Ganz-Škoda, dceřiný podnik Škody Holding v Maďarsku, dodá 11 trolejbusů pro maďarský Debrecín za 100 milionů korun. Jde o první nový kontrakt firmy, kterou převzaly plzeňské strojírny loni v říjnu. Řekl to předseda představenstva Jaromír Šilhánek, šéf plzeňské Škody Electric, jednoho ze tří největších evropských výrobců trolejbusů.
"Získání kontraktu potvrdilo, že Ganz-Škoda má v Maďarsku velmi silný růstový potenciál, zejména při obnově parku trolejbusů," dodal. Zákazník Debreceni Közlekedési Zrt. (Debrecínský dopravní podnik) převezme nové vozy letos v říjnu a listopadu. Vozy typu Ganz-Škoda Trollino 12 jsou "krátké" nízkopodlažní trolejbusy vybavené klimatizací pro řidiče.
Maďarský podnik Ganz-Škoda se 140 lidmi, který převzala Škoda Holding ještě jako firmu Ganz Transelektro, očekává letos tržby půl miliardy korun. Meziroční nárůst výroby bude několikanásobný, neboť plzeňské strojírny kupovaly fungující firmu v konkurzu.
Ganz-Škoda, který vyrábí v Budapešti a Baje, má dva důležité kontrakty na dodávku více než 30 trolejbusů do Budapešti a zhruba poloviny kusů pro Rigu. Dodávky mají pokračovat. "Na podzim 2007 zahájí dodávky nového trakčního pohonu vozů budapešťského metra pro firmu Alstom Transport," řekl ředitel. Ganz má silnou pozici také v Itálii a má rozjednány dva významné kontrakty na elektrické pohony v Brazílii a další jihoamerické zemi.
Sériovou výrobu a expedici zahájil Ganz-Škoda v lednu. Škodovka se tak stala lídrem na středo a východoevropském trhu trolejbusů, kde působí už pouze polský Solaris, který vyráběl vozy právě ve spolupráci s Ganzem, ale poslední dva roky už s francouzským Cegelecem. Ceny i kvalita škodováckých a maďarských vozů jsou srovnatelné, ale až o 15 procent levnější než trolejbusy od německého Neoplanu nebo švýcarského Hessu.
Plzeňská Škoda Electric s 550 lidmi, pod níž Ganz-Škoda patří, plánuje letos dvoumiliardové tržby. Nárůst prodeje z loňských 1,53 miliardy korun zajistí výroba trolejbusů, trakčních motorů a pohonů elektrických vozidel. Na obratu mají budou podílet jako loni shodně po třetině.