Na Špičáku zahajují největší investici za 15 let, staví restauraci i byty

Největší investice od doby výstavby dosud sloužící čtyřsedačkové lanovky v roce 2005 startuje v těchto dnech v největším lyžařském areálu Plzeňského kraje Ski&Bike Špičák.

Cílená propagace v Plzni

 V železnorudském horském středisku postaví do začátku nastávající zimní sezony (prosinec 2022) novou restauraci alpského střihu pro 250 hostů a kompletní zázemí pro půjčovnu, servis lyžařského a snowboardového vybavení, úschovnu a administrativu areálu.

V další navazující etapě bude součástí celého komplexu i 7 bytů, z nichž jsou stále 3 ještě na prodej. Celková výše investice se pohybuje okolo 80 milionů korun a areál ji pokrývá v kombinaci bankovních úvěrů a vlastních zdrojů, které představují právě finance získaná z prodeje zmíněných bytů. Díky nim je možné uskutečnit takto zásadní modernizaci zdejšího sportovního areálu.            

Právě v pondělí se po několikatýdenním vyklízení zakousla těžká technika do původních staveb ze sedmdesátých let minulého století (více k nim v závěru textu pod čarou), na jejichž půdorysu nový objekt bude stát. Jeho výstavba se uskuteční ve dvou hlavních etapách.

Nejprve se dokončí restaurace (umístěná v nadzemním podlaží) s venkovní terasou, na kterou bude možno vstoupit přímo z nástupu na lanovku, takže nebude potřeba zdolávat žádný výškový handicap. „Tímto se na Špičáku poskytování gastro služeb posune o značný level výš. Je to obrovský krok dopředu pro infrastrukturu celého areálu. Její otevření zvedne úroveň občerstvení pro návštěvníky nejen v našem areálu,ale i v celé oblasti Železné Rudy,“ uvedl ředitel Ski&Bike Špičák Vladimír Kasík.

V první etapě dojde ještě v přízemí k otevření nové půjčovny, úschovny a servisu veškerého lyžařského a snowboardového vybavení, takže je bude moci veřejnost také využívat již v prosinci 2022. Do nových administrativních prostor rovněž v přízemí se přestěhuje i management společnosti. „I tady jsme nové zázemí už potřebovali. Původní prostory hlavně co do velikosti plochy nebyly vyhovující a limitovaly nás,“ říká Kasík.             

Sedm bytů situovaných v blízkosti nástupu na lanovku by pak mělo být dokončeno v rámci druhé etapy v červenci 2023.  Čtyři z nich už mají své majitele, zbylé tři jsou stále na prodej. Všechny mají rozlohu okolo 80 m2 (2 + KK) a jejich součástí jsou i garáže v suterénu budovy. „S dalšími zájemci průběžně jednáme. Věřím, že k termínu dokončení budou všechny prodané,“ pokračuje V.Kasík.  

Restaurace s 250 místy (z toho více jak polovina na venkovní terase) notně vylepší celkovou kapacitu nabídky stravování v samotném sportovním středisku. „Jenom naše provozovny od prosince 2022 nabídnou celkem 450 míst (včetně restaurace v chatě Blaženka a venkovním stanu před ní). Dalších 200 míst pak lze využít u jiných provozovatelů poblíž. Při průměrné denní návštěvnosti 1200 lyžařů jde myslím už o dostačující pokrytí těchto služeb, jejichž deficit řadě návštěvníků po mnoho let vadil,“ dodal Vladimír Kasík

Chata Blaženka bude mimo služeb restaurace s terasou i nadále poskytovat též ubytování. Stávající kanceláře areálu, které zde byly umístěny, by se měly proměnit na další pokoje. Chata Hanička dosud sloužící pro stravování v kombinaci s ubytováním je pak v majetku TJ Špičák. Její další využití bude tak na rozhodnutí této organizace.        

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Špičácký areál se zásadně promění po více než 50 letech, kdy tu zahájily provoz první vleky i turistické chaty 

Novodobá éra špičáckého areálu v srdci železnorudské Šumavy byla, potom co se komunisté uvolili v rámci politického uvolnění v 60.tých letech 20.století zpřístupnit do té doby zapovězené hraniční pásmo Špičáku a jeho okolí, zahájena v roce 1970.

Výstavby nové restaurace a celé víceúčelové budovy (její vizualizace v příloze) je tak po vybudování čtyřsedačkové lanovky před 17 lety a otevřením rozhledny na vrcholu Špičáku v roce 2014 opět zásadním rozvojový milníkem celého sportovního areálu Ski&Bike Špičák. 

Veškeré informace níže jsou přejaty z knihy již bohužel zesnulého někdejšího spolumajitele Ski&Bike Špičák Josefa Tremla: Sportovní areál Špičák - čtyřicet let, 1971-2011.

S výstavbou prvního dvoumístného kotvového vleku na vrchol Špičáku (Transporta), jehož strojovna se právě nyní bourá, aby ustoupila novému víceúčelovému objektu, se začalo v červnu 1970.

Vlek dosahoval rychlosti 2,5 metru za sekundu a vedl po trati dlouhé skoro 1207 metrů. Přepravil 455 lidí za hodinu a přišel na 3,5 milionu někdejších korun československých. Stavba se prováděla v tehdy typické „akci Z“, tzn. brigádnicky a zadarmo pro ty, co přiložili ruku k dílů. Vlek byl před Vánoci 1970 (přesně 22.12.) předán do zkušebního provozu a slavnostně spuštěn přesně před 51 lety v dubnu 1971 (24.4.). Naplno se rozjel právě až v sezoně 1971/72, protože předchozí zima byla na Špičáku sice mrazivá, ale na sněhové srážky chudá, což v době, kdy nebylo k dispozici technické zasněžování, znamenalo lyžařské utrum. Jeho zprovozněním, jak píše J.Treml: „skončily v propadlišti dějin pěší výstupy s lyžemi na ramenou na vrchol Špičáku.“

Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Renault Clio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka