Větší bude počet přímých spojů také mezi Klatovy a Prahou, nově budou jezdit každé dvě hodiny. Přibude nové večerní spojení Prahy a Chebu. Dojde také ke zrychlení cest. Nově pojedou expresy z Prahy hl.n. do Plzně hl.n. 1 hod. 25 min, ze Smíchova do Plzně dokonce jen 1 hod. 18 minut. Zkrátí se také cesty do Domažlic nebo Chebu. Po dokončení nové tratě a tunelů u Plzně očekáváme další zkrácení cestovních časů asi o 10 minut. Doba jízdy mezi Prahou a Plzní se pak přiblíží k jedné hodině.
Lepší soupravy v kvalitě EC/IC budou v novém jízdním řádu nasazeny na rychlíky Praha - Ústí nad Labem - Most - Karlovy Vary - Cheb. První moderní klimatizované vozy budou zařazeny během JŘ 2018 také do dvou rychlíkových souprav na lince Praha - Kralupy nad Vltavou - Lovosice - Ústí nad Labem - Děčín.
V Ústí nad Orlicí nově zastaví více vlaků, ve městě bude zastavovat většina expresních spojů na lince Praha - Ostrava.
Jízdní řád 2018 ve vnitrostátní dálkové dopravě se zaměří na změnu kvality cestování především v západní části České republiky. Nové expresy zrychlí spojení z Prahy do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a také do Domažlic. V těchto expresech a také v rychlících z Prahy přes Ústí nad Labem do Mostu, Karlových Varů a Chebu se navíc objeví modernější a komfortnější vozy. Zrychlí se také cesty v dalších místech republiky, například mezi Hodonínem a Brnem nebo mezi Brnem a Jihlavou. České dráhy v jízdním řádu 2018 vypraví denně v průměru 7 041 vlaků, které za rok ujedou přibližně 125 milionů kilometrů.
Nejvíce změn ve vnitrostátní dálkové dopravě v novém jízdním řádu mohou očekávat obyvatelé západní a severozápadní části republiky, jak upozorňuje Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu: „V rámci trvající smlouvy s objednavatelem, kterým je u dálkových spojů ministerstvo dopravy, zavedeme větší počet spojů mezi Prahou a Plzní a tyto vlaky také zrychlí. Denně spojí Prahu a Plzeň až 31 párů vlaků a expresy překonají vzdálenost mezi pražským Smíchovem a Plzní za 1 hodinu a 18 minut.“ Díky tomu se zrychlí také cesta do Mariánských Lázní nebo Chebu přibližně o čtvrt hodiny na 2 hodiny a 54 minut.
„V Západních expresech z Prahy přes Plzeň do Chebu nabídneme také větší pohodlí, když do nich nasadíme modernizované vagóny. V těchto spojích nabídneme například i dětské kino pro nejmenší cestující. Lepší vozy přislíbil také náš německý partner pro vlaky, které spojí Prahu s Domažlicemi. Ty dostanou nově sedm párů přímých vlaků do Prahy namísto současných čtyř. Na komfortnější soupravy se mohou těšit i cestující na podkrušnohorské rychlíkové lince z Chebu přes Sokolov, Karlovy Vary, Chomutov, Most a Teplice do Ústí nad Labem, které pak pokračují bez zastavení do Prahy. V těchto vlacích budou zařazeny hlavně velkoprostorové klimatizované vagóny, které jezdily také ve vlacích EuroCity a InterCity například do Vídně nebo do Budapešti,“ upozornil Michal Štěpán na zvýšení kvality vlaků, která spojí Prahu se západem a severozápadem republiky.
České dráhy tak pokračují v trendu nahrazování starších vozů na rychlíkových linkách moderními vozy vybavenými především klimatizací a elektrickými zásuvkami. Během let 2018 a 2019 v nich bude navíc instalováno Wi-Fi připojení k internetu tak, aby v roce 2019 všechny vlaky dálkové dopravy sestavené z klasických vozů nabízely cestujícím Wi-Fi jako běžný standard. „V novém jízdním řádu nabídneme moderní komfortní vozy už na patnácti z 21 linek na hlavních elektrifikovaných tratích. Vedle expresních linek vypravíme v novém jízdním řádu modernizované vagóny také na šest klasických rychlíkových linek a u několika dalších tras zařazujeme postupně další jednotlivé moderní vozy,“ upozornil Michal Štěpán z Českých drah.
K menším změnám dochází také u některých dalších dálkových linek, například na Moravě dojde ke zrychlení cest mezi Hodonínem a Brnem. „Cesta z Hodonína do Brna bude nově trvat jen 56 minut, o 10 minut méně. V opačném směru se zrychlí o 7 minut na celkových 57 minut. Obyvatelé Hodonína tak při pravidelném dojíždění do Brna za týden ušetří na cestování téměř 1,5 hodiny svého času,“ upozornil Michal Štěpán. Kvůli zachování přípojů v další části trasy ale prodlouží tyto rychlíky svůj pobyt v Hodoníně na 11, resp. 14 minut.
Přehled významných změn v dálkové vnitrostátní dopravě v JŘ 2018
SuperCity Pendolino
• Pro všechny spoje oběma směry bude nově zavedena zastávka Praha-Libeň, cestovní čas mezi Prahou hl.n. a Ostravou-Svinovem se přesto nezmění a zůstane 2 hod. 53 min.
• V úseku Praha – Plzeň – Cheb / Františkovy Lázně budou vlaky integrovány do taktové dopravy linky Ex 6 Západní expres a pojedou v tomto úseku bez povinné rezervace a v kategorii InterCity. Nabídka služeb v 1. třídě bude jako ve vlacích InterCity (balená voda, denní tisk) a České dráhy cestujícím doporučují zajištění rezervací.
• Přímý odpolední spoj Ostrava – Cheb pojede přibližně o 2 hodiny později, Ostrava hl.n. (15:17) – Praha hl.n. (18:33) – Cheb (21:17).
Ex1 Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Bohumín
• Většina spojů linky Ex1 bude v obou směrech nově zastavovat v zastávce Ústí nad Orlicí město a doplní stávající spoje linek R18 a R19 Praha – Luhačovice / Brno, které obsluhují stanici Ústí nad Orlicí v základním hodinovém intervalu.
Ex3 Praha – Pardubice – Brno – Břeclav
• Zlepší se večerní spojení Prahy, Pardubic a Brna s Břeclaví. Dosud poslední přímý vlak do Břeclavi odjížděl z Prahy v 18:52. s příjezdem do Břeclavi ve 21:52. Nově pojedou do Břeclavi vlaky, které dosud končily v Brně, tedy s odjezdy z Prahy hl.n. v 19:51 a 21:09 a s příjezdem do Břeclavi ve 22:52 a v 0:35.
• První ranní spojení z Břeclavi do Prahy bude nově o 1 hodinu dříve než nyní, s odjezdem z Břeclavi už v 5:07 a s příjezdem do Prahy v 8:07.
Ex6 „Západní expres“ Praha – Plzeň – Cheb / Domažlice
• Nová expresní linka zajišťující rychlé spojení západních Čech s hlavním městem, která bude v provozu mezi Prahou a Plzní v intervalu 1 hodiny, v úsecích Plzeň – Cheb a Plzeň – Domažlice v intervalu 2 hodiny (počet spojů stoupne ze 4 na 7 párů).
• Dochází ke zkrácení cestovních časů mezi Prahou a západními Čechami, po dokončení nových tunelů u Plzně se předpokládá v roce 2019 další zkrácení cestovních časů o přibližně dalších 10 minut:
o Praha hl. n. – Plzeň hl. n.: 1 hod. 25 min. (úspora 12 minut)
o Praha – Cheb: 2 hod. 54 min. (úspora 17 minut)
o Praha – Domažlice: 2 hod. 26 min. (úspora 7 minut)
• Denně mimo sobotu bude zavedeno nové večerní spojení mezi Prahou a Chebem. Z Prahy pojede přibližně o 2 hodiny později než současné poslední spojení do Chebu a z Chebu směrem do Plzně a s přestupem dále do Prahy bude zajištěno poslední spojení přibližně o 1 hodinu později než nyní:
o Praha hl.n. (20:33) – Plzeň hl.n. (21:58 / 22:05) – Cheb (23:27)
o Cheb (19:35) – Plzeň hl.n. (20:55 / přestup / 21:01) – Praha hl.n. (22:31)
• U expresů Praha – Domažlice (– Mnichov) bude obousměrně zavedena nová zastávka Holýšov, doba jízdy z / do Plzně bude cca 28 minut, z / do Prahy cca 2 hodiny.
• Soupravy budou sestaveny z modernizovaných vozů ČD, ve směru Domažlice (Mnichov) také z modernizovaných vozů společnosti Länderbahn (Alex), vlaky nabídnou klimatizované prostory, el. zásuvky 230 V pro napájení elektroniky, ve spojích bude zajištěna nabídka občerstvení službou ČD Minibar a v trase Praha – Plzeň – Cheb budou k dispozici vyhrazené oddíly, např. dětské kino.
• Spoje SC Pendolino budou integrovány v úseku Praha – Cheb / Františkovy Lázně do linky Ex 6 a pojedou v kategorii InterCity (viz odstavec SuperCity Pendolino).
R11 Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň
• Rychlíky R 659 Karel Klostermann Plzeň hl.n. (20:02) – České Budějovice (21:55) a R 660 Bezdrev (Brno 15:27) – České Budějovice (20:04) – Plzeň hl. n. (21:57) pojedou nově denně, tedy také v sobotu.
• U všech rychlíků mezi Brnem a Jihlavou dojde k mírnému zkrácení cestovního času o 6, resp. 7 minut, vlaky tak odjedou z Brna o 7 minut později (ve 27. minutu) a do Brna přijedou o 6 minut dříve (ve 30. minutu).
R13 Brno – Břeclav – Otrokovice – Olomouc
• Dochází k výraznému zrychlení linky v úseku Hodonín – Brno a zpět, nově bude trvat cesta z Hodonína do Brna jen 56 minut (úspora 10 minut) a v opačném směru 57 minut (úspora 7 minut), z důvodu zachování přípojů v úseku Hodonín – Olomouc budou prodlouženy pobyty ve stanici Hodonín na 10, resp. 14 minut.
R15 Praha – Ústí nad Labem – Most – Karlovy Vary – Cheb
• Starší vozy v těchto vlacích budou nahrazeny modernizovanými klimatizovanými vozy, které jezdily například ve vlacích EC / IC z Prahy do Vídně nebo Budapešti. Cestující budou mít k dispozici moderní velkoprostorový klimatizovaný oddíl, u vybraných míst s větším stolkem na odložení občerstvení nebo notebooku. Ve vozech jsou el. zásuvky 230 V pro napájení přenosné elektroniky, např. notebooků, tabletů a mobilních telefonů. Vozy jsou vybaveny také elektronickým audiovizuálním informačním systémem, moderními nástupními dveřmi ovládanými tlačítky a za jízdy blokovanými proti otevření nebo uzavřeným systémem WC.
• Spoje budou nově vedeny v kategorii rychlík vyšší kvality (Rx).
R16 Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda
• Z dosavadních spojů linky R 16, které jezdily do Chebu a Domažlic / Mnichova byla vytvořena nová expresní linka Ex 6 „Západní expres“, proto byla linka R 16 doplněna o nové spoje v úseku Praha – Plzeň a Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda.
• Vlaky linky R 16 pojedou v úseku Praha – Plzeň v pravidelném hodinovém intervalu, s prodloužením na dvouhodinový interval mimo špičku (z Prahy jsou vynechány spoje vlaky v 9:03, 11:03 a 20:03, z Plzně pak v 9:13, 11:13, 21:13).
• Všechny rychlíky budou jednotně zastavovat ve stanicích a zastávkách Rokycany, Kařez, Hořovice, Zdice, Beroun a Praha-Smíchov, pro obyvatele Kařezu, Zdic a jejich okolí se tak počet rychlých spojů do Prahy nebo Plzně v novém jízdním řádu zdvoj- až ztrojnásobí.
R18 „Slovácký expres“ Praha – Olomouc – Přerov – Uherské Hradiště – Luhačovice / Veselí nad Moravou / Zlín
• U jednoho páru vlaků bude prodloužena trasa o úsek Olomouc – Praha, půjde o rychlík Rx 887 s odjezdem z Prahy hl.n. v 8:58 s příjezdem do Olomouce v 11:30 a do Luhačovic ve 13:18. Vlak pojede v pracovní dny a v sobotu. V opačném směru bude prodloužen do Prahy vlak Rx 890 Luhačovice (8:31) – Olomouc (10:29 / 10:31) – Praha hl. n. (13:04).
• V okrajových částech dne bude zaveden nový pár rychlíků vyšší kvality Rx 898 / 899 Olomouc hl.n. (4:29) – Praha hl.n. (7:04) / Praha hl.n. (22:09) – Olomouc hl.n. (0:43), který zastaví ve stanicích Praha-Libeň, Kolín, Přelouč, Pardubice hl.n., Choceň, Ústí nad Orlicí, Česká Třebová a Zábřeh na Moravě.
• Vybrané spoje budou začínat a končit ve stanici Praha-Smíchov.
• Spoje do / ze stanic Luhačovice, Veselí nad Moravou a Staré Město u Uherského Hradiště ponesou společný název Slovácký expres, spoj do / ze Zlína bude mít opět název Zlínský expres.
R20 Praha – Děčín
• Do několika vybraných rychlíků budou v pracovní dny zařazeny komfortnější osobní vozy 2. třídy typu Bmz s klimatizací, 6 místy v oddíle a el. zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících.
• Náhradou za zrušený spoj EN 476 Metropol v úseku (Berlín –) Děčín – Praha pojede v úseku Děčín hl.n. (21:51) – Praha hl.n. (23:24) v neděli nový vnitrostátní rychlík.
R25 Plzeň – Žatec – Chomutov – Most
• Dva páry rychlíků objednávané kraji a dosud provozované Českými drahami budou nově zajištěny také společnosti GW Train Regio, stejně jako rychlíky objednané ministerstvem dopravy od jízdního řádu 2017.