Děti musejí být v autosedačkách, rodiče to často nerespektují

1. května 2008 skončila platnost dvou výjimek zákona o provozu na pozemních komunikacích, které dovolovaly přepravovat v osobních vozidlech větší počet dětí bez autosedaček, pokud řidič při jízdě po dálnici nebo rychlostní komunikaci jel maximálně 70 km v hodině. Od minulého týdne tedy platí, ...

Cílená propagace v Plzni

1. května 2008 skončila platnost dvou výjimek zákona o provozu na pozemních komunikacích, které dovolovaly přepravovat v osobních vozidlech větší počet dětí bez autosedaček, pokud řidič při jízdě po dálnici nebo rychlostní komunikaci jel maximálně 70 km v hodině.
Od minulého týdne tedy platí, že dítě, které měří nejvýše 150 cm a váží nejvýše 36 kg musí být přepravováno v autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a výšce.
Pokud dítě tento výškový či váhový limit přesáhne – lze jej přepravovat pouze za použití bezpečnostních pásů, je-li jimi dané vozidlo vybaveno.

Pro připomenutí - některé výjimky zůstávají nadále v platnosti

Například řidič taxi může děti vozit bez autosedačky, ale jen v obci a pouze na zadním sedadle, toto obdobně platí i pro přepravu dětí ve vozidlech bezpečnostních sborů, obecní policie, vozidel jednotek požární ochrany či zdravotnické záchranné služby.
Také se nic nezměnilo při přepravě dětí v autobusech. Není žádné omezení ve vozech MHD a při cestování v dálkových autobusech musí být připoutáno dítě starší 3 let.

Nejčastější omyly :

1. Rodič sedí s dítětem na zadním sedadle a drží dítě na klíně - při dopravní
nehodě nemá šanci dítě udržet,
naopak svým tělem může dítěti ještě více ublížit.

2. Dítě do 150 cm a 36 kg je připoutáno pásem ve vozidle bez sedačky –
při DN nehodě může dítě zaplatit životem – běžné bezp. pásy ve vozidlech jsou určeny pro upoutávání dospělých osob, dítě je nižší , proto mu takový pás vede přes krk.

3. Nepodceňovat jízdu na krátké vzdálenosti – i tehdy je dobré instalovat autosedačku.

4. Ve snaze ušetřit pořídit větší autosedačku - správný výběr autosedačky může v případě DN zachránit život vašemu dítěti, proto je lépe vždy respektovat výšku a váhu dítěte a podle toho pořizovat autosedačku.


Pro orientaci - autosedačky se vyrábí ve čtyřech základních třídách :

třídy O - pro kojence – „ skořápka ořechu“ s držadlem pro přenášení, nebo
korbičky kočárků – používají se do 10 kg váhy dítěte
O+ pro děti od narození do 13 kg, oba typy jsou vybaveny tříbodovým
bezpečnostním pásem

I – autosedačky s integrovaným bezp. pásem většinou se 4 až 5tibodovým
provedení, pro děti 9 – 18 kg – tzv. „klasická autosedačka“

II – bez vlastních bezp. pásů k upevnění dětí v sedačce slouží běžné pásy
ve vozidle, pro děti 15 – 25 kg

III – samotný sedák – podložka, na kterém dítě sedí a je připoutáno
běžným pásem v autě ( 22 – 36 kg)



Doporučení :

Kupovat homologované výrobky označené schvalovací značkou – ATESTEM. Na dětské autosedačce nešetřit a používat takové typy, které odpovídají hmotnosti a výšce dítěte, ty dítě spolehlivě udrží.


Statistika :

Na území západních Čech zjistili kolegové v prvním čtvrtletí 2008 téměř 2 000 přestupků, kdy řidiči nepoužili bezpečnostní pásy a dětské autosedačky. Na pokutách vybrali za tyto přestupky částku téměř 600 000 korun.
Statistiky dokazují, že více osob se nepoutá na zadních sedadlech než na předních a ne vždy je respektován zákaz přepravy dětí v autosedačce na sedadle vybaveném funkčním airbagem.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 12.05.2008 10:24



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka