Kraj chce spravedlivější rozdělení peněz na silnice

Spravedlivější systém rozdělování peněz na státní silnice I. třídy požaduje Plzeňský kraj. Navrhuje také, aby správa silnic přešla do kompetence kraje, ale s odpovídajícím finančním zázemím, tedy zhruba s jednou, nejlépe s 1,2 miliardy korun ročně.

Cílená propagace v Plzni

Spravedlivější systém rozdělování peněz na státní silnice I. třídy požaduje Plzeňský kraj. Navrhuje také, aby správa silnic přešla do kompetence kraje, ale s odpovídajícím finančním zázemím, tedy zhruba s jednou, nejlépe s 1,2 miliardy korun ročně. Peníze by měl stát vyčlenit z výnosů spotřební daně z pohonných hmot. Návrh předloží kraj na nejbližším jednání Asociace krajů ČR a poté parlamentu a vládě. Řekl to krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš.
"Dosud není žádný systém financování silnic I. třídy. Přitom jsou nejdůležitější pro rozvoj regionů," dodal. Podle plzeňských krajských radních by regiony měly dostávat polovinu peněz podle toho, kolik kilometrů "jedniček" na svém území mají. Druhou podle potřebnosti investic, na níž by se dohodly kraje mezi sebou. Peníze mohou jít přímo ze státní kasy nebo přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).
Plzeňský kraj požaduje ročně 1,2 miliardy korun. "Chceme stavět alespoň jeden obchvat ročně. Každý rok se modlíme, kolik peněz ze SFDI získáme," řekl Jaroš. Podle něj jde "o souboje ostrých loktů", hlavně regionálních poslanců. "Jsou kraje se stejnou délkou jedniček jako my (411 km), ale do jejich regionu jde osmkrát více peněz," řekl Jaroš.
Plzeňské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které silnice I. třídy spravuje a financuje, loni dostalo "jen" 166 milionů korun. Letos má v plánu 352 milionů Kč. To ale stále není jisté, neboť ještě není naplněn příjem státního rozpočtu, dodal Jaroš.
Plzeňský kraj přichází s novým modelem financování silnic I. třídy v době, kdy vláda a parlament připravuje reformu dopravy, respektive výdajů a příjmů státního rozpočtu. Navrhuje, aby se většina, tedy více než polovina výnosů spotřební daně z pohonných hmot vracela do dopravní infrastruktury. Dosud je to 9,1 procenta. Dále chce mít podíl na mýtném.
SFDI dostával peníze z privatizace, která končí. "Je nutné zajistit trvalý příjem," uvedl Jaroš. Letošní rozpočet fondu by měl být 60 miliard korun, ale na příští rok o deset miliard méně. Loni z něj šlo na 6000 km silnic I. třídy zhruba 12 miliard korun.
Plzeňský kraj vlastní od října 2001 celkem 4605 silnic II. a III. třídy. Od roku 2005 na ně nedostává od státu ani korunu. "Ročně vydáváme na opravy a investice do dvojek a trojek 350 milionů korun, což je dvojnásobek toho, než co na ně dával stát, když mu před rokem 2001 patřily," podotkl Jaroš.




The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 31.03.2007 11:23



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka