Plzeňáci utratí za dárky víc než je průměr v republice

Za vánoční dárky letos každý Čech utratí v průměru 6276 korun. I přes doznívající finanční krizi plánuje 62 % Čechů utratit zhruba stejnou částku za vánoční nákupy jako minulý rok. Podle výsledků exkluzivního výzkumu GE Money Bank přijdou v tomto období průměrnou českou rodinu výdaje spojené s Váno...

Jarní servisní akce AUTO CB

Za vánoční dárky letos každý Čech utratí v průměru 6276 korun. I přes doznívající finanční krizi plánuje 62 % Čechů utratit zhruba stejnou částku za vánoční nákupy jako minulý rok. Podle výsledků exkluzivního výzkumu GE Money Bank přijdou v tomto období průměrnou českou rodinu výdaje spojené s Vánoci na 28 622 korun. Oproti loňskému roku se chystá finančně omezit Vánoce čtvrtina obyvatel Plzeňského kraje. Přesto lidé z Plzeňského kraje utratí průměrně 6613 korun, což je stále více než průměr ČR. Nejdražším dárkem se nejčastěji chystáme obdarovat svého partnera. V průměru na něj vynaložíme asi 2266 korun, přičemž tento průměr navyšují dražší dárky, které kupují svým partnerkám muži. Kromě kosmetiky koupí v Plzeňském kraji své partnerce každý pátý muž pod stromeček také šperk.

„Vánoce pro české rodiny znamenají výrazný zásah do rozpočtu. Finanční výdaje se v průměru na domácnost v tomto období blíží hranici 30 tisíc. Pokud by ovšem rodina hradila průměrné náklady na Vánoce a povánoční nákupy ve slevách kartou s věrnostním programem bene+, může ušetřit stovky i tisíce korun,“ říká Jarmila Kowolowská, ředitelka kreditních karet GE Money Bank. „Pro výhody, které kreditní karty majitelům přinášejí, se jimi chystá letošní Vánoce financovat každý desátý Čech. Do peněženky pro ně sáhnou častěji ženy než muži, muži jimi ale platí vyšší částky,“ dodává Jarmila Kowolowská.

Nejdražší dárky nakupují lidé ve věku 45 – 59 let. Zástupce této věkové kategorie za nadílku pro své blízké průměrně utratí 7175 korun, zatímco mladý člověk ve věku 18 – 29 let s průměrnými 4251 korunami utratí za dárky nejméně. Ženy nejdražším dárkem většinou obdarují své děti, ale je to dáno i tím, že nadílku pro ratolesti v rodinách často nakupují za oba rodiče. Kromě dárků však vánoční svátky znamenají i výdaje spojené s přípravou a výzdobou domácnosti. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí obyvatelé Plzeňského kraje v průměru 3471 korun, přičemž 80 % z nich utratí za přípravy zhruba stejnou částku jako loni. Při nákupu surovin se vymyká Plzeňský kraj zbytku země hlavně tím, že lidé nekupují tak často tradičního kapra. 59 % místních obyvatel si totiž raději pochutná o Vánocích na smaženém řízku.

V Plzeňském kraji lidé průměrně obdarují 8 blízkých
Každý Čech v průměru o Vánocích obdaruje 7 svých blízkých, ale v Plzni se tento počet vyšplhal až na 8. Třetina Plzeňanů dokonce obdaruje i 11 lidí, což znamená, že jsou ke svým blízkým štědřejší než lidé v ostatních krajích. Nejštědřejší jsou obecně ženy, které kupují dárky 6 až 10 lidem, a mladí lidé, kteří alespoň malou drobností obdarují i více než 11 svých blízkých a přátel. Lidé v Plzni nejčastěji koupí kosmetiku, přičemž jen maminky obdaruje kosmetikou 21 % z nich. Své místo pod stromečkem si tradičně najdou také knihy, oblečení, nápoje, jídlo a samozřejmě hračky pro děti. V Plzeňském kraji jsou vedle kosmetiky také typickým dárkem šperky. Náušnicemi, náramkem nebo jiným šperkem obdaruje svou partnerku 20 % všech mužů z Plzně. S ohledem na celorepublikový průměr se pak maminky z Plzně mohou těšit, že pod stromečkem naleznou rovněž právě šperk. 12 % Plzeňanů se vyjádřilo, že svou maminku obdaruje podobným dárkem.

Předsevzetí pořídit nadílku s větším předstihem většinou vezmou za své, ovšem ne v Plzni
V plánování vánočních nákupů jsme optimisté. Zhruba 66 % lidí věří, že začnou letos s nákupy minimálně měsíc před Štědrým dnem, naopak ponechání nákupů právě na Štědrý den si připouští jen 6 % Čechů. Realita je ale zcela odlišná. Téměř každý desátý Čech nakonec nakupuje dárky až 24. prosince. Tuto skutečnost si ale podle výzkumu GE Money Bank plzeňští vůbec nepřipouští. Třetina obyvatel Plzeňského kraje začíná s vánočními nákupy již měsíc předem a zhruba stejný počet pak 2 až 3 týdny před Štědrým dnem. Obecně však platí, že nakupování dárků nechávají na poslední chvíli spíše muži.

Za dárky míříme do obchodních center, ale čím dál více také na internet
Více než polovina lidí nakupuje vánoční dárky ve velkých obchodních centrech. Stejně tak je tomu i v Plzni, kde ovšem 52 % obyvatel pak shání další dárky v menších specializovaných obchodech, což naznačuje, že lidé se v tomto kraji drží svých osvědčených obchodů a při výběru místa nákupu jsou tak oproti zbytku republiky konzervativnější. Podle výzkumu GE Money Bank stále narůstá trend nakupování dárků přes internet. Pro tento způsob se vyslovilo již 43 % dotázaných. V době finanční krize mají Češi strach ze zadlužování, proto naprostá většina lidí hodlá pořídit vánoční nákupy z výplat a ze svých úspor. Stejně je tomu tak i v Plzeňském kraji, kde bude 56 % lidí financovat Vánoce z výplat, zároveň ale také 40 % z nich sáhne na své úspory v bance, což je častěji než ve zbytku ČR. Kromě hotovosti použije více jak polovina lidí svou platební kartu k běžnému účtu.

Ženy vedou v počtu nákupů kreditkami, muži jimi ale zaplatí více
Výhodným nástrojem k financování vánočních nákupů jsou také kreditní karty, které majitelům přinášejí řadu výhod. 75 % Plzeňanů bude sice za vánoční nákupy platit hotově, ale častěji než jinde také použijí svou debetní kartu (57 %). Obecně v České republice využívají kreditní karty častěji ženy než muži. Financují jimi ovšem nižší částky než muži a využívají je především jako platební nástroj ke každodenním nákupům. Dle zjištění GE Money Bank jsou muži až 5x aktivnější ve využívání kreditních karet k platbám na internetu a v této kategorii před ženami naprosto dominují.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 22.12.2009 15:14



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka