Méně poutačů i světel na hospodách. Prazdroj bojuje proti vizuálnímu smogu

Hospody a restaurace bez nadbytečných reklamních poutačů a světelných efektů, opravené fasády s přehledným označením provozovny i čepovaného piva.

Cílená propagace v Plzni

Plzeňský Prazdroj bojuje s nadměrným vizuálním smogem, tedy agresivní reklamou, která se nehodí do prostředí a ruší lidi v českých městech a vesnicích.

„Zatím jsme vylepšili 91 českých hospod. Začali jsme už na jaře, kdy byly hospody zavřené a měly tak prostor řešit úpravu svého exteriéru. Na podzim byla bohužel situace podobná, část hospod fungovala jen přes okénko, ale většina své provozy zavřela. Proto někteří majitelé využili absenci hostů k úpravám svých podniků, a my jsme se jim v tom snažili pomoci, aby byli nachystaní, až budou moci opět otevřít,“ říká Markéta Bláhová, která má projekt v Prazdroji na starosti.

Prazdroj sám sice žádnou hospodu a restauraci nevlastní ani neprovozuje, ale jako jedna z nejznámějších a nejviditelnějších tuzemských firem si uvědomuje odpovědnost za to, jak navenek působí podniky, kam dodává pivo i svá reklamní označení. Proto ve spolupráci s předními tuzemskými odborníky z oblasti designu, architektury a reklamy v čele s Veronikou Rút Fullerovou1 odstartoval svůj projekt s názvem Fresh Outlet.

„Rozhodli jsme se zásadním způsobem změnit prezentaci našich značek ve veřejném prostoru. Budeme střídmější, což povede k přehlednějšímu značení, lepší orientaci a navigaci zákazníků do podniků. Neméně důležitým efektem je snížení spotřeby plastů a energií. Soustředíme se na kvalitu, prezentovat se chceme skvěle načepovaným pivem a ne přebujelou reklamou. To zapadá do naší dlouhodobé strategie odpovědného podnikání i chování,” dodává Markéta Bláhová.

Cílem Prazdroje je výrazně zjednodušit a zpřehlednit prezentaci svých značek v exteriéru, ať už jde o firemní nápis, poutač, polep nebo směrovku u silnice. „Nový směr snižuje počty venkovních reklamních prvků i množství použitých světel a tlumí používané barvy. Redukuje také počet venkovních polepů v oknech. Zjednodušili jsme design reklamních prvků, aby nepůsobil rušivě, a exteriér každé z provozoven řešíme jako jeden celek. S některými hospodami pak řešíme vylepšení komplexně včetně nové fasády,“ popisuje Veronika Rút Fullerová.

To, že nadbytečná reklama v ulicích i na hospodách lidi ruší, si Prazdroj ověřil u zákazníků. Z průzkumu mezi tisícovkou lidí mu vyšlo, že jsou jí ve veřejném prostoru přehlceni. Střídmější prezentace je pro ně nejen příjemnější, ale pomáhá jim i v lepší orientaci. „To s sebou nese i benefit pro hospodského – do čistší, hezčí a vizuálně uspořádané provozovny bez zbytečného reklamního balastu mají lidé mnohem větší chuť zajít na pivo a častěji se tam vrací,“ konstatuje Markéta Bláhová.

Jsou to právě majitelé a provozovatelé hospod a restaurací, kdo se změnami vždy musí souhlasit a dát jim zelenou. „Nemůžeme jim nic nařizovat, jde o jejich majetky a podnikání. Pilotní projekty ale ukazují správnost nového směru, hosté i hospodští změny oceňují,“ říká Markéta Bláhová.

Prazdroj novým konceptem také snižuje dopady svého podnikání na životní prostředí. „Cílem projektu je nejen zpříjemnit lidem život v obcích a pomoci hospodským zatraktivnit provozovny pro jejich hosty, ale také snížit spotřebu energií i použitých materiálů včetně plastů. Konkrétně u vnějších plastových poutačů jsme zmenšili rozměr o 30 procent a celkově tak díky novým označením snížíme produkci nových plastů na polovinu. Menší počet světelných zdrojů a přechod na LED pásky nebo moduly, tedy šetrnější typ osvětlení, pak hospodským uspoří ročně až 50 procent spotřebované energie,“ uvádí Markéta Bláhová.

Praktický z pohledu výměny i množství použitého materiálu je také nový styl pro názvy provozoven. Vytváří ho nová sada písmen, která je větší a podsvícená led páskem skrytým v liště, takže je i lépe viditelná z dálky.2 „Dříve jsme při přejmenování restaurace museli nechat vyrobit velké plastové označení na míru, což bylo nejen nákladné, ale i nešetrné k životnímu prostřední,“ říká Markéta Bláhová. Ačkoliv je řada prvků v rámci projektu Fresh Outlet jednotná, pivovar nezapomíná na osobitost každého podniku. „Pro každou hospodu či restauraci vybíráme každý nosič individuálně s ohledem na její charakter a umístění v obci,“ dodává Markéta Bláhová.3

Nový přístup je zároveň v souladu s novou politikou mnoha tuzemských měst, která se rozhodla reklamu ve veřejném prostoru regulovat. Prazdroj s nimi svůj záměr konzultuje, podílí se na veřejné diskusi a s některými radnicemi například v Plzni spolupracuje při tvorbě manuálů pro reklamu ve veřejném prostoru.

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka