Proces výběru zhotovitele pro stavbu nového obchvatu kolem Plas pokročil do závěrečné fáze. Ředitel plzeňské oblasti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miroslav Blabol uvedl, že nyní probíhá posuzování doručených nabídek po jejich otevření, ke kterému došlo před dvěma týdny. “Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom v červenci uzavřít smlouvu se zhotovitelem,” dodal.
V rámci procesu byla otevřena pětice nabídek, jejichž hodnoty se pohybovaly okolo 800 milionů korun. Projektanti odhadli náklady na výstavbu mostu, který je klíčovou součástí obchvatu a bude vůbec nejvyšším silničním mostem v České republice, na zhruba 1,2 miliardy korun. Do soutěže se přihlásilo sedm sdružení stavebních firem a jedna samostatná společnost.
ŘSD se začátkem června chystá na slavnostní zahájení stavby; klíčové poděkování a předání staveniště by měl převzít ministr dopravy Martin Kupka (ODS) společně s generálním ředitelem ŘSD Radkem Mátlem. Výběrové řízení je realizováno v režimu Design & Build, což znamená, že vítězná firma bude zároveň projektantem i stavebníkem a nebude moci během stavby uplatnit žádné nároky na vícepráce. Tento způsob je u podobných projektů v rámci Plzeňského kraje novinkou.
Most, jehož délka přesahuje půl kilometru a jehož konstrukce bude vyznávat obloukový tvar ve výšce 87 metrů nad údolím řeky Střely, nabídne devět polí, s šířkou 13 metrů a chodníky po obou stranách. Na straně směrem k Plasům bude vybudována vyhlídka, na opačné straně stezka pro pěší a cyklisty. Výstavba má být dokončena do tří let od začátku, přičemž zhotovitel si sám určí termín projektování a zahájení stavby.
Navazující části obchvatu, jež budou jednodušší na realizaci než samotný most, budou realizovány v souladu s již dokončeným projektem. Tyto segmenty mají být hotové současně s mostem, aby se zajistila plynulost celé dopravní infrastruktury. Strategickým cílem je zkrátit průjezd přes centrum Plas, které je v současnosti zatíženo dopravou s denním provozem přes deset tisíc vozidel, včetně těžké nákladní dopravy. V rámci nové trasy bude dopravní tok umožněn mimo obydlené centrum, což přinese zvýšení bezpečnosti i odstranění dopravních zácp.
Obchvat začíná u Rybnice, kde se napojí na silnici I/27 ve směru od Plzně, na odbočce vedoucí do Plas před klesáním do města, kde jsou již vykáceny stromy. Nová trasa povede přes Pozorice u Kralovic a dále nad Plasy. Projekt přináší výrazné zrychlení průjezdu a pozitivně ovlivní životní prostředí ve městě, jehož současná komunikace je problematická a místy nepřehledná kvůli zatáčkám a nerovnému profilu silnice.
Realizace tohoto dopravního koridoru je klíčová pro zmírnění dopravního zatížení jedné z nejfrekventovanějších komunikací v regionu, čímž by měla přispět ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silniční dopravy v celém západním Plzeňsku.