Koncepce je v souladu se stávajícím i nově navrženým územním plánem a počítá s tím, že město bude postupně naplňovat následující kroky: většina tramvajových souprav bude i nadále odstavována v areálu vozovny Slovany, jehož rekonstrukci připravují Plzeňské městské dopravní podniky. Zde budou prováděny nižší stupně oprav. Až 13 souprav bude možné odstavit v točce Košutka na lince číslo 4 po její rekonstrukci. Dále bude vytvořena odstavná kapacita pro mimořádné příležitosti pro čtyři soupravy v upravené točce Malesická.
Vybudování odstavných kolejí na Košutce významně sníží provozní náklady na městskou hromadnou dopravu v Plzni a zajistí bezproblémovou výpravu tramvajových souprav v ranní dopravní špičce na trase tramvajové trati linky číslo 4, která spojuje největší plzeňské sídliště s řadou středních škol, úřadem práce, areálem ZČU a průmyslovou zónou Borská pole. Možnost odstavu tramvajových souprav „za údolím Radbuzy a Mže“ zároveň garantuje funkční provoz městské hromadné dopravy i v případě povodní, jaké zasáhly centrum města v roce 2002.
„V roce 2014 se městu podařilo po několika desetiletích příprav vyřešit odstavování a údržbu autobusů a trolejbusů, a to vybudováním nové vozovny Karlov. Protože studie prokázaly nerentabilitu vybudování tramvajové trati do vozovny Karlov, základním prostorem pro odstav tramvají i nadále zůstává stávající areál vozovny Slovany, jehož současný stavebně technický stav není ideální a vyžaduje rekonstrukci. Koncepce navrhuje postupné kroky k zajištění komplexního řešení pro vybudování vyhovujícího zázemí pro odstavování a údržbu tramvají,“ vysvětlil Petr Náhlík, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Koncepce počítá s projektovou přípravou a rekonstrukcí areálu vozovny Slovany, přičemž souběžně s tím musí město zajistit odstavení potřebného počtu tramvají mimo areál Slovany. Zpracování studie modernizace tramvajové vozovny na Slovanech již zajistily Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), modernizace zahrnuje zejména rekonstrukci a doplnění krytých hal pro odstavování a lehkou údržbu tramvají, doplnění chybějících technologií, jako jsou myčka, strojní technologie, skladové hospodářství a dále úpravy kolejiště.
Odhad finančních nákladů na realizaci dlouhodobé koncepce odstavování a údržby tramvají:
A. Vozovna Slovany
* Projektová příprava:
úhrada z rozpočtu PMDP (projekt na rekonstrukci vozovny Slovany – odhad 45 milionu korun, s DPH 54,5 milionu korun)
* Realizace:
rekonstrukce vozovny – odhadované náklady dle studie jsou 950 milionu korun, s DPH 1150 milionu korun
Dle vyjádření představenstva bude financování ve výši cca 350 milionů korun pokryto z dlouhodobě vytvářených vlastních zdrojů PMDP. Zbylá část bude pokryta komerčním úvěrem,
případně úvěrem z Evropské investiční banky, bude-li to pro město výhodné a bude-li to kladně projednáno v příslušných orgánech.
B. úpravy obratiště Košutka + Malesická
* Projektová příprava:
úhrada z kapitálového rozpočtu KŘTÚ-SVSMP (projekty úpravy obratiště Košutka a Malesická – odhad celkem 2 až 3 miliony korun, s DPH 2,4 až 3,6 milionu korun)
* Realizace:
úprava točky Malesická (1,5 milionu korun, s DPH 1,8 milionu korun) – z kapitálového rozpočtu KŘTÚ - SVSMP
úprava točky Košutka (180 milionů korun, s DPH 218 milionů korun) – pro zajištění finančního krytí se předpokládá možnost financování prostřednictvím strategie ITI z prostředků programu Operačního programu Doprava (OPD2).
„V souvislosti s modernizací vozovny Slovany už v červnu Zastupitelstvo města Plzně odsouhlasilo zadání projektu úpravy točky Košutka a souhlasilo s realizací oplocení točky Malesická,“ doplnil Petr Náhlík.
Z dlouhodobého hlediska je dle koncepce v územním plánu ponechána územní rezerva pro další areál zázemí provozu tramvají za stávající točkou v Zadních Skvrňanech. Toto území může být využito po roce 2042, kdy skončí kontrakt na outsourcing údržby vozidel a město se bude rozhodovat o dalším způsobu provádění nejvyšších stupňů oprav tramvají.