Luxus, prostor a hospodárnost: Audi Q7 TFSI e quattro

SUV, jehož externě nabíjitelný hybridní pohon kombinuje třílitrový zážehový motor V6 s výkonným elektromotorem, je k dispozici ve dvou výkonových stupních.

uniwebwebynamiru2018

Audi uvádí v rychlém sledu na trh své nové elektrifikované modely. V nadcházejících měsících bude v České republice spuštěn prodej modelu Q7 TFSI e quattro.

Dva motory a quattro: pohon a převodné ústrojí

Audi Q7 TFSI e quattro sází stejně jako všechny ostatní externě nabíjitelné modely na sílu dvou srdcí. Spalovacím motorem je jeden z nejmodernějších agregátů značky, jednotka 3.0 TFSI. Turbodmychadlem přeplňovaný, kultivovaný motor V6 je vyladěn na nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 450 N.m a je homologován v souladu s emisní normou Euro 6d-TEMP. Filtr pevných částic pro zážehové motory je součástí sériové výbavy. Synchronní elektromotor s permanentními magnety se vyznačuje mimořádnou výkonností a kompaktními rozměry. Synchronní elektromotor s nejvyšším výkonem 94 kW a točivým momentem 350 N.m je uložen ve skříni osmistupňové převodovky tiptronic. Společně se spojkou mezi spalovacím motorem a převodným ústrojím tvoří tzv. hybridní modul.

Elektromotor je napájen kapalinou chlazenou sadou lithium-iontových akumulátorů, uloženou pod podlahou zavazadlového prostoru. Akumulátory poskytují napětí 308 V a disponují kapacitou 17,3 kWh. Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťové sady akumulátorů na střídavý proud pro elektromotor. Při rekuperaci vykonává elektromotor funkci generátoru a nabíjí stejnosměrným proudem lithium-iontové akumulátory.

Rychle a hladce řadící osmistupňová převodovka tiptronic přenáší hnací sílu obou motorů na všechna čtyři kola prostřednictvím pohonu quattro. Systém disponuje elektrickým olejovým čerpadlem, které zajišťuje mazání za všech provozních podmínek. Srdcem trvalého pohonu všech kol quattro je mechanický mezinápravový diferenciál, který rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu při normální jízdě v poměru 40:60 %. V případě potřeby přenáší většinu točivého momentu na nápravu s lepší trakcí.

Dva výkonové stupně: Q7 60 TFSI e s 335 kW a Q7 55 TFSI e s 280 kW

Díky různým verzím elektromotoru mají zákazníci na výběr dvě výkonové verze modelu Audi Q7 TFSI e quattro, které se odlišují mimo jiné strategií podpory spalovacího motoru elektromotorem. Q7 60 TFSI e quattro dosahuje nejvyššího výkonu 335 kW (456 k) a jeho maximální točivý moment 700 N.m je o 250 N.m vyšší než u samotné jednotky TFSI. Při spolupráci obou zdrojů hnací síly zrychlí SUV z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 240 km/h. Do rychlosti jízdy 135 km/h může být pohon zajišťován pouze elektromotorem. Q7 55 TFSI e quattro poskytuje nejvyšší výkon 280 kW (381 k) a maximální točivý moment 600 N.m. Sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 5,9 sekundy. I v tomto případě může být pohon vozidla svěřen výhradně elektromotoru až do rychlosti 135 km/h, se spalovacím motorem je možné jet rychlostí 240 km/h.

Obě hybridní verze modelu Q7 ujedou s elektrickým pohonem podle metodiky WLTP shodně až 43 kilometrů.

Maximální hospodárnost: předvídavá provozní strategie

SUV se vždy rozjíždí v režimu „EV“, tedy pouze s elektrickým pohonem. V městském provozu upozorňuje chodce a cyklisty na jedoucí vozidlo syntetický zvuk, vytvářený reproduktorem v podběhu kola na pravé straně. Tento akustický výstražný systém (AVAS) je v souladu se směrnicemi EU zřetelně slyšitelný při jízdě rychlostí až 20 km/h. Zážehový motor je spuštěn až poté, co řidič sešlápne „aktivní pedál plynu“ pod bod většího odporu.

Režim „Hybrid“ poskytuje dva provozní módy: „Auto“ a „Hold“. V módu „Auto“ se automaticky aktivuje prediktivní provozní strategie, jakmile řidič spustí funkci navigace do cíle, poskytovanou sériově dodávaným systémem MMI Navigation plus. Nabíjení akumulátorů je navíc inteligentně optimalizováno pro podmínky vytyčené trasy, aby mohl být elektrický pohon maximálně využíván v městském provozu a v popojíždějících kolonách. Cílem prediktivní provozní strategie je ujet co největší vzdálenost s elektrickým pohonem a kompletně využít disponibilní elektrickou energii v akumulátorech až do dosažení stanovené destinace.

Mód „Hold“ je podřízen jiné strategii. Systém udržuje s minimálními odchylkami aktuální stav nabití akumulátorů, a to rekuperací kinetické energie a nabíjením pomocí spalovacího motoru 3.0 TFSI. Díky těmto cíleným zásahům do řízení činnosti spalovacího motoru lze například po dálkové jízdě, absolvované s konvenčním pohonem, projet posledním úsekem v městské zástavbě pomocí elektrického pohonu, tedy s nulovými emisemi a téměř nehlučně.

Ještě více hospodárnosti: setrvačná jízda a rekuperace

Pro hospodárnost modelu Q7 s externě nabíjitelným hybridním pohonem jsou důležité rovněž fáze, v nichž řidič uvolní pedál plynu. V takových situacích zasáhne PEA. Kromě navigačních údajů zohledňuje také vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Na základě toho se rozhodne mezi setrvačnou jízdou s vypnutým motorem TFSI a brzděním motorem včetně rekuperace, tedy získáváním kinetické energie a její přeměnou na elektrickou energii. Rekuperační systém modelu Q7 TFSI e quattro dosahuje výkonu až 25 kW, jímž jsou nabíjeny lithium-iontové akumulátory.

Elektromotor navíc zajišťuje všechna mírná až středně intenzivní zpomalování (max. 0,3 g), která tvoří více než 90 procent všech brzdných manévrů v každodenním silničním provozu. Až při intenzivnějším zpomalování dochází k zapojení hydraulické brzdové soustavy. Díky pečlivému nastavení systému jsou přechody mezi „elektrickým“ a „hydraulickým“ brzděním téměř neznatelné. Ovládání brzdné síly pedálem je vždy precizní, s dobrou zpětnou vazbou. Při brzdění dosahuje hybridní SUV rekuperačního výkonu až 80 kW.

Na panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit a na displeji sériově dodávaného ovládacího systému MMI touch response si může řidič nechat zobrazovat mnoho informací o elektrické jízdě – ukazatel výkonu elektromotoru, dojezd a aktuální energetické toky v hybridní soustavě. Ukazatel elektrického výkonu poskytuje jako ústřední prvek informace mimo jiné o maximálním elektrickém výkonu nebo rekuperaci při brzdění motorem, resp. konvenční brzdovou soustavou.

Až sedm různých provozních charakteristik: systém Audi drive select

Kromě softwarového tlačítka „EV“ disponuje řidič modelu Audi Q7 TFSI e quattro ještě jednou možností, jak ovlivnit charakter jízdy, a tou je systém Audi drive select. Výběrem režimů „comfort“, „efficiency“, „auto“, „dynamic“, „individual“, „allroad“ (s adaptivním vzduchovým odpružením „adaptive air suspension“, dodávaným na přání) a „offroad“ může měnit nastavení pohonu, podvozku se vzduchovým odpružením a řízení.

Sportovní charakter: Q7 60 TFSI e quattro

Audi Q7 60 TFSI e quattro disponuje nejvyšším výkonem 335 kW (456 k) a maximálním točivým momentem 700 N.m. Sportovní dojem je umocněn sériově dodávanou vnější výbavou S line s kompletním lakováním karoserie v barvě vozu a výraznými stylistickými detaily na přídi a zádi. Celkový vzhled je završen černým stylistickým paketem a světlomety Matrix LED. Za 20“ koly jsou umístěny červené brzdové třmeny. Adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension) nabízí širokou škálu nastavení, od tuhého pro nejlepší možnou ovladatelnost až po komfortní pro příjemné cestování.

V interiéru přivítá Q7 60 TFSI e quattro své cestující vnitřní výbavou S line a sportovním paketem S line. Součástí výbavy jsou sportovní sedadla s reliéfními logy S line, černé čalounění stropu a hliníková ozdobná obložení. Po otevření dveří promítá osvětlení LED čtyři kruhy na vozovku. Většinu prvků výbavy lze na přání objednávat také pro Audi Q7 55 TFSI e quattro.

Komfortní nabíjení na cestách

Audi Q7 TFSI e lze na cestách komfortně nabíjet na veřejných nabíjecích stanicích díky sériově dodávanému kabelu Mode 3 se zásuvkou typu 2. Nabíjecí služba Audi e-tron Charging Service poskytuje na přání přístup k více než 110 000 nabíjecím přípojkám v celé Evropě.

Řízení nabíjecího procesu z pohovky: aplikace myAudi App

Zákazník může prostřednictvím aplikace myAudi App využívat na svém chytrém telefonu služby z nabídky Audi connect. Tímto způsobem například zjistí stav nabití akumulátorů a dojezd, spustí nabíjecí proces, naprogramuje časovač nabíjení nebo získá přehledy o nabíjení a spotřebě. Nabíjecí stanice jsou zobrazovány jak v aplikaci, tak i na displeji sériově dodávaného systému vozidla.

Prodej obou verzí Audi Q7 60 TFSI e quattro  a Audi Q7 55 TFSI e quattro bude v České republice zahájen na počátku roku 2020, kdy budou oznámeny také české ceny.

Tip pro fanoušky nových automobilů

Pokud jste fanouškem automobilů různých značek a zajímáte se o automobilový průmysl, doporučujeme vám navštívit e-magazín o nových autech www.autonewsletter.cz. Jestliže patříte mezi prodejce automobilů a sháníte webovou aplikaci pro správu zakázek, navštivte stránky www.autoklient.cz.

Poznámka redakce: Pokud vás zajímají auto novinky, zvýhodněné cenové nabídky nových vozů, nová auta za akční ceny anebo zajímavé marketingové kampaně zaměřené na prodej nových automobilů, doporučujeme vám navštívit stránku nová auta v akci. Hledáte ověřená skladová auta s garantovanými parametry? Navštivte stránku skladové vozy ihned k dodání.

Fotogalerie
Autor: AutoSystem a.s. Článek může obsahovat komerční sdělení.

weby na míru UNIWEB

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
13.12.2019 13:02



1 +
 
Truhlářství Mistr M

Hlavní zprávy

 

čez zprávy 2018