Kulturní depo v Plzni vítá od pátku do neděle automobilové skvosty

Ve dnech 21.–23. července 2017 plní plzeňské DEPO2015 unikátní a jedinečná sbírka automobilových skvostů. Od pátku do neděle parkuje v areálu bývalého depa dopravních podniků více než stovka historických automobilů i moderních bouráků.

Cílená propagace v Plzni

Doprovodný program myslí na atrakce pro dospělé i děti, umění s láskou k motorům i stylové občerstvení.  

Festival s názvem „Skvosty s vůní benzínu“ má v rukávu několik opravdových es z řad zahraničních i českých veteránů, off-roadů, jeepů, závodních aut, elegantních limuzín, užitkových vozů a sporťáků, ale i úsměvných rarit. Akce slibuje nadchnout automobilové profesionály, závodníky, sběratele a znalce i milovníky rychlých kol všech věkových kategorií.  

V hlavních rolích se představí Bugatti T35 Elišky Junkové z roku 1924 i jeho mladší bratr, luxusní Bugatti Veyron, který z celé republiky vlastní pouze dva Češi. Milovníky veteránů potěší ozdoba veteránských srazů Mercedes-Benz 190 SL, příznivce rychlých aut zase novější Mercedes-Benz SLS AMG. Mezi další lahůdky se řadí unikátní československý závodní veterán Hakar z roku 1950. Zastoupeny budou též opečovávané vozy legendárních amerických automobilek Ford, Buick, dnes již neexistující Hupmobile, německé BMW nebo britský Rolls Royce a Jaguar. Chybět nebudou ani sportovní automobily a formule, např. Škoda supersport z roku 1949 závodníka Antonína Komára z Hodonína, Formule Gloria C8F nebo Formule Delta IV. Vedle takových žihadel ale vesele zaparkují skromnější autíčka, jako třeba BMW Isetta z 60. let o výkonu pouhých 13 koní nebo legendární tříkolový Velorex. 

„Věřím tomu, že díky Skvostům s vůní benzínu úspěšně nastartujeme další aktivity, které vytáhnou krásná noblesní auta z garáží a vnesou život do industriálních prostor, kde jim to nejvíc sluší,“ uvádí  Roman Jurečko, předseda Nadačního fondu Plzeň sobě a automobilový fanoušek , který si uspořádáním prvního ročníku akce zčásti plní dlouhodobý sen o stálé expozici historických vozidel v západočeské metropoli.  

Areál DEPO2015 je díky svému industriálnímu charakteru vhodným místem, kde se kromě přehlídky skvostů dospělí i malí návštěvníci snadno zabaví. Kromě probíhající volně přístupné výstavy nomádských příbytků na nádvoří pro ně bude připraven speciální doprovodný program: motokárová dráha,  autodráha s RC modely, filmy s automobilovou tematikou či tvořivé workshopy pro děti. Výjimečné propojení automobilové krásy s uměním představují sochy Michala Gabriela, který pro Skvosty s vůní benzínu díky spolupráci s festivalem „Sculpture Line“ zapůjčil sousoší „Šelmy“. Ty hlídají vzácné Jaguary v autobusové hale. 

Akcí bude provázet moderátor Míra Hejda, který si na pódium pozve nejrůznější osobnosti s láskou k autům, například pětinásobného mistra ČR v rallye Václava Pecha. Přímo v areálu bude také zajištěné občerstvení – návštěvníci si pochutnají na pouliční kuchyni, prodávané z tzv. food trucků, domácí zmrzlině, kvalitní kávě či nabídce piv z Klubu malých pivovarů. 

Vstupné na místě se bude pohybovat od 250 do 290 Kč (jednodenní a celofestivalová akreditace). Pro studenty, děti i rodiny platí zlevněné vstupné. Otevírací doba areálu je v pátek a sobotu od 10 do 20 h, v neděli od 10 do 17 h.  Podrobnosti k akci najdete na webu www.skvosty-plzen.cz.  

Doprovodný program: • Motokárová dráha pro děti i dospělé • Nomádi: zážitková výstava mobilních příbytků na nádvoří  • Filmová hala (Klempírna): slavná auta, která si zahrála ve filmech  • Na silnici bezpečně s BESIPem: zábavný program a soutěže pro dospělé i děti, kvízy, testy (so + ne) • Žongléros: novocirkusové hry a kousky (so + ne 10:00 – 14:00) • Holičství U Paulího: Stříhání a holení - k veteránům patří gentlemanská vizáž! (denně 14:00 – 18:00 h) • Rozhovory se známými osobnostmi: Míra Hejda si zve na pódium známé milovníky aut • Autofotokoutek: Vyfoťte se na památku a sdílejte fotku se skvostem, který se vám nejvíc líbil • Šlapací plastové formule pro děti a dětské hřiště „Má plast“• Tvořivá dílnička (Ateliér II): výroba vystřihovacích autíček, omalovánky • Modelářská dílna RC servis • Centrum robotiky (jen so): Vyzkoušejte si ovládat roboty a další interaktivní kousky!  • Parní stroj • Prodejci slaného i sladkého občerstvení a nápojů: David Rossi Food Truck, Tomy´s burger, Klub malých pivovarů, stylový London bus a další…

Zajímavosti o některých vystavovaných skvostech 

Závodní automobil Bugatti T35 navrhl a zkonstruoval ItaloFrancouz Ettore Bugatti v roce 1924. Kromě skvělých jízdních vlastností se vyznačoval i nádhernou karosérií, který z něj rychle udělal oblíbený sportovní vůz pro bohaté a zároveň jeden z nejúspěšnějších soutěžních vozů všech dob. V Čechách, kam se dostalo jen asi patnáct kousků, ho proslavila Eliška Junková, když v roce 1928 obsadila páté místo v závodě Targa Florio. Plzeňané mohli závodnici v modré bugatce vidět během rychlostního závodu do vrchu na trase Lochotín-Třemošná. 

Bugatti Veyron je třetí nejvýkonnější osobní automobil na světě. Jmenuje se podle automobilového závodníka Pierra Veyrona, který v roce 1939 vyhrál závod 24 hodin Le Mans. V roce 2005 Bugatti Veyron vytvořil světový rychlostní rekord v kategorii sériově vyráběných vozidel o hodnotě 407,16 km/h (překonán v roce 2007 vozem SSC Ultimate Aero TT s rychlostí 412,23 km/h). Akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a z 0 na 300 km/h za 17 sekund. Design karoserie vytvořil designér slovenského původu Jozef Kabaň. Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny, která se pohybuje přes jeden milion eur. Celkem bylo vyrobeno pouze 300 ks, mezi současnými vlastníky jsou i dva Češi.   Československý závodní automobil z roku 1950 Hakar  nese ve jméně místo svého narození: Hradec Králové. Je jediným automobilem svého druhu na světě. V padesátých letech se stal legendou československých rallye, v roce 1958 HAKAR na závodních tratích skončil. Jeden z vzácných exemplářů vlastní sběratel a viceprezident Autoklubu ČR pro mimosportovní činnosti František Čečil, který s ním absolvuje pravidelně výstavy, přehlídky a veteránské závody. V roce 1995 si s ním dojel pro druhé místo v okruhovém mistrovství Evropy historických závodních automobilů, dalších deset let pak jezdil Mistrovství Evropy v závodech do vrchu historických automobilů, dvakrát ho dokonce vyhrál. 

Mercedes-Benz 190 SL Značně oblíbený sportovní automobil se vyráběl v letech 1955 až 1963 v Německu, jeho elegantní tvary oceňovali i filmaři. Diváci ho znají například z filmu „Deset tisíc ložnic“, kde se v něm proháněly hvězdy Grace Kelly a Frank Sinatra.    

 Jaguar XJ220 - luxusní sporťák, kterých bylo vyrobeno pouhých 282 kusů.  Supersportovní britský automobil byl s maximální rychlostí necelých 350 km/h (217,5 mil/h) nejrychlejším sériově vyráběným automobilem světa do roku 1994, kdy jej překonal vůz McLaren F1.    

Jeep Willys MB byl americký lehký užitkový vůz, který byl jako terénní vozidlo hojně využívaný během druhé světové války. Je jedním z nejznámějších vozidel této doby. Zúčastnil se osvobození Plzně americkou armádou, bývá součástí tzv. Convoy of Liberty během květnových Slavností svobody.  

XJ6 S1 Black Tulip 1972  Jeden z nejvýznamnějších sedanů dějin Jaguar způsobil převrat ve sféře luxusních čtyřdvéřových vozů. V pohodlí, tichosti a kultivovanosti byl srovnatelný s Rolls-Roycem Silver Shadow, ale překonával jej obratností, cenou a precizností řízení. XJ byl první automobil, kterému se dnes obecně říká sportovní limuzína.  Písmena XJ představují interní označení automobilky pro Experimentální Jaguar. 

Buick Phaeton 1927 Americkou automobilku Buick založil v roce 1903 David Buick. V roce 1908 se stala zakládajícím členem koncernu GM (General Motors), společně s firmami Olds Motors (Oldsmobile), Oakland MC (Pontiac) a Cadillac. Dodával se také menší šestiválec OHV 3395 cm3, vrtání 79,4 mm a zdvih 114,3 mm, výkon 44 kW (60 koní), rozvor 2910 mm, maximální rychlost asi 120 km/h. 

Hupmobile coupe 1927 : Americkou automobilku Hupp Motor Car Company, vyrábějící vozy pod značkou Hupmobile, založil v roce 1908 Robert Craig Hupp. Firma vyráběla solidní spolehlivé vozy. Výroba byla ukončena v roce 1941, posledním modelem byl Hupmobile Skylark vyráběný od roku 1938. Za dobu své existence firma vyrobila více než 560 tisíc automobilů. 

Ford model T : Automobil vyráběný společností Ford Motor Company Henryho Forda od roku 1908 do roku 1927. Rok 1908 se díky němu stal historickým milníkem, počátkem široké popularity automobilu v USA, první masově motorizované zemi světa. Model T je všeobecně pokládán za první cenově dostupný vůz, který „postavil Ameriku na kola,“ a to díky Fordovým inovacím, jako byla výroba na montážní lince namísto individuální ruční výroby nebo myšlenka platit zaměstnancům mzdu úměrnou ceně vozu.  

BMW Z1 (Z jako „Zukunft“, česky „budoucnost“) byl roadster klasické koncepce, který však disponoval celou řadou pokrokových a neotřelých řešení. Pružný šestiválec produkující 170 koní (125 kW) je schopný 1 460 kg těžký kabriolet slušně rozpohybovat, maximální rychlost 225 km/h a zrychlení na stovku za 7,9 vteřiny jsou na konec 80. let velmi dobré hodnoty.  

Po druhé světové válce měly Bavorské motorové závody (BMW - Bayerische Motoren Werke AG) takřka na kahánku. Pustily se proto do výroby ekonomicky úsporného vozítka, které by si mohla dovolit široká veřejnost. A tak vznikla BMW Isetta. Maximální rychlost 85km/h, spotřeba kolem pěti litrů a design připomínající nákupní tašku.  

 Aston Martin DB7 Vantage Prototype (1998): nejstarší dochovaný Aston Martin s motorem V12. Celkem existuje pouze 7 prototypů, tento jediný je dochovaný ve zcela zánovním a nikdy netestovaném stavu Aston Martin Virage No.001  (1988) - první vyrobený kus modelu Virage a současně vůz, který byl na prospektech k danému modelu, byl vystaven na Autosalonu v Birminghamu i v obchodním domě Harrods    

Formule Gloria C8F (2011) - za volantem několikrát usedli závodní jezdci Petr Semerád, Václav Šafář či 17-letý Tomáš Korený.   

Mercedes-Benz SLS AMG: Luxusní model, který nahradil Mercedes-Benz SLR McLaren. Vůz je prvním automobilem AMG určeným pro město, je označován jako duchovní nástupce Mercedes-Benz 300SL Gullwing. SLS AMG je zobrazen na přebalu hry Gran Turismo 5, v letech 2010 a 2011 také sloužil jako safety car ve Formuli 1

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka