Konkrétně tak už motoristé nezajedou do úseku od Škroupovy ulice po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Do uzavřených částí Americké třídy bude povolen vjezd pouze vozům městské hromadné dopravy, cyklistům, taxi, vozidlům IZS, zásobování a místní obsluze. Cílem úpravy je dopravně zklidnit tuto významnou městskou obchodní třídu, zlepšit podmínky pro pěší, cyklisty i pro MHD. Změna umožní zkvalitnit veřejný prostor a vysázet stromy.
„Jsem rád, že jsme se k tomuto konečně dopracovali. Americká si to zaslouží, oblasti podél této třídy se uleví a my díky tomu začneme s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu. Zklidnění nám umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven.
Americkou trápí vysoká dopravní zátěž. V pracovní den jí projede 14400 osobních automobilů, MHD po ní ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. Právě na Americké ztratí cestující ze všech míst v Plzni nejvíce času. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin. Stojí i řidiči trolejbusů a autobusů. Například za říjen 2019 tam nečinně prostáli čas vyjádřený ve mzdách částkou 74 tisíc korun. „Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule, jenž sám Americkou třídu označuje za jednu z nejdražších zkratek na světě.
Intenzita automobilové dopravy přitom v úseku Škroupova – Goethova neustále roste. Zatímco v roce 2009 jím projelo 11600 aut, v roce 2020 to již bylo 14400 automobilů. Pokud nedojde k regulaci, bude podle dostupného modelu úsekem v roce 2030 projíždět až 23100 vozů, podobně jako na čtyřproudové ulici U Trati. Jenže pro Americkou i ostatní ulice v centru by to znamenalo dopravní kolaps. A právě silniční komplex mostu Milénia, U Trati a Borská ulice byly vybudovány za účelem převzít tranzitní dopravu po omezení průjezdu Americkou. Ta v případě schválení návrhu zastupiteli zůstane motoristům přístupná ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. Ve směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice. Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu, protože na nich skončily uzavírky a jsou čerstvě opravené. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu.
Zklidnění Americké má jako jednu z priorit současná koalice, kromě toho jde ale také o klíčové opatření obsažené v Plánu udržitelné mobility Plzně (zkráceně PUMP), který v únoru 2017 schválili zastupitelé a naposledy v roce 2019 potvrdili i jeho aktualizaci. PUMP zahrnuje také filosofii provádět regulační opatření vždy s realizací nových komunikačních staveb.
vizualizace: mmp