Jednotné pojmenování linek nahradí jména vlaků na dalších tratích

V Jízdním řádu 2019 nahradí na mnoha dalších tratích jednotné pojmenování linek dosavadní různá pojmenování jednotlivých spojů.

Cílená propagace v Plzni

Společné pojmenování všech nebo většiny vlaků na jedné lince rozšířily České dráhy na více relací na konci loňského roku. Tento způsob označení linek a většiny vlaků vedle číselného údaje usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledání spojení v jízdních řádech i samotného spoje na stanici.

„Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se nám osvědčil. Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.

České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava / Bohumín, když všechny spoje stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit u linek Metropolitan Praha – Budapest, Západní expres Praha – Cheb / München a Slovácký expres Praha – Luhačovice / Veselí nad Moravou. Podobný princip využívají také zahraniční železnice především u spojů vedených v pravidelném taktu. 

„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat jednotlivé vlaky po jménech. Ta měla smysl v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků. Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární pojmenování Vindobona,“ vysvětluje Michal Štěpán důvody změn v pojmenování vlaků v uplynulých letech.

V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. Společná pojmenování vlaků a tedy linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Vybrána jsou jména podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, např. podle řek nebo významných míst. Zachována jsou i některá tradiční pojmenování, nebo je využita možnost odlišit spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se kterou je jejich provoz spojen. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.


Přehled linek a jejich pojmenování

SC (IC) Pendolino   (Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín

SC Pendolino Košičan   Praha – Košice
Ex 1 Ostravan    Praha – Bohumín / Návsí /Žilina
Ex 1 Opavan    Praha – Opava
Ex 1 Varsovia    Praha / Ostrava – Warszawa
Ex 1 Fatra    Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen  
Ex 2 Valašský expres  Praha – Vsetín / Žilina
Ex 3  Vindobona    Praha – Wien – Graz
Ex 3 Berliner    Praha – Berlin / Hamburg
Ex 3 Metropolitan    Praha – Bratislava – Budapest
Ex 6  Západní expres   Praha – Plzeň – München / Cheb

Ex 7 Jižní expres   Praha – České Budějovice / Linz
R   5 Krušnohor    Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
R   8 Slezan     Brno – Bohumín
R   9 Vysočina    Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno 
R 10 Hradečan    Praha – Hradec Králové – Trutnov
R 11 Rožmberk    Brno – České Budějovice / Plzeň
R 11 Bezdrev    České Budějovice – Plzeň

R 12  Bouzov    Brno – Olomouc – Šumperk
R 13 Moravan    Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc
R 14 Ještěd     Pardubice – Liberec
R 15 Ploučnice    Liberec – Ústí nad Labem
R 16 Berounka    Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda

R 17 Vltava     Praha – České Budějovice
R 17 Lužnice    Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí
R 18 Slovácký expres  Praha – Olomouc – Luhačovice / Veselí nad Moravou
R 19 Svitava    Praha – Česká Třebová – Brno
R 20 Labe     Praha – Děčín
R 21 Jizera     Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov
R 22 Bezděz    Kolín – Rumburk / Šluknov 
R 23 Střekov    Ústí nad Labem – Kolín
R 24 Lány    Praha – Rakovník
R 26 Otava     Praha – Písek – České Budějovice
R 27 Praděd     Olomouc – Krnov – Ostrava
R 27 Cvilín     Krnov – Ostrava


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka