Komentovat bude spoluautorka výstavy Pavla Machalíková (Ústav dějin umění AV ČR) .
V 18 hodin se pak v přednáškovém sále ve 2. patře bude konat slavnostní prezentace stejnojmenné publikace vydané u příležitosti výstavy.
Název publikace Rembrandtova tramvaj není futuristickou ani dadaistickou slovní hříčkou. Je metaforickým vyjádřením vztahu kubismu k různým kulturním a uměleckým tradicím evropských dějin i mimoevropských kultur. Spojení jména uznávaného starého mistra s moderním dopravním prostředkem, který zachytil na svém obraze Tramvaj č. 4 z r. 1912–1913 Vincenc Beneš, obsahuje paradox, který při úvahách nad spojitostmi kubismu a starších stylových i nestylových projevů vyvstává. Průkopníci kubismu u nás – malíři Vincenc Beneš, Josef Čapek, Emil Filla, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka, sochař Otto Gutfreund, architekti Josef Gočár, Vlastislav Hofman, Josef Chochol, Pavel Janák a další – využívali širokou inspirační základnu, z níž čerpali myšlenkové a tvůrčí podněty.
Šlo o nejrůznější projevy evropských i mimoevropských kultur od starověku přes středověk a novověk až k modernímu francouzskému umění, reprezentovanému Paulem Cézannem, André Derainem nebo Pablem Picassem. Jednotlivé příklady podporovaly řešení konkrétních problémů, spjatých zejména s otázkou formy, a zároveň posilovaly legitimitu moderního výrazu, protože ho pevně svazovaly s historickou tradici. Čeští kubisté zveřejnili mnoho příkladů evropského a mimoevropského umění v Uměleckém měsíčníku v letech 1911–1914.
Oslovení pracovníci Ústavu dějin umění AV ČR z tohoto zdroje čerpali podněty k úvahám nad konkrétními díly dle své uměleckohistorické orientace a přispěli do knihy svým textem.
Kniha je věnována řediteli Ústavu dějin umění Vojtěchu Lahodovi k jeho životnímu jubileu.
Výstava potrvá ve výstavní síni „13“ do 13. září 2015.