Na monitoru běží ve 3D pracovní postup zaměřený například na sestavení
sifonu do umyvadel. Pracovník sleduje video s animovanou návodkou a
současně se u jeho pracovní plochy dataprojektorem osvěcují zásobníky právě s
těmi součástkami, které má pracovník v danou chvíli použít. Po každém
kroku si ovladačem video posouvá. Tak se dá jednoduše popsat způsob, jak se
pracuje s využitím virtuální animované 3D návodky odborníků z Fakulty
strojní Západočeské univerzity.
„Jedná se o
počítačové animace s takzvanou in situ projekcí,“ říká Jiří Polcar z katedry
průmyslového inženýrství a managementu. Upozorňuje, že video i projektor promítají
postup po jednotlivých krocích. Jak říká Jiří Polcar, jsou natrackované. Po
splnění daného úkonu si člověk stiskem tlačítka posouvá návodku dál. „To, co je potřeba právě udělat, se ale dá
také promítat přímo na montážní stůl, takže se člověk, který se učí pracovní
postup, nemusí otáčet na monitor,“ dodává Jiří Polcar. Když už pracovník
postup zná, návodku přestane používat. Podle odborníků se jedná o velmi
názornou formu učení, která je přístupná takřka pro každého.
Virtuální animovaná návodka odborníků z Fakulty strojní je
jednou z možností, jak efektivně proškolovat nové zaměstnance. „Při použití naší návodky má člověk úplně volné
ruce, a navíc nepotřebuje žádné 3D brýle,“ připomíná přednost animované
návodky s in situ projekcí Jiří Polcar, podle kterého jsou brýle využívané
ve virtuální realitě dost těžké, takže při několikahodinové práci těžko
využitelné.
S myšlenkou vytvořit pracovní postup formou animace si Jiří
Polcar začal pohrávat před půldruhým rokem. „Když
se podíváme do akademických článků, málokde se zabývají konkrétním výrobkem,
spíš možnosti animace demonstrují na kostkách stavebnice Lego. U reálných
výrobků je ale potřeba animovat nasazování, šroubování, zaklapnutí, zaměřit se
na detaily,“ popisuje Jiří Polcar, který na vytvoření animovaných 3D
návodek pracuje ještě se třemi studenty Fakulty strojní.
V současné době mají odborníci vytvořený software, ve kterém
se návodky tvoří a začínají ho nabízet podnikům. „Na každý výrobek se musí připravit nová návodka. Buď ji můžeme udělat
my a prodávat pak jako hotové řešení, nebo si podniky koupí náš software a
budou si návodky dělat samy,“ popisuje Petr Hořejší, který se virtuální
realitou na katedře průmyslového inženýrství a managementu zabývá.
Návodky jsou vhodné především pro firmy s velkou fluktuací
zaměstnanců. Kromě toho, že jsou dobře využitelné i v hlučném prostředí,
je jejich velkou výhodou, že spoří finanční prostředky, vydávané na zaškolení
nových zaměstnanců.