Plzeň chystá přehlídku historických i současných automobilů spojenou s uměním a zábavou

O víkendu 21. – 23. července 2017 uvítá plzeňské DEPO2015 návštěvníky unikátní a jedinečné sbírky automobilových skvostů.

Cílená propagace v Plzni

Od pátku do neděle zaparkuje v areálu bývalého depa dopravních podniků na dvě stě historických automobilů i moderních bouráků. Doprovodný program myslí na atrakce pro dospělé i děti, umění s láskou k motorům i stylové občerstvení.

Festival s názvem „Skvosty s vůní benzínu“ má v rukávu několik opravdových es z řad zahraničních i českých veteránů, off-roadů, jeepů, závodních aut, elegantních limuzín, užitkových vozů a sporťáků, ale i úsměvných rarit. Akce slibuje nadchnout automobilové profesionály, závodníky, sběratele a znalce i milovníky rychlých kol všech věkových kategorií.

V hlavních rolích se představí Bugatti T35 Elišky Junkové z roku 1924 i jeho mladší bratr, luxusní Bugatti Veyron, který z celé republiky vlastní pouze dva Češi. Milovníky oblých tvarů potěší ozdoba veteránských srazů Mercedes-Benz 190 SL či okřídlená legenda Mercedes Gullwing, zařazený v anketě Auto století mezi stovku nejvýznamnějších aut dvacátého století. Mezi další lahůdky se řadí unikátní československý závodní veterán Hakar z roku 1950. Zastoupeny budou též opečovávané vozy legendárních amerických automobilek Ford, Buick, dnes již neexistující Hupmobile, německé BMW nebo britský Rolls Royce a Jaguar. Chybět nebudou ani sportovní automobily a formule, např. Škoda supersport z roku 1949 závodníka Antonína Komára z Hodonína, Formule Gloria C8F nebo Formule Delta IV. Vedle takových žihadel ale vesele zaparkují skromnější autíčka, jako třeba BMW Isetta z 60. let o výkonu pouhých 13 koní nebo legendární tříkolový Velorex.

„Věřím tomu, že díky Skvostům s vůní benzínu úspěšně nastartujeme další aktivity, které vytáhnou krásná noblesní auta z garáží a vnesou život do industriálních prostor, kde jim to nejvíc sluší,“ uvádí  Roman Jurečko, předseda Nadačního fondu Plzeň sobě a automobilový fanoušek , který si uspořádáním prvního ročníku akce zčásti plní dlouhodobý sen o stálé expozici historických vozidel v západočeské metropoli.

Areál DEPO2015 je díky svému industriálnímu charakteru vhodným místem, kde se kromě přehlídky skvostů dospělí i malí návštěvníci snadno zabaví. Kromě probíhající volně přístupné výstavy nomádských příbytků na nádvoří pro ně bude připraven speciální doprovodný program, od motokárové dráhy přes přednášky, výtvarné umění, design, filmy s automobilovou tematikou, až po tvořivé workshopy pro děti. Akcí bude provázet moderátor Míra Hejda, který si na pódium pozve nejrůznější osobnosti s láskou k autům, například pětinásobného mistra ČR v rallye Václava Pecha. Přímo v areálu bude také zajištěné občerstvení – návštěvníci si pochutnají na pouliční kuchyni, prodávané z tzv. food trucků, domácí zmrzlině, kvalitní kávě či nabídce piv z Klub malých pivovarů.

Vstupné na místě se bude pohybovat od 250 do 290 Kč (jednodenní a celofestivalová akreditace). Včasní zájemci mohou využít předprodeje vstupenek za snížené ceny  - do 21. 6. je jednodenní vstupné přijde na 190 korun, zda třídenní pak zaplatí 250 korun. Pro studenty a děti platí slevy v předprodeji i na místě, v prodeji bude také výhodné rodinné vstupné.

Otevírací doba areálu bude v pátek a sobotu od 10 do 20 h, v neděli od 10 do 17 h.
Podrobnosti k akci najdete na webu www.skvosty-plzen.cz.

Zajímavosti o některých vystavovaných skvostech

Závodní automobil Bugatti T35 navrhl a zkonstruoval Italo-Francouz Ettore Bugatti v roce 1924. Kromě skvělých jízdních vlastností se vyznačoval i nádhernou karosérií, který z něj rychle udělal oblíbený sportovní vůz pro bohaté a zároveň jeden z nejúspěšnějších soutěžních vozů všech dob. V Čechách, kam se dostalo jen asi patnáct kousků, ho proslavila Eliška Junková, když v roce 1928 obsadila páté místo v závodě Targa Florio. Plzeňané mohli závodnici v modré bugatce vidět během rychlostního závodu do vrchu na trase Lochotín-Třemošná.

Bugatti Veyron je třetí nejvýkonnější sériově vyráběný osobní automobil na světě. Jmenuje se podle automobilového závodníka Pierra Veyrona, který v roce 1939 vyhrál závod 24 hodin Le Mans s vozem Bugatti 51A. V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord v kategorii sériově vyráběných vozidel o hodnotě 407,16 km/h (překonán v roce 2007 vozem SSC Ultimate Aero TT s rychlostí 412,23 km/h). Akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a z 0 na 300 km/h za 17 sekund. Design karoserie vytvořil designér slovenského původu Jozef Kabaň. Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny, která se pohybuje přes jeden milion eur. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně, celkem bude vyrobeno pouze 300 ks. Mezi současnými vlastníky jsou i dva Češi.

Hakar
Československý závodní automobil z roku 1950, nesoucí ve jméně místo svého narození: Hradec Králové. Je jediným automobilem svého druhu na světě. V padesátých letech se stal legendou československých rallye, v roce 1958 HAKAR na závodních tratích skončil. Jeden z vzácných exemplářů vlastní sběratel a viceprezident Autoklubu ČR pro mimosportovní činnosti František Čečil, který s ním absolvuje pravidelně výstavy, přehlídky a veteránské závody. V roce 1995 si s ním dojel pro druhé místo v okruhovém mistrovství Evropy historických závodních automobilů, dalších deset let pak jezdil Mistrovství Evropy v závodech do vrchu historických automobilů, dvakrát ho dokonce vyhrál.

Mercedes-Benz 190 SL
Značně oblíbený sportovní automobil se vyráběl v letech 1955 až 1963 v Německu, jeho elegantní tvary oceňovali i filmaři. Diváci ho znají například z filmu „Deset tisíc ložnic“, kde se v něm proháněly hvězdy Grace Kelly a Frank Sinatra.

Jaguar XJ220 - luxusní sporťák, kterých bylo vyrobeno pouhých 282 kusů.  Supersportovní britský automobil byl s maximální rychlostí necelých 350 km/h (217,5 mil/h) nejrychlejším sériově vyráběným automobilem světa do roku 1994, kdy jej překonal vůz McLaren F1.

Jeep Willys MB byl americký lehký užitkový vůz, který byl jako terénní vozidlo hojně využívaný během druhé světové války. Je jedním z nejznámějších vozidel této doby. Zúčastnil se osvobození Plzně americkou armádou, bývá součástí tzv. Convoy of Liberty během květnových Slavností svobody.

XJ6 S1 Black Tulip 1972
Jeden z nejvýznamnějších sedanů dějin Jaguar způsobil převrat ve sféře luxusních čtyřdvéřových vozů. V pohodlí, tichosti a kultivovanosti byl srovnatelný s Rolls-Roycem Silver Shadow, ale překonával jej obratností, cenou a precizností řízení. XJ byl první automobil, kterému se dnes obecně říká sportovní limuzína.  Písmena XJ představují interní označení automobilky pro Experimentální Jaguar.

Buick Phaeton 1927

Americkou automobilku Buick založil v roce 1903 David Buick. V roce 1908 se stala zakládajícím členem koncernu GM (General Motors), společně s firmami Olds Motors (Oldsmobile), Oakland MC (Pontiac) a Cadillac. Dodával se také menší šestiválec OHV 3395 cm3, vrtání 79,4 mm a zdvih 114,3 mm, výkon 44 kW (60 koní), rozvor 2910 mm, maximální rychlost asi 120 km/h.

Hupmobile coupe 1927
Americkou automobilku Hupp Motor Car Company, vyrábějící vozy pod značkou Hupmobile, založil v roce 1908 Robert Craig Hupp. Firma vyráběla solidní spolehlivé vozy. Výroba byla ukončena v roce 1941, posledním modelem byl Hupmobile Skylark vyráběný od roku 1938. Za dobu své existence firma vyrobila více než 560 tisíc automobilů.

Ford model T
Hovorově zvaný také Tin Lizzie, plechová Líza nebo Flivver - automobil vyráběný společností Ford Motor Company Henryho Forda od roku 1908 do roku 1927. Rok 1908 se díky němu stal historickým milníkem, počátkem široké popularity automobilu v USA, první masově motorizované zemi světa. Model T je všeobecně pokládán za první cenově dostupný vůz, který „postavil Ameriku na kola,“ a to díky Fordovým inovacím, jako byla výroba na montážní lince namísto individuální ruční výroby nebo myšlenka platit zaměstnancům mzdu úměrnou ceně vozu.

BMW Z1 (Z jako „Zukunft“, česky „budoucnost“) byl roadster klasické koncepce, který však disponoval celou řadou pokrokových a neotřelých řešení. Pružný šestiválec produkující 170 koní (125 kW) je schopný 1 460 kg těžký kabriolet slušně rozpohybovat, maximální rychlost 225 km/h a zrychlení na stovku za 7,9 vteřiny jsou na konec 80. let velmi dobré hodnoty.

Po druhé světové válce měly Bavorské motorové závody (BMW - Bayerische Motoren Werke AG) takřka na kahánku. Pustily se proto do výroby ekonomicky úsporného vozítka, které by si mohla dovolit široká veřejnost. A tak vznikla BMW Isetta. Maximální rychlost 85km/h, spotřeba kolem pěti litrů a design připomínající nákupní tašku.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 18.06.2017 10:20



0 +
 
Renault Clio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka