Češi i Němci na Šumavě slaví výročí železnice

Obyvatelé české a Bavorské Železné Rudy připravují na víkend společné oslavy 130. výročí zprovoznění železniční trasy Plzeň - Deggendorf a unikátní nádražní budovy, kterou zde v roce 1877 otevřeli rakouský císař a bavorský král. Symetrickou, více než 100 metrů dlouhou stavbu přesně v polovině přetíná státní hranice.

Cílená propagace v Plzni

Obyvatelé české a Bavorské Železné Rudy připravují na víkend společné oslavy 130. výročí zprovoznění železniční trasy Plzeň - Deggendorf a unikátní nádražní budovy, kterou zde v roce 1877 otevřeli rakouský císař a bavorský král. Symetrickou, více než 100 metrů dlouhou stavbu přesně v polovině přetíná státní hranice. Slavnosti se uskuteční hlavně v neděli, v sobotu si lidé připomenou u pomníku také několik desítek cizinců, kteří zemřeli při stavbě špičáckého tunelu na této trati, řekl za české organizátory Václav Chabr z Železnorudského klubu.
"Součástí oslav jsou hudební vystoupení, křest nové lokomotivy, která se bude jmenovat něco jako Přeshraniční divočina, a také posezení u sto metrů dlouhého stolu podél nádražní budovy, u kterého bude obsluhovat starosta Bavorské Železné Rudy," vyjmenoval Chabr. Na nádraží a nástupištích bude také lezecká stěna, dětská železnice, jízdy na drezínách na české železnici, prohlídka auta s infračerveným pátracím systémem, předvedení služebních psů německé pohraniční policie a výstavky o historii trati, nádraží i o dosud nejdelším českém železničním tunelu na Špičáku.
Alžbětínské hraniční nádraží je podle Chabra evropský unikát, má za sebou ale pohnutou historii. Sloužilo oběma státům do 50. let 20. století. Komunistický režim pak nechal zastavit dopravu na české straně hranic, zazdít osobní pokladnu a vybudovat zátarasy na kolejích i v budově. Doprava na českém území byla obnovena až v roce 1991, roku 2000 prošla česká část nádraží velkou rekonstrukcí. Teprve nedávno začaly vlaky z Německa projíždět přes hranici dál do Čech. Další raritou na trati je tunel pod Špičákem. Měří 1748 metrů a jeho stavba stála 1,8 milionu zlatých. Na odstřelení skály bylo třeba 90 tun dynamitu. Na výstavbě pracovalo více než 1000 železničních dělníků - barabů, z nichž mnoho bylo z Bosny, Dalmácie a Itálie. Někteří při stavbě zemřeli, protože je ale místní nikdy nepřijali, byla část z nich pohřbena na společném místě u tunelu.





The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
so 22.09.2007 07:20



0 +
 
Renault Clio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka