LIDUSCHKA (BAAROVÁ) – SVĚTOVÁ PREMIÉRA V PLZNI

Přímo pro Divadlo J. K. Tyla vznikl nový muzikál o Lídě Baarové, přinést by měl zcela nový, sarkastický a provokativní pohled na život slavné herečky. Liduschka (Baarová) je dílem trojice renomovaných autorů: Karla Steigerwalda, Aleše Březiny a Jiřího Ornesta.

Jarní servisní akce AUTO CB

Obdivovaná i zavrhovaná, taková byla filmová hvězda Lída Baarová, jíž se stal osudným vztah s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem. Osud Baarové provokuje fantazii tvůrců napříč žánry, nový muzikál však slibuje zcela jiný pohled. „Muzikál bych představil jako zábavnou, kabaretní, groteskní revue ze života jedné herečky, jednoho nacistického vůdce a jednoho, tedy českého, národa, jeho morálky, politické orientace či dezorientace, statečnosti, zbabělosti, hrdosti, podlézavosti, a to v rámci jeho dějin ve 20. století,“ říká režisér inscenace Roman Meluzín a dodává, že myšlenku na muzikál měl v hlavě řadu let. „Mám rád Mannova Mefista, fascinuje mě otázka, zda vůbec může herec při své profesi zůstat morálně čistý. Ato je i téma Baarové,“ vypráví o svém záměru.

Autorem libreta je dramatik, scénárista a novinář Karel Steigerwald, který se ve svých dílech často zaobírá moderní historií. Na příběhu Baarové zrcadlí celé pohnuté dvacáté století: „Není to žádné životopisné drama, žádný mravní soud nad herečkou, nýbrž dadaopera o jedné tragédii dvacátého století. Viděno nehoráznýma očima jako fantaskní groteska šašků. To století bylo tak kruté a nesmyslné, že si víc nezaslouží.“ V divácích by měl podle Steigerwalda muzikál vyvolat jednu z nejsilnějších emocí. Totiž smích, ze kterého mrazí: „Tomu smíchu tečou z očí slzy. Smích na jevišti je velmi hořká a krutá emoce.“

Autorem písňových textů je Jiří Ornest, hudbu zkomponoval Aleš Březina, který je mimo jiné autorem hudby k desítkám filmů Jana Hřebejka a autorem oceňovaných oper Zítra se bude… a Toufar. Hudba muzikálu je podle něj žánrově i stylově velmi pestrá: „Liduschka je podobně žánrově svobodná, jako byla má předchozí díla. Sahá od názvuků Rossiniho a Smetany přes německé vojenské pochody, ohlasy jazzu 30. let a budovatelských písní 50. let až k blues, rokenrolu, velkým muzikálovým číslům a beatboxu. Hlavní rozdíl Liduschky o proti mým předchozím dílům vidím v tom, že jsem díky libretu Karla Steigerwalda a písňovým textům Jiřího Ornesta poprvé skládal ryzí grotesku.“

Do hlavní role Baarové je obsazena půvabná muzikálová herečka Alžbeta Bartošová, která má zkušenosti z Divadla Broadway, Kalich nebo bratislavské Nové scény. Jako Fröhlich se představí Petr Vondráček nebo Daniel Bambas, Goebbelse ztvární Petr Jeništa, Hitlera Aleš Kohout, v ostatních rolích účinkují známé tváře plzeňského muzikálu: Stanislava Topinková Fořtová, Venuše Zaoralová Dvořáková, Roman Krebs, Jozef Hruškoci a další. Scénu vytvořil Daniel Dvořák, kostýmy Ivana Brádková.

Vzhledem ke zvolené, mírně provokativní formě zpracování námětu, není inscenace vhodná pro děti. Dětští herci, kteří jsou obsazeni do rolí Goebbelsových potomků, čekají mezi výstupy s doprovodem v místnosti bez divadelního odposlechu.

Premiéra se odehraje na Nové scéně 26. listopadu v 19 hodin, nejbližší reprízy jsou naplánovány na 4. 12., 5. 1., 11. 1. a 17. 1.

www.djkt.eu

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka