich v současné době je, odkud všude jsou a jak často společně trénují?

Všechny tanečnice ze skupiny jsou absolventkami programu „jomdance stage dancers“. Některé znich absolvovaly i ESTODA program, ale není to nezbytné. Tanečnice jsou z Německa, Rakouska, Ruska, Ekvádoru, Švýcarska, Kyrgyzstánu, ale všechny nyní žijí v některé z německy hovořících zemích. Členky taneční skupiny jsou vždy vybírány na základě castingu pouze pro danou show. Pro poslední show „A Glance on Dance“ jsme trénovali dva roky jednou měsíčně.

Jsi hodně vytížený a k tomu všemu hodně cestuješ. Jak vypadá tvůj běžný den, týden, jak často a kolik hodin trénuješ, připravuješ choreografie?

Od té doby, co podnikám, je můj denní program organizován takto:
- Pracovní doba od 9 do 19 hodin
- Dělám všechnu svou reklamu, píši články, dělám finanční administrativu,
- Pracuji na nových projektech jako je můj jomdance-magazin nebo tištěný festivalový průvodce,
- Aktualizace webových stránek jomdance, ESTODA, Facebook atd.,
- vedu tamed e. V.
- připravuji jomdance tréninky
- dávám rozsáhlou písemnou zpětnou vazbu svým studentům z víkendových tréninků
a „kromě toho všeho“ jsem zároveň i konzultantem/coachem/mentorem pro mé studenty.
Choreografie dělám vždy až na místě, v okamžiku, kdy vidím tanečnice. Znám hudbu, protože jsem ji slyšel už milionkrát – a to není sranda – milionkrát!

To, že vyučuješ, je jedna věc, ale kdo učí tebe? Máš ještě motivaci se učit od někoho? Podle čeho si vybíráš, čemu se chceš věnovat?

Pořád se učím. Ten, kdo se přestane učit, okamžitě padá dolů! Když se neučíš, nikam se neposuneš! Účastnit se seminářů nebo soukromých lekcí ve všech uměleckých tanečních směrech, které znám nebo ještě neznám, je pro mě to nejdůležitější! Své učitele si vybírám spontánně podle svých aktuálních časových možností a zájmu.

Vzhledem k tvému velkému časovému i psychickému vytížení (jsi neustále se samými ženami), zvládáš nějaký relax?

Ano, to je jeden z nejvíce respektovaných bodů v mém životě. Pravidelně si plánuji pauzy, abych viděl něco jiného než tancování nebo stancem spjaté věci.

Jak se vyrovnáváš třeba s různými zákulisními tahanicemi, pomluvami, aj.?

Pomluvám se nedá vyhnout. Můžeš je buď jen ignorovat nebo se postarat, aby nastaly, a to se pak lidi teprve diví (smích)! Pokud se cítíš dobře ve svém těle, což znamená, cítit se dobře a bezpečně ve svém vlastním světě, pak ti to dodává klid před vystoupením a umožňuje ti „odříznout se od zákulisních drbů“ tím, že budeš vnímat svůj vlastní svět (tělo).

Na jaká zajímavá místa jsi se díky tanci dostal?

Káhira, Káhira a zase Káhira, St. Petersburg, Peking, Buenos Aires, Madrid, Londýn, San Francisco, Los Angeles, Honolulu, Paříž , Florencie, Istanbul a tak dále .... Všechna města byla/jsou úžasná!

Vnímáš nějaké rozdíly mezi tanečnicemi v jednotlivých zemích?

Absolutně! Italky a Jihoameričanky jsou mnohem dál v technice. Ale rozdíly jsou vidět i jen v rámci jedné země. Tance Blízkého Východu jsou velmi individuální záležitost.

Jakým směrem si myslíš, že se orientální tanec ve světě vyvíjí?

To je příliš komplikované téma, abych na to mohl odpovědět v takovémto rozhovoru!

Nemyslíš si, že různými fúzemi z něj nakonec vyprchá jeho "orientální kouzlo"?

To si nemyslím. Takto to vnímá jen orientálně taneční scéna sama o sobě. „Pepa Novák“ to nepozná.

Kde bereš inspiraci pro svoje choreografie? 

V přírodě, v klasické hudbě, v hudbě obecně, v jiných uměleckých tanečních směrech, v dobrém rozhovoru, ve filmech a videích – nejen s taneční tématikou, atd.

Je nějaká ze tvých choreografií, kterou máš nejraději, která je tvou srdeční záležitostí?

NE – každou choreografii dělám celým svým srdcem.

Jaký je tvůj oblíbený styl a proč?

Taková věc pro mě není. Jakýkoliv styl může být skvělý, pokud se mu člověk důsledně věnuje. Pro mě je to spíše otázka chutě a nálady.

Co se ti honí hlavou, když tančíš ?

Nemám zdání!?! V daném okamžiku jsem tancem.

Máš nějaký taneční vzor?

Pár! Pro každou taneční formu alespoň jeden! ;-)

A nějaký sen, co, příp. ským, by jsi si rád zatančil? 

Ne doopravdy – možná s Madonnou (smích)

Za necelé dva měsíce tě budou mít možnost vidět i diváci na show festivalu Orient Dream přímo v Plzni. Co pro ně máš nachystané?

Prostě a jednoduše MĚ! Nic víc, nic míň!

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Renault Clio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka