Obce chtějí přeměnit opuštěné železnice na cyklostezky

Celkem 28 obcí v Česku chce přeměnit opuštěné železnice na cyklostezky. Šestnáct radnic dosud reagovalo na červencovou výzvu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k převodu drážního majetku, 12 obcí už požádalo dříve. Řekl to Luboš Kala z Nadace Partnerství, která se věnuje využití opuštěných tratí.

Cílená propagace v Plzni

Celkem 28 obcí v Česku chce přeměnit opuštěné železnice na cyklostezky. Šestnáct radnic dosud reagovalo na červencovou výzvu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k převodu drážního majetku, 12 obcí už požádalo dříve. Řekl to Luboš Kala z Nadace Partnerství, která se věnuje využití opuštěných tratí.

Na první výzvu SŽDC, vyhlášenou loni 11. července, zareagovalo 48 obcí, třetina chce přeměnit zaniklé tratě a jejich úseky na cyklostezky. V dalších případech jde o nevyužité drážní budovy a pozemky, kde mají vzniknout další turistické atrakce - restaurace, půjčovny kol a kolečkových bruslí, kavárny, penziony. V zemích EU jsou bývalé drážní stavby takto využívány velmi často.

"Jedním z měst, které po výzvě o převod požádaly, je Plzeň, dalších pět cyklostezek má vzniknout v Moravskoslezském, po třech v Ústeckém a Středočeském kraji, dvě v Libereckém a po jednom v Jihočeském a Olomouckém kraji," uvedl Kala.

Většina návrhů cyklostezek ale kvůli komplikovanému majetkovému převodu a vysoké ceně zůstává jen v návrhu. "Vzhledem k rostoucímu počtu žádostí doufáme, že se cenové podmínky pro žadatele zlepší," uvedl Kala. Podle něj může ceny zbytečně chátrajících objektů snížit pouze vláda.

Obce mohou podle Kaly žádat stále. Nadace a Svaz měst a obcí se chtějí domluvit se SŽDC, aby vyhlašovala výzvy každý rok.

Opuštěné železnice se mění na atraktivní cyklostezky v řadě zemí a na jejich vzniku se často podílí stát, uvedl Kala. Díky nízkému převýšení jsou vhodné pro každodenní dojíždění do školy nebo do práce. Zachování liniového charakteru staveb umožňuje i obnovení trati.

Plzeň chce převzít 7,5kilometrovou trať ze stanice Plzeň-Doubravka do Chrástu. Úsek po dokončení části budovaného III. koridoru Plzeň-Rokycany zanikne. V Plzeňském kraji usilují ještě Horažďovice o nádraží, Blatnice na severu Plzeňska a Osvračín na Domažlicku také požádaly o drážní nemovitosti, nikoli o trať. V Karlovarském kraji chtějí drážní majetek Nové Hamry, na jihu Čech Horní Planá a Písek.

Už před první výzvou SŽDC zaslalo návrhy na stezky 12 subjektů - Cheb, dvě Chomutov, Mariánské Radčice, Otvice, svazek obcí Česká Lípa, Kadaň, Zábřeh, Hostinné, Chotětovice, Heřmanice a Nezamyslice.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 01.03.2007 09:29



0 +
 
Renault Clio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka