Vrtulníky W-3A záchranky z Líní odjely na generální opravu do Polska

Ve čtvrtek probíhala v Líních letos již čtvrtá nakládka vrtulníku W-3A Sokol, který putuje na generální opravu do polského Świdniku. Armáda tak bude schopna i nadále používat záchranářské vrtulníky Sokol a provozovat Leteckou záchrannou službu pro Plzeňský a Karlovarský kraj.

Cílená propagace v Plzni

Desetičlenná flotila armádních vrtulníků má na svém kontě stovky zachráněných lidských životů a osvědčily se při nejedné přírodní pohromě. České letectvo patří mezi jejich nejaktivnější uživatele. Teď se jeden z nich vydává na velkou generální opravu do Polska. Jeho realizace byla schválená vládou letos v létě. „Tyto revize a opravy osmi vrtulníků byly nezbytné, neboť jim skončila provozní lhůta předepsaných prací. První čtveřice Sokolů putuje do polského města Świdnik ještě letošní rok. Druhá čtveřice bude transportovaná v následujícím roce.“ uvedl velitel vrtulníkové letky podplukovník Peter Smik.  

Před samotnou nakládkou vrtulníku museli technici demontovat mnoho částí, které by mohly výškově nebo prostorově bránit hladkému průběhu převozu. Byly odstraněny listy, jeřáb, světlomety, hlava nosného rotoru, listy vyrovnávacího rotoru, programátory ohřevů, stabilizátory a další. „V rámci příprav na transport se konzervují motory, musíme vypustit provozní kapaliny a palivo. Každou součástku musíme zvlášť zabalit, aby se transportem nepoškodila. Něco se ukládá do vrtulníku, něco na kamión. Ke každé součástce je dokumentace, kterou technik musí projít, aby i papírově vše sedělo, jak má,“ popsal přípravu na transport vrtulníku kapitán Martin Suchý a dodal: „Takováto příprava vrtulníku na transport trvá zhruba dva až tři týdny v sedmi lidech. Nakonec se sundává podvozek. Jeho demontáž nám v osmi lidech zabrala zhruba dvacet minul. A také u podvozku se každý díl zvlášť balí a dokumentuje.“

Nakládka téměř 3,5 tunového vrtulníku trvala necelé dvě hodiny. Asistovalo u ní osm techniků vrtulníkové letky a zástupci polské firmy PZL Świdnik z koncernu AgustaWestland, do které vrtulník putuje. Na cestu se vrtulník vydá okolo šesté hodiny. Cesta do polského Świdniku zabere zhruba 14 hodin. Jedna generální oprava trvá jedenáct až dvanáct měsíců. Po opravě se vrtulník vrátí zpět do Líní vzduchem, přičemž před návratem se armádní letecký i technický personál vydá do polského závodu, aby si vrtulník po opravě převzali.

Vrtulníky W-3A Sokol jsou ve výzbroji českého letectva od druhé poloviny 90. let. Vedle armádní přepravy a výcviku zabezpečují také leteckou záchrannou službu v Karlovarském a Plzeňském kraji. V letošním roce do čtvrtka zasahoval záchranný vrtulník v Západočeském kraji u 530 případů a nalétal bezmála 460 hodin.  Zdravotní posádky ošetřily nebo do dalších lékařských zařízení přepravily 490 zraněných. Nejvytíženějšími měsíci co se záchrany týče jsou letní měsíce. „Jedná se vždy o vážné případy. Ke všem pacientům proto přistupujeme se stejnou odpovědností. Naším úkolem spolu s dalšími lékaři a zdravotníky v nemocnicích je vždy pomoc pacientům tak, aby se nehody, úrazy či vážné zdravotní problémy obešly pokud možno bez ztrát na životech, a lze-li to, bez dalších následků.“ uvedl plukovník Michal Mareček, velitel odboru letecké záchranné služby a urgentní medicíny.

Na stanovišti v Líních u Plzně se spolu s lékařským personálem ve službě střídá vždy deset příslušníků létajícího a pozemního personálu 243. vrtulníkové letky, který je připraven zabezpečit vzlet vrtulníku W-3A Sokol do čtyř minut od přijetí výzvy přes den a do deseti minut v noci. Další hotovost pak drží letka na domácí základně v pražských Kbelích a to v rámci letecké pátrací a záchranné služby SAR (Search and Rescue) určené primárně k pátrání a pomoci posádkám havarovaných letadel. Úkoly Letecké pátrací a záchranné služby pro celé území státu jsou využívány v rámci Integrovaného záchranného systému ČR, třeba při povodních, požárech nebo v programu MEDEVAC (Medical Evacuation).

• Maximální rychlost: 260 km/h • Cestovní rychlost: 235 km/h • Dolet (s maximální zásobou paliva): 1 225 km • Praktický dostup: 4 650 m • Stoupavost u země: 9,1 m/s • Únosnost: 2 100 kg • Hmotnost prázdného vrtulníku: 3 300 kg • Maximální vzletová hmotnost: 6 400 kg • Typ motoru: 2 x WSK-PZL Rzeszów PLZ-10W • Výkon motorů: 2 x 671 kW • Délka trupu: 14,21 m • Výška: 4,12 m • Průměr nosného rotoru: 15,7 m


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka