Plzeň a sdílená kola - příběh na pokračování

Červená městská kola jsou nyní svezena ve skladu a připravují se, spolu se všemi, kdo se o ně starají, na příští sezónu. Díky úsilí dobrovolníků, nadšení i trpělivosti uživatelů a v neposlední řadě díky finanční podpoře ze soukromých i veřejných zdrojů se mohla uskutečnit celkem výjimečná sezóna.


Sdílená kola jezdí v Plzni od roku 2014 a v sezoně jsou připravena pro všechny registrované uživatele. Spolek jejich provozováním chce přispět k rozvoji použití kol jako plnohodnotného dopravního prostředku na území města. Plzeň se snaží do budoucna vybrat provozovatele sdílených kol ve výběrovém řízení, které bylo zatím dvakrát vypsáno, avšak nikdo vybrán nebyl. Další výběrové řízení se má připravovat příští rok na jaře. 

"Celá letošní sezóna a ani ta příští by se neobešly bez úspěchu našich žádostí o podporu, zejména u Nadačního fondu Zelený poklad a u města Plzeň. Díky těmto dotačním programům jsme pro letošek mohli nakoupit celkem 55 nových sdílených kol a nabídnout je uživatelům v ulicích města Plzeň." říká Hynek Horák, předseda spolku kolemplzne.cz z.s., který systém sdílených kol provozuje.

Na červených kolech se letos svezly stovky uživatelů a podnikly více než 10000 jízd. Plzeňáci nemusí kolo vracet ihned, dle aktuálních podmínek ho musí vrátit do 3 hodin od zapůjčení. Za službu uživatelé platí paušální poplatek na měsíc či celou sezonu.

V letošní sezoně došlo i k bezprecedentnímu odstavení služby z důvodu velké vlny krádeží kol. S tímto problémem se podle spolku potýkají v podstatě od začátku.  "Nakonec vše celkem dobře dopadlo, nám se podařilo většinu kol uchránit a dokonce jsme si sami našli celkem slušný podíl těch ztracených." říká Horák. Drobná kriminalita je samozřejmě fenomén, s kterým se potýká mnoho měst a dopadá i na sdílená kola. Ta jsou sice zabezpečená kvalitními zámky i elektronickými lokátory, ani to ale podle vyjádření spolku mnohdy nestačí.                                                                                                                               

"Červená kola se na chvilku ocitla i v ulicích Prahy 7, kde jsme pomohli testování systému pro přesnou lokalizaci kol na parkovacích místech" uvádí ještě Horák další zajímavost z uplynulé sezony. Testování probíhalo v rámci projektu ParkedByMe zaměřeného na řešení problému se zahlcením veřejného prostoru sdílenými koly a koloběžkami, který řeší mnohá světová města.

Spolek počítá s tím, že v březnu 2025 opět vypustí červená kola do ulic města.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Nová škoda Enyaq

Hlavní zprávy