Vodíková Toyota Mirai nové generace: Dojezd 650 km a nový atraktivní vzhled

Přináší více dynamiky, moderního stylistického ztvárnění a lepší jízdní vlastnosti.

Cílená propagace v Plzni

Přinášíme vám novinky ze světa automobilů.

Toyota Mirai nové generace posouvá technologii elektromobilů na palivové články na vyšší úroveň.

Díky od základu přepracovanému systému palivových článků, chytrému obestavění prostoru a aerodynamice se podařilo prodloužit jízdní dosah přibližně na 650 km, přičemž vozidlo neprodukuje jiné emise než čistou vodu.

Toyota vnímá vodík jako životaschopný zdroj pro efektivní dopravu a ukládání energie. Má potenciál zprostředkovat mobilitu s nulovými uhlíkovými emisemi. A nejen pro silniční vozidla, ale i vlaky, lodě a letadla, jakožto i generovat energii pro potřeby průmyslu, firem či domácností. Zároveň nabízí efektivní způsob ukládání obnovitelné energie a její přepravu na místa, kde je právě zapotřebí.

Vývoj elektromobilu na vodíkové palivové články zahájila Toyota v roce 1992 a v roce 2014 na světové trhy úspěšně uvedla sedan Mirai. Tento průlomový výsledek byl postaven na špičkových zkušenostech Toyoty na poli vodíkových technologií, které jsou klíčem k nejrůznějším hnacím ústrojím elektrifikovaných vozidel.

Toyota úspěšně upravila svoji základní koncepci hybridního pohonu za účelem výroby hybridních elektrických vozů (HEV), plug-in hybridů (PHEV), bateriových elektromobilů (BEV) a – počínaje modelem Mirai – elektromobilů na palivové články (FCEV).

Posun vpřed: výkon i design

Prioritou bylo prodloužit jízdní dosah oproti modelu první generace, resp. nad úroveň typicky vykazovanou elektromobily s bateriovým pohonem. K prodloužení dojezdu o 30 % na cca 650 km napomohlo zvýšení výkonu společně se zvětšením kapacity zásobníků na vodík, snížením spotřeby a zlepšením aerodynamiky. Nová Toyota Mirai tak dokáže překonávat i dlouhé vzdálenosti bez obav z krátkého dojezdu.

Nová Toyota Mirai je postavena na modulární podvozkové platformě Toyota GA-L se znatelně lepším obestavěním prostoru. Díky efektivnějšímu a vyváženému uspořádání nového hnacího ústrojí FCEV – zejména přesunutí sady palivových článků z prostoru pod kabinou na příď vozidla – bylo možné vytvořit prostornější pětimístnou kabinu s nárůstem místa pro nohy zadních pasažérů.

Podvozková platforma GA-L

Díky platformě GA-L bylo možné změnit zástavbu sady palivových článků a součástí hnacího ústrojí ve prospěch efektivnějšího využití prostoru. Výsledkem je prostornější pětimístná kabina a lepší vyvážení podvozku. Pravděpodobně nejdůležitější je možnost zabudovat hned tři vysokotlaké zásobníky vodíku, a zvýšit tak objem paliva i jízdní dosah vozidla – o plných 30 %.

Zásobníky jsou uspořádány do tvaru „T“ – nejdelší je podélně uprostřed pod podlahou vozidla, dva menší zásobníky jsou příčně pod zadními sedadly a zavazadlovým prostorem. Zásobníky využívají pevnější vícevrstvou konstrukci a vykazují vysokou efektivitu co do hmotnosti – podíl vodíku na celkové hmotnosti paliva a zásobníků činí 6 %.

Nová sada palivových článků

Speciálně k nasazení na platformě GA-L vyvinula Toyota novou sadu palivových článků společně s měničem energie palivových článků (FCPC). Všechny nezbytné prvky dokázali konstruktéři spojit do jediného bloku (vč. vodních čerpadel, mezichladiče, klimatizace, vzduchových kompresorů a vodíkového recirkulačního čerpadla); všechny součásti jsou nyní menší a lehčí, což se zároveň odrazilo v lepších výkonových schopnostech. Ke zmenšení samotného pouzdra sady článků napomohla technologie ‚třecího svařování promíšením‘ (TSW) s cílem zmenšit mezeru mezi palivovým článkem a vnějším pouzdrem.

Lithium-iontová baterie

Nová Mirai používá vysokonapěťovou lithium-iontovou baterii, která nahrazuje baterii typu NiMH současného modelu. Díky vyšší energetické hustotě i přes menší rozměry vykazuje vyšší výkon a lepší ekologické parametry. Menší rozměry baterie dovolují zástavbu za zadní sedadla bez zasahování do zavazadelníku. Optimalizace se týká i vedení chladicího vzduchu s nenápadnými vstupními otvory po obou stranách zadních sedadel.

Dynamické jízdní schopnosti

Nová Toyota Mirai díky podvozkové platformě GA-L těží z výhod v podobě nižšího těžiště, lepších charakteristik setrvačnosti a výrazně vyšší tuhosti karoserie, což se souhrnně odráží ve velmi dobrých dynamických schopnostech vozu.

Po přesunutí sady palivových článků z prostoru pod podlahou vozidla na příď vozu, resp. baterie a elektromotoru dozadu, se vůz chlubí rozložením hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50 ve prospěch stability, připomínající koncepci s motorem umístěným vpředu.

Další výhodou nové Toyoty Mirai je lepší jízdní charakter. Vyšší výkon zprostředkovaný novou sadou palivových článků a baterií znamená hladký a lineární rozjezd z místa, stejně tak jako zrychlování sladěné s úhlem sešlápnutí akceleračního pedálu. Jízda v mimoměstském provozu se vyznačuje uvolněným charakterem a vynikající odezvou za všech rychlostí. Vyvážený postoj nové Toyoty Mirai v kombinaci s agilním zrychlováním lze naplno využít při zdolávání zatáček a serpentin.

Vůz schopný čistit vzduch za jízdy

Přínosy Toyota Mirai z pohledu ekologie dokonce překračují požadavek nulových emisí až na úroveň „negativních emisí“ – vozidlo během jízdy de facto vzduch čistí. Do systému sání vzduchu je totiž zabudován katalyzátorový filtr, další z inovací od Toyoty. Vozidlo nasává vzduch pro potřeby palivového článku, přičemž elektrický náboj na filtrační vložce z netkané textilie zachytává mikroskopické částice nečistot vč. oxidu siřičitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a pevných částic PM 2.5. Systém dosahuje takové účinnosti, že ze vzduchu proudícího do systému palivových článků odstraňuje 90 až 100 % částic o průměru do 2,5 mikrometru.

Plán zvýšit prodeje na desetinásobek

Uvedením nové generace Mirai chce Toyota dosáhnout hlubší penetrace na trhu s desetinásobným zvýšením prodejních objemů. K tomuto růstu napomohou lepší jízdní schopnosti a větší atraktivita modelu z pohledu zákazníků, jakožto i dostupnější cenovka vozidla (prodejní cena poklesla cca o 20 %).

Praktičnost vozů typu FCEV poháněných vodíkem bude také postupně růst s rozšiřováním vodíkové infrastruktury na jednotlivých trzích, neboť počet vodíkových čerpacích stanic stále roste v souvislosti s tím, jak národní vlády společně s místními samosprávami představují nové pobídky a regulace související s čistší mobilitou.

Tip na přehled nových aut v ČR skladem

Pokud přemýšlíte o nákupu nového automobilu, doporučujeme vám navštívit stránku Nová auta.

Fotogalerie
Autor: AutoSystem a.s. Článek může obsahovat komerční sdělení.

The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

ARCHIV ZPRÁV
út 01.12.2020 21:11



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka