Dan Bárta se chystá na další desku i focení vážek

Big beat se do jazzové muziky vejde a dá se v ní využít, protože i on má nějaké zákony, tvrdí dříve výhradně rockový zpěvák Dan Bárta, který se stále častěji věnuje jazzovému koncertování s Robert Balzar Triem. I při této produkci se ale vrací do svých do bigbeatových začátků, a to zpěvem i pohyby na pódiu. Sušický rodák Bárta převzal v Plzni ocenění Zpěvák roku při anketě Žebřík.

Cílená propagace v Plzni

Big beat se do jazzové muziky vejde a dá se v ní využít, protože i on má nějaké zákony, tvrdí dříve výhradně rockový zpěvák Dan Bárta, který se stále častěji věnuje jazzovému koncertování s Robert Balzar Triem. I při této produkci se ale vrací do svých do bigbeatových začátků, a to zpěvem i pohyby na pódiu. Sušický rodák Bárta převzal v Plzni ocenění Zpěvák roku při anketě Žebřík.
Bárta přiznal, že je pro něj dobré "střihnout" si v jazzovém programu sem tam nějakou tvrdší píseň, než v jedné linii táhnout celý program. Po tvrdém rocku se mu nestýská, protože jednou dvakrát do měsíce zpívá s pražskou skupinou J.A.R. Spíše se mu stýská po hraní, když dlouho nevystupuje, než po "hulákání".
S triem zpívá hlavně tradiční staré jazzové písně i "předělávky". Posluchači se rekrutují z lidí, kteří mají podobnou senzitivitu. Nejde o věk. Možná je spojuje to, že uvnitř prociťují podobný typ melancholie. Pocit únavy po koncertě je prý podobný, jako když tráví celý den v přírodě někde u rybníka a soustředí se na focení.
Jazzový zpěv a hru snesou velké sály i kluby. Někdy nemyslí na nic a jindy mu samovolně nabíhají obrázky. Některé jsou stabilní. Například jednu z písní má spojenou s klášterem v Kladrubech a vždy, když ji zpívá, tak se mu ve stejnému místě vybaví obraz chrámové lodi. Není to dáno atmosférou skladby, ale spojením místa s improvizací, kterou tam kdysi zkusil. Tehdy si uvědomil, že když chce, tak dokáže poslouchat, co dělá, uvažovat o tom a vše najednou stihnout. Přišlo mi tak, že mám čas pod kontrolou, dodal. Nejvíce ho ale uklidňuje, když "jen chodí po tónech" a na nic nemyslí.
Pohyby rukou při zpěvu mu pomáhají, neboť si tak svoji produkci sám diriguje a ukazuje, ale je to podle něj zlozvyk. "Zbytečně se tím netrápím, kdybych si měl ruce dát do kapsy, tak by to šlo taky. Většinou mi ale sama vyjede," řekl sedminásobný zpěvák roku.
S novými deskami nepospíchá. "Teď trošku stojíme, ale jdeme s klukama v dubnu do práce a začneme dělat na nové Ilustratosféře," řekl. "Už máme pár věcí, takže buď to vydáme letos k Vánocům, nebo příští rok na jaře. S klukama vyjedeme na tři týdny na Sardinii, udělat si klid, aby mohli tvořit. Na takovou služební cestu se Stratosférou," dodal. "Já potom se jen otočím v Mnichově a poletím do Namibie na 14 dní. Jako zanícený ’vážkolog’ (odborník na vážky) říká, že k rybníkům, podívat se, co tam lítá.
Bártovy texty vznikají různě. Když ho napadnou, zaznamená si je, nechá "volně asociovat" a později je dodělá. Někdy dělá text na muziku, někdy už má text připravený dřív, někdy vznikne jako jakýsi nápěv, který mu pak kamarádi ze skupiny Illustratosphera pomáhají zharmonizovat. Recept na to ale podle něj neexistuje. "Člověk musí být ale neustále nastraženej, což je někdy únavný," dodal sedmatřicetiletý Bárta.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 17.03.2007 07:09



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka