Část Americké se nejpozději do konce prázdnin zavře autům

Zastupitelstvo města Plzně schválilo změnu organizace dopravy na Americké třídě. Nejpozději do konce prázdnin by měla být její část uzavřena pro individuální automobilovou dopravu.

Jarní servisní akce AUTO CB

Konkrétně tak už motoristé nezajedou do úseku od Škroupovy ulice po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Do uzavřených částí Americké třídy bude povolen vjezd pouze vozům městské hromadné dopravy, cyklistům, taxi, vozidlům IZS, zásobování a místní obsluze. Cílem úpravy je dopravně zklidnit tuto významnou městskou obchodní třídu, zlepšit podmínky pro pěší, cyklisty i pro MHD. Změna umožní zkvalitnit veřejný prostor a vysázet stromy.

„Jsem rád, že jsme se k tomuto konečně dopracovali. Americká si to zaslouží, oblasti podél této třídy se uleví a my díky tomu začneme s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu. Zklidnění nám umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven.

Americkou trápí vysoká dopravní zátěž. V pracovní den jí projede 14400 osobních automobilů, MHD po ní ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. Právě na Americké ztratí cestující ze všech míst v Plzni nejvíce času. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin. Stojí i řidiči trolejbusů a autobusů. Například za říjen 2019 tam nečinně prostáli čas vyjádřený ve mzdách částkou 74 tisíc korun.  „Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule, jenž sám Americkou třídu označuje za jednu z nejdražších zkratek na světě. 

Intenzita automobilové dopravy přitom v úseku Škroupova – Goethova neustále roste. Zatímco v roce 2009 jím projelo 11600 aut, v roce 2020 to již bylo 14400 automobilů. Pokud nedojde k regulaci, bude podle dostupného modelu úsekem v roce 2030 projíždět až 23100 vozů, podobně jako na čtyřproudové ulici U Trati. Jenže pro Americkou i ostatní ulice v centru by to znamenalo dopravní kolaps. A právě silniční komplex mostu Milénia, U Trati a Borská ulice byly vybudovány za účelem převzít tranzitní dopravu po omezení průjezdu Americkou. Ta v případě schválení návrhu zastupiteli zůstane motoristům přístupná ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. Ve směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice. Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu, protože na nich skončily uzavírky a jsou čerstvě opravené. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu.

Zklidnění Americké má jako jednu z priorit současná koalice, kromě toho jde ale také o klíčové opatření obsažené v Plánu udržitelné mobility Plzně (zkráceně PUMP), který v únoru 2017 schválili zastupitelé a naposledy v roce 2019 potvrdili i jeho aktualizaci. PUMP zahrnuje také filosofii provádět regulační opatření vždy s realizací nových komunikačních staveb.

vizualizace: mmp

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka