Studentská výstava šperků Na ostré hraně naráží i na téma Února 1948

Na začátku února proběhla na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara tradiční výstava klauzurních prací studentů za zimní semestr.

Cílená propagace v Plzni

Celou fakultu propojilo téma Únor 1948, které je bezesporu náročné nejen pro mladé studenty, ale i jejich zkušené pedagogy. Ateliér kovu a šperku představuje klauzurní práce svých studentů v Galerii Ladislava Sutnara a v DEPO 2015.

„Dvě výstavy, které jsme nazvali „1948 / na ostré hraně“ a „1948 / ostrý řez“ symbolicky vypovídají cosi o ostrém předělu a zlomu. O nebezpečném a zranitelném zlomu, kdy se něco nepřirozeně, násilně a definitivně láme. A zůstává něco, co dokáže jen zranit a ublížit. V tomto pojetí jsme koncipovali instalace našich dvou výstav semestrálních a klauzurních prací ateliéru Kovu a šperku. Stěžejní výstava, co do množství vystavených exponátů, probíhá v Galerii Ladislava Sutnara.  Rozsahem menší, v zastoupení prezentovaných šperků a objektů, pak v trezoru v Depu 2015, v bývalém skladu zbraní Lidových milicí. Ideovým záměrem bylo vytvořit přes celý prostor galerie ostrý řez, linii ostrého řezaného skla, na které se nainstaloval vybraný a reprezentativní výběr studentských prací. Celý prostor galerie je zatemnělý a jen jednotlivé série, kolekce šperků a objektů jsou bodově nasvícené, aby se docílilo ještě většího působivějšího pocitu aktuálnosti a určité dramatičnosti tématu daného projektu. Zpočátku semestru jsme byli v rozpacích, jak celofakultně určené téma Únoru 1948 v našem výtvarném médiu šperku vůbec zpracovat. Nabídnul jsem studentům možnost, aby se spíše, než na všeobecné formální politické, dějinné pojetí, daleko více soustředili na ryze osobní, lidskou rovinu dramat, ztrát, ale současně i osobních nadějí, víry v lepší budoucnost a v nutné, mnohdy jediné záchraně vnitřních osobních svobod a lásek. Překvapilo mě, s jakou empatií a hlubokým citem studenti zvolené téma vnímali a následně i zpracovali. Dokonce v několika případech přinesli v rámci společných rozprav a konzultací do ateliéru osobní rodinné zkušenosti s bezprávím komunistické zvůle. Mé původní rozpaky a pochybnosti nad tím, že pro studenty je téma Únor 1948 těžko uchopitelnou a vzdálenou historickou událostí, než něčím pro ně srozumitelným, se brzy rozplynuly. Vznikly velice kvalitní a přesvědčivě vypovídající silné věci, opět provedené a zvládnuté na profesionální úrovni současného autorského šperku. Je mrazivě aktuální a neuvěřitelně děsivé, jak se ve vztahu k současné povolební situaci posledních parlamentních a prezidentských voleb, znovu a znovu společnost a lidé nepoučí… Jak znovu nejsou schopni rozeznat plíživě se rozmáhající zlo, jak nejsou schopni toto zlo vnímat. Jak naopak toto zlo po třiceti letech opět volí a v konečném důsledku tolerují a znovu zaslepeně oživují. Věřím, že i tohoto mrazivého návratu pomalu se plíživého zla, si studenti díky proběhlému semestru a získaných zkušeností ze svých projektů o to více uvědomují. Žel Bohu, téma Únoru 1948 je stále aktuální i v dnešní době, stejně jako před sedmdesáti lety…“, popisuje výstavu a své pocity vedoucí ateliéru kovu a šperku doc. Petr Vogel.

Výstava je zároveň předznamenáním jedinečného večera, který na Fakultě designu a umění proběhne v úterý 27. ledna od 19:30 hodin. V tento večer spojí síly Plzeňská filharmonie, Ústav pro studium totalitních režimů a samozřejmě také fakulta. Komponovaný večer představí divákům vážnou hudbu v kontextu nelehké doby, ÚSTR doplní skladby mluveným slovem a fakulta se postará o vizuální doprovod večera.

Komentovaná prohlídka:  26. února 2017 v 17:00 hod.
Místo konání:    Galerie Ladislava Sutnara, Riegrova 11, Plzeň
Termín výstavy:  8. 2. –  10. 3. 2017
Výstavu pořádá:    Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni

The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka