Vodíková Toyota Mirai nové generace: Dojezd 650 km a nový atraktivní vzhled

Přináší více dynamiky, moderního stylistického ztvárnění a lepší jízdní vlastnosti.

DEZINFEKCE.sk 2021

Přinášíme vám novinky ze světa automobilů.

Toyota Mirai nové generace posouvá technologii elektromobilů na palivové články na vyšší úroveň.

Díky od základu přepracovanému systému palivových článků, chytrému obestavění prostoru a aerodynamice se podařilo prodloužit jízdní dosah přibližně na 650 km, přičemž vozidlo neprodukuje jiné emise než čistou vodu.

Toyota vnímá vodík jako životaschopný zdroj pro efektivní dopravu a ukládání energie. Má potenciál zprostředkovat mobilitu s nulovými uhlíkovými emisemi. A nejen pro silniční vozidla, ale i vlaky, lodě a letadla, jakožto i generovat energii pro potřeby průmyslu, firem či domácností. Zároveň nabízí efektivní způsob ukládání obnovitelné energie a její přepravu na místa, kde je právě zapotřebí.

Vývoj elektromobilu na vodíkové palivové články zahájila Toyota v roce 1992 a v roce 2014 na světové trhy úspěšně uvedla sedan Mirai. Tento průlomový výsledek byl postaven na špičkových zkušenostech Toyoty na poli vodíkových technologií, které jsou klíčem k nejrůznějším hnacím ústrojím elektrifikovaných vozidel.

Toyota úspěšně upravila svoji základní koncepci hybridního pohonu za účelem výroby hybridních elektrických vozů (HEV), plug-in hybridů (PHEV), bateriových elektromobilů (BEV) a – počínaje modelem Mirai – elektromobilů na palivové články (FCEV).

Posun vpřed: výkon i design

Prioritou bylo prodloužit jízdní dosah oproti modelu první generace, resp. nad úroveň typicky vykazovanou elektromobily s bateriovým pohonem. K prodloužení dojezdu o 30 % na cca 650 km napomohlo zvýšení výkonu společně se zvětšením kapacity zásobníků na vodík, snížením spotřeby a zlepšením aerodynamiky. Nová Toyota Mirai tak dokáže překonávat i dlouhé vzdálenosti bez obav z krátkého dojezdu.

Nová Toyota Mirai je postavena na modulární podvozkové platformě Toyota GA-L se znatelně lepším obestavěním prostoru. Díky efektivnějšímu a vyváženému uspořádání nového hnacího ústrojí FCEV – zejména přesunutí sady palivových článků z prostoru pod kabinou na příď vozidla – bylo možné vytvořit prostornější pětimístnou kabinu s nárůstem místa pro nohy zadních pasažérů.

Podvozková platforma GA-L

Díky platformě GA-L bylo možné změnit zástavbu sady palivových článků a součástí hnacího ústrojí ve prospěch efektivnějšího využití prostoru. Výsledkem je prostornější pětimístná kabina a lepší vyvážení podvozku. Pravděpodobně nejdůležitější je možnost zabudovat hned tři vysokotlaké zásobníky vodíku, a zvýšit tak objem paliva i jízdní dosah vozidla – o plných 30 %.

Zásobníky jsou uspořádány do tvaru „T“ – nejdelší je podélně uprostřed pod podlahou vozidla, dva menší zásobníky jsou příčně pod zadními sedadly a zavazadlovým prostorem. Zásobníky využívají pevnější vícevrstvou konstrukci a vykazují vysokou efektivitu co do hmotnosti – podíl vodíku na celkové hmotnosti paliva a zásobníků činí 6 %.

Nová sada palivových článků

Speciálně k nasazení na platformě GA-L vyvinula Toyota novou sadu palivových článků společně s měničem energie palivových článků (FCPC). Všechny nezbytné prvky dokázali konstruktéři spojit do jediného bloku (vč. vodních čerpadel, mezichladiče, klimatizace, vzduchových kompresorů a vodíkového recirkulačního čerpadla); všechny součásti jsou nyní menší a lehčí, což se zároveň odrazilo v lepších výkonových schopnostech. Ke zmenšení samotného pouzdra sady článků napomohla technologie ‚třecího svařování promíšením‘ (TSW) s cílem zmenšit mezeru mezi palivovým článkem a vnějším pouzdrem.

Lithium-iontová baterie

Nová Mirai používá vysokonapěťovou lithium-iontovou baterii, která nahrazuje baterii typu NiMH současného modelu. Díky vyšší energetické hustotě i přes menší rozměry vykazuje vyšší výkon a lepší ekologické parametry. Menší rozměry baterie dovolují zástavbu za zadní sedadla bez zasahování do zavazadelníku. Optimalizace se týká i vedení chladicího vzduchu s nenápadnými vstupními otvory po obou stranách zadních sedadel.

Dynamické jízdní schopnosti

Nová Toyota Mirai díky podvozkové platformě GA-L těží z výhod v podobě nižšího těžiště, lepších charakteristik setrvačnosti a výrazně vyšší tuhosti karoserie, což se souhrnně odráží ve velmi dobrých dynamických schopnostech vozu.

Po přesunutí sady palivových článků z prostoru pod podlahou vozidla na příď vozu, resp. baterie a elektromotoru dozadu, se vůz chlubí rozložením hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50 ve prospěch stability, připomínající koncepci s motorem umístěným vpředu.

Další výhodou nové Toyoty Mirai je lepší jízdní charakter. Vyšší výkon zprostředkovaný novou sadou palivových článků a baterií znamená hladký a lineární rozjezd z místa, stejně tak jako zrychlování sladěné s úhlem sešlápnutí akceleračního pedálu. Jízda v mimoměstském provozu se vyznačuje uvolněným charakterem a vynikající odezvou za všech rychlostí. Vyvážený postoj nové Toyoty Mirai v kombinaci s agilním zrychlováním lze naplno využít při zdolávání zatáček a serpentin.

Vůz schopný čistit vzduch za jízdy

Přínosy Toyota Mirai z pohledu ekologie dokonce překračují požadavek nulových emisí až na úroveň „negativních emisí“ – vozidlo během jízdy de facto vzduch čistí. Do systému sání vzduchu je totiž zabudován katalyzátorový filtr, další z inovací od Toyoty. Vozidlo nasává vzduch pro potřeby palivového článku, přičemž elektrický náboj na filtrační vložce z netkané textilie zachytává mikroskopické částice nečistot vč. oxidu siřičitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a pevných částic PM 2.5. Systém dosahuje takové účinnosti, že ze vzduchu proudícího do systému palivových článků odstraňuje 90 až 100 % částic o průměru do 2,5 mikrometru.

Plán zvýšit prodeje na desetinásobek

Uvedením nové generace Mirai chce Toyota dosáhnout hlubší penetrace na trhu s desetinásobným zvýšením prodejních objemů. K tomuto růstu napomohou lepší jízdní schopnosti a větší atraktivita modelu z pohledu zákazníků, jakožto i dostupnější cenovka vozidla (prodejní cena poklesla cca o 20 %).

Praktičnost vozů typu FCEV poháněných vodíkem bude také postupně růst s rozšiřováním vodíkové infrastruktury na jednotlivých trzích, neboť počet vodíkových čerpacích stanic stále roste v souvislosti s tím, jak národní vlády společně s místními samosprávami představují nové pobídky a regulace související s čistší mobilitou.

Tip na přehled nových aut v ČR skladem

Pokud přemýšlíte o nákupu nového automobilu, doporučujeme vám navštívit stránku Nová auta.

Fotogalerie
Autor: AutoSystem a.s. Článek může obsahovat komerční sdělení.

weby na míru UNIWEB

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
karoq 2020 prosinec

Hlavní zprávy

 

seo uniweb