Konkurs má Favorit ozdravit

Další společností, pro níž konkurz znamená očistnou kúru, je Favorit Rokycany a.s., jehož bankrot prohlásil Krajský soud v Plzni loni v listopadu.


Další společností, pro níž konkurz znamená očistnou kúru, je Favorit Rokycany a.s. Do poloviny 90. let byl tento podnik, jehož bankrot prohlásil Krajský soud v Plzni loni v listopadu, druhým největším výrobcem českých jízdních kol po sobotínském Velamosu.
    Objem výroby se momentálně zvyšuje, stav zaměstnanců je stabilizován 85 lidech. Zatímco loni firma vyrobila 19 tisíc jízdních kol, letos by to mělo být ještě o něco více, uvedl Viktor Liška, správce konkurzní podstaty podniku, který během porevoluční doby několikrát změnil majitele.
    Někteří z nich však měli spíše snahu dostat z firmy co nejvíce peněz a téměř nic do ní nevložit. Důkazem je fakt, že ještě v roce 1989 se v Rokycanech ročně vyrábělo zhruba 200 tisíc kol značky Favorit, tedy desetkrát více než nyní. Provozní výnosy v roce 1999 poklesly meziročně z 267 na 89 miliónů korun. Po minimální restrukturalizaci může budoucí majitel objem výroby opět podstatně zvýšit, řekl Viktor Liška.
    Od roku 1995 do roku 2000 vlastnila rokycanský podnik olomoucká firma Olpran, která montovala jízdní kola z asijských dílů. Dlouhodobě ztrátový podnik pak odkoupila kunovická firma Kovl, spřízněná s moravským montážním podnikem Joko se zhruba desetinovým podílem na trhu. Kovl je napojen na dalšího českého výrobce kol Velamos Sobotín, na který bylo také podáno několik návrhů na konkurz kvůli velkým finančním problémům.
    Následoval prodej neznámé lichtenštejnské firmě Welt Marketing Consulting, podle odborníků spřízněné s předešlým majitelem, tedy firmou Joko.
    Důkazem podivných praktik, které se ve Favoritu prováděly, je například nestandardní prodej technologie. Zhruba před dvěma lety ji koupila firma Joko a aniž by došlo k inkasu kupní ceny, každoročně jí z Favoritu měly přitékat zhruba čtyři milióny za její pronájem. Podnikáme právní kroky, aby byla technologie do majetku firmy vrácena. Myslím, že se nám to podaří, uvedl Liška. Prověřujeme i další transakce z období před prohlášením konkursu - to je standartní proces provázející každé konkursní řízení.
    Dalším aktuálním problémem je pro Favorit šetření některých kroků, které mají charakter nekalé soutěže. Jedna z firem, před prohlášením konkursu zainteresovaná na dění ve Favoritu, rozeslala v první polovině února 2002 tisícům domácností letáky, v nichž nabízí kola Favorit za dumpingové ceny. Akce se měla zúčastnit přibližně stovka prodejen v ČR. Není fakticky možné, aby někdo měl na skladě takové množství kol Favorit. Navíc mezi nabízenými typy jsou takové, které se v podniku nikdy nevyráběly, tvrdí správce, který to hodnotí jako zneužití značky. Pokud bude potřeba, podnikneme k zamezení tohoto jevu účinné právní kroky, tvrdí Liška.
    Podle něj je důvodem zájmu o značku Favorit její tradice. Fakt, že v Rokycanech se vždy vyráběla kvalitní kola, je známý po celém světě. Do značky Favorit se dlouhodobě neinvestovalo, neexistovala účinná marketingová a reklamní strategie, přesto ji lidé dobře znají, vysvětluje Liška, který právě na tradici a kvalitě výrobků hodlá postavit obchodní aktivity Favoritu.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 23.02.2002 08:46



0 +
 
Nová škoda Enyaq

Hlavní zprávy

 

Čištění klima Chraňte sebe a své milované