Pravda a mýty o dopravě v Plzeňském kraji

Fakta o veřejné dopravě v Plzeňském kraji

obrázek: Pravda a mýty o dopravě v Plzeňském kraji

V poslední době se v médiích objevuje řada mýtů, nepravd a zkreslených informací o veřejné dopravě v Plzeňském kraji. Řada z nich se bezprostředně týká společnosti ČSAD autobusy Plzeň a.s. a poškozuje její dobré jméno. Bez jakýchkoliv emocí shrneme pouze základní fakta.

V Plzeňském kraji jsou vedle sebe paralelně tři skupiny doprav, které financuje kraj:

  • České dráhy ujedou 5 mil. km ročně a stojí kraj 650 milionů korun.

  • Plzeňské městské dopravní podniky najezdí ročně 15 mil. km, město Plzeň a kraj přispívají částkou 930 milionů korun.

  • Na veřejnou autobusovou dopravu zajišťovanou soukromými dopravci, kteří najezdí 19 mil. km ročně, dává kraj 370 mil. Kč.

Už z tohoto je na první pohled vidět výrazný nepoměr.

Celkové náklady společnosti ČSAD autobusy Plzeň činí 630 mil. Kč. Z toho kraj hradí 370 mil. Kč, z jízdného získává společnost 115 mil. Kč a obrovský rozdíl 145 mil. Kč je nepokryt. Jenom díky aktivní činnosti ČSAD autobusy Plzeň a.s. zajišťuje tyto prostředky vlastním podnikáním na vysoce konkurenčním trhu v nepravidelné dopravě a zaměstnaneckých linkách - tzn. ČSAD autobusy Plzeň a.s. vykrývá vlastní činností náklady na veřejnou autobusovou dopravu, kterou by měl hradit Plzeňský kraj.

Vyzobávat nějakou jednu izolovanou nákladovou položku, jako je třeba transferová cena (převodní cena, za kterou si v rámci koncernu dceřiné společnosti přeprodávají zboží či služby) za naftu, a hledat právě tam skulinky a prohlásit to za úniky a plýtvání penězi, je matení veřejnosti. Jsme připraveni jakoukoliv takovou námitku ustát s čistým štítem. Tyto transferové ceny v případě ČSAD autobusy Plzeň a.s. u všech dílčích komodit i služeb naprosto odpovídají, a vždy odpovídaly, cenám obvyklým, což jsme schopni prokázat znaleckými posudky nezávislých znaleckých ústavů.

Za zmínku naopak stojí fakt, že kraj nedodržuje nařízení vlády č. 493/2004 Sb. Tento závazný právní předpis přiznává společnosti přiměřený zisk na jeden kilometr až do výše 9 Kč, zatímco krajský úřad společnosti ČSAD autobusy Plzeň a.s. přiznává zisk ve výší pouze 90 haléřů na jeden kilometr, tedy desetkrát méně. Pro představu, za tuto nepokrytou částku by ČSAD autobusy Plzeň a.s. pořídila každým rokem přibližně 25 - 30 kusů nových autobusů z celkového vozového parku čítajícího více než 400 autobusů. I zde je na první pohled vidět opět výrazný nepoměr.

Je pravdou, že každoročně kraj navyšuje prostředky na dopravní obslužnost. ČSAD autobusy Plzeň je téměř výhradně používá na podhodnocené mzdy řidičů autobusů. Pro ilustraci, osobní náklady v letošním roce dosáhnou částky 300 mil. Kč (loni to bylo 250 mil. Kč). Pokud si na krajském úřadu někdo myslí, že z 367 mil. Kč, které nám kraj vyplácí na zajištění dopravní obslužnosti, máme nějaké mimořádné skryté zisky, tak se hluboce mýlí. Zaměstnáváme celkem 580 pracovníků. Z tohoto počtu jsou stěžejní naši řidiči. Je jich 417 a jsou to plně kvalifikovaní a velmi zkušení pracovníci, kterých si společnost váží a o které se velmi dobře stará. Jejich mzdy se v rámci republikových průměrů pohybují na nejvyšších příčkách. Stejně tak další benefity a pracovní podmínky mají nadstandardní. Ostatně také Plzeňský kraj, na rozdíl od ostatních krajů, neměl problémy s loňskou stávkou řidičů a se zajištěním veřejné autobusové dopravy v období vyhlášené celorepublikové stávky řidičů autobusů. V mnoha krajích autobusy nevyjely a lidé se nedostali do práce a děti do škol. V Plzeňském kraji se díky ČSAD autobusy Plzeň a.s. nic takového nestalo a vše fungovalo hladce.

Máme zcela minimalizované stavy managementu a administrativního personálu a velmi racionální stav opravářů, které mít prostě musíme vzhledem k průměrnému stáří vozidel, které je právě ovlivněné nepokrytím finančních prostředků, které stanovuje nařízení vlády č. 493/2004. Vedle toho zaměstnáváme další profese nezbytné pro provoz společnosti, bez kterých by nebylo možné zabezpečit každodenní provoz autobusů. O úrovni kvalifikace a práce našich zaměstnanců hovoří i bezpečnost provozu, kdy na 19 milionů ročně ujetých kilometrů byly z viny našeho řidiče zapříčiněny pouze tři nehody, z toho jen jediná s vážnějším zraněním účastníka.

Celkové letošní náklady odhadujeme na 760 mil. Kč. Jako kompenzaci ztráty dostáváme 370 mil. Kč, jen osobní náklady představují 300 mil. Kč, a kde jsou všechny ostatní nákladové položky jako je nafta, opravy, náhradní díly, pneumatiky atd.? Například cena nafty se zvýšila o 1,80 Kč/km, opravy a náklady na náhradní díly se díky stárnutí vozového parku zvýší o téměř 7 mil. Kč. Oproti tomu neustále klesá počet pravidelných cestujících, což na vybraném jízdném představuje pokles 9,5 mil. Kč. Těch 370 mil. Kč, které nám vyplácí kraj, ani po zápočtu jízdného na to nemůže stačit. Přesto za celou dobu nečiníme emocionální prohlášení do médií a tvrdě pracujeme.

Pokud jde o nákladovost vlastní autobusové dopravy, je tato v případě ČSAD autobusy Plzeň a.s. zcela srovnatelná s průměrem celé ČR a jsme v podstatě na špici v úsporách nákladů. Lze tedy naopak říci, že jsme velmi efektivní, a dokonce jedni z nejefektivnějších v celorepublikovém srovnání.

Realizovali jsme mnoho organizačních změn, poslední úprava režimu řízení společnosti centralizací malých provozních oblastí proběhla letos a její dopady v úsporách provozních nákladů se projeví hned v příštím roce.

ČSAD autobusy Plzeň a.s. je stoprocentní dceřinou společností dopravní skupiny Z-Group, a.s. která je se svými 1300 autobusy jedním z nejvýznamnějších českých dopravních seskupení. Úspěšně působí v několika krajích po celé ČR. Jednotlivé dceřiné společnosti zajišťují v několika městech městskou hromadnou dopravu, dále pak pravidelnou meziměstskou i příměstskou autobusovou dopravu a vnitrostátní i mezinárodní zájezdovou dopravu. Z-Group, a.s. je jedním z velkých zaměstnavatelů, společnosti patřící do holdingu zaměstnávají téměř 5 tisíc lidí, z toho dvě tisícovky zaměstnanců pracuje v autobusové dopravě.

Právě proto, že patříme do velkého holdingu působícího v několika krajích po celé ČR, získáváme obrovské úspory na množstevních rabatech díky centralizovaným nákupům ve velkých objemech, na které by samotná společnost nedosáhla.

ČSAD autobusy Plzeň a.s. je nejvýznamnějším soukromým dopravcem v západních Čechách. V kraji úspěšně a spolehlivě funguje již téměř 25 let. V letošním roce zajišťuje dopravu na 254 běžných linkách v rámci dopravní obsluhy Plzeňského kraje a obcí. Zároveň pro smluvní partnery realizuje linky zvláštní dopravy. Dále provozuje městskou hromadnou dopravu ve městech Klatovy, Domažlice, Tachov, Stříbro a Přeštice. Obstarává chod bezplatných linek k nákupním zařízením v rámci MHD Plzeň. Významnou část výkonů představuje náhradní autobusová doprava pro České dráhy při výlukách tratí. Od listopadu 2014 opětovně zajišťuje také opravárenskou činnost. Pro zájemce nabízí i vyhlídkové jízdy historickým autobusem a v letních měsících cyklobusy po Šumavě, Brdech, Českém lese a dalších turisticky zajímavých místech. Provozuje také Muzeum dopravní techniky v Plzni-Doubravce.

S úctou, Vaše vedení ČSAD autobusy Plzeň a.s.

Image Arrow
  • Dnes
  • Úřad městského obvodu Plzeň 2 - Slovany

Park Homolka ožil sportovní atmosférou

  • Dnes
  • Úřad městského obvodu Plzeň 1

Na Boleveckou náves zavítal svatý Martin

Arrow