Na výrobě animovaných filmů se podílí i studenti z Plzně

Rok 2018 nepřinesl v oblasti české animace žádný trhák, přesto se dá z festivalových přehlídek a zahraničních úspěchů vyvozovat, že tuzemští tvůrci nespí na vavřínech.

Cílená propagace v Plzni

Ve vývoji nebo výrobě je celá řada zajímavých celovečerních filmů, seriálů a večerníčků. Neopomenou letošní výročí pádu Berlínské zdi, 50. narozeniny Čtyřlístku ani sto let od smrti osobnosti československých dějin Rastislava Štefánika.

A jak si české animované počiny stály vloni?
Do kin se dostaly celkem čtyři celovečerní filmy pod taktovkou českých tvůrců. Jeden z nich figuruje v první padesátce nejnavštěvovanějších: Zimní radovánky Pata a Mata v režii Marka Beneše přitáhly necelých 88 tisíc diváků, oproti tomu americký animovaný Hotel Transylvánie 3: Příšerózní dovolená téměř půl milionu. S velkým očekáváním byl po sedmi letech výroby uveden poslední film Jana Švankmajera Hmyz, nominovaný na Ceny filmové kritiky. V prosinci se diváci mohli vypravit do kina na vánoční příběh Mimi a Líza: Záhada vánočního světla (režie Ivana Šebestová a Katarína Kerekesová). Jeho vznik podpořily v dabingu známé osobnosti jako Dagmar Pecková, Arnošt Goldflam, Linda Rybová nebo David Prachař. 
V zahraničí na českou animaci výrazně upozornil celovečerní film Hurvínek a kouzelné muzeum, který v našich kinech vidělo přes 200 tisíc diváků a vloni se stal nejprodávanějším českým animovaným filmem novodobé historie. „Na české poměry si Hurvínek ve světě vede neobyčejně úspěšně. Dosáhli jsme prodejů do 90 zemí, a přestože se jedná především o divácký film, byl vybrán do hlavní soutěže již na 26 festivalech. Asi největším překvapením je pro nás úspěch filmu
v Americe, kde se dostal na 7 festivalů a v San Diegu dokonce získal hlavní cenu pro nejlepší animovaný film,“ popisuje producent Martin Kotík ze společnosti Rolling Pictures.
“Disciplína celovečerního filmu je pro producenty nesmírně náročná. V současné době není v České republice dostatek finančních prostředků k pokrytí řádného vývoje a výroby, jediným východiskem jsou zahraniční koprodukce. Cílem Asociace animovaného filmu je podpora a rozvoj animace jako důležité součásti kreativního průmyslu. Věřím, že rok 2019 bude zlomovým a spojení česká animace bude mít opět zvuk i v zahraničí,” hodnotí pětileté působení ASAF její předseda Martin Hovorka.

Krátký film výrazně zabodoval
Vánoční tematikou okouzlila diváky 12minutová loutková Vánoční svatba Sněhuláka Karla režiséra Petra Vodičky z produkce Studia Anima, když získala Cenu diváků na Bienále animace v Bratislavě a v listopadu byla uvedena ve Francii, Belgii a Lucembursku.

Kategorie krátkých filmů je již tradičně doménou studentů, kteří dlouhodobě sbírají řadu ocenění. Za pozornost stojí loňský bezkonkurenční úspěch půvabných Plodů mraků režisérky Kateřiny Karhánkové, nominovaných na Evropskou animační cenu Emile, které v předvánočním čase vysílala i Česká televize. S více než stovkou festivalových uvedení se řadí ke světově nejúspěšnějším českým filmům posledních let.

Zajímavou novinkou je spojení žánrů animace a dokument. Talentovaná česko-vietnamská ilustrátorka a studentka FAMU Diana Cam Van Nguyen na sebe upozornila animovaným dokumentem Malá a vloni představila svůj další počin Spolu sami, kde pomocí technik hraného  i animovaného filmu podmanivě zpracovává téma o životě po ztrátě milované osoby. Snímek si již odnesl cenu za nejlepší český experimentální dokumentární film na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a letos byl vybrán na prestižní Mezinárodní filmový festival v Rotterdamu.
V loňském roce spatřil světlo světa také první český queer animovaný film Prázdniny režiséra Filipa Blažka, který se představil na Famufestu a jako jediný český zástupce reprezentoval na festivalu Queer Lisboa v Portugalsku.

Chystané animované krátké i celovečerní filmy

V současnosti probíhají dokončovací práce na studentském koprodukčním projektu Trojhlas, který vzniká souběžně na třech českých uměleckých školách – FAMU, UMPRUM a FDULS ZČU
v Plzni. Projekt podpořil Státní fond kinematografie a produkuje ho studio MAUR film. Jeho uvedení bude provázet také výstava filmových kulis loutek, kterou pomohla zafinancovat crowdfundingová sbírka.
Ve zlínském studiu Kouzelná animace jde v lednu do výroby krátkometrážní groteska Až na konci světa režiséra Martina Kukala, zástupce nastupující generace nadějných absolventů zlínského ateliéru Animované tvorby.
Ke 30. výročí pádu komunistických režimů ve střední Evropě se do kin chystá celovečerní film Fany byla při tom – příběh o dětském přátelství, které dokáže porážet Zdi. Německý film v mezinárodní koprodukci (za ČR studio MAUR film) popisuje politické události podzimu roku 1989 v Lipsku z pohledu dvanáctileté hrdinky.

Letošek zdobí další jubileum, a sice 50 let legendárního komiksu Čtyřlístek. Na duben 2019 je proto plánované slavnostní uvedení kresleného filmu Velká dobrodružství Čtyřlístku, jehož režisérem je Michal Žabka. Velká dobrodružství se budou skládat ze čtyř krátkých filmů podle novějších námětů duchovního otce Čtyřlístku Jaroslava Němečka.

U příležitosti 100. výročí od smrti Rastislava Štefánika chystá režisér Noro Držiak na letošní jaro celovečerní snímek s animovanými prvky Cesta do nemožna, pojednávající o životě a tragické smrti jednoho ze zakladatelů naší republiky. 
Již letos v létě by měl do kin přijít film TVMiniUni a zloděj otázek režiséra a scénáristy Janka Jirků, kombinující loutky, herce a animaci. Snímek, který kompletně vzniká ve Zlíně, navazuje na 144 dílů pořadu TvMiniUni na dětském kanále ČT :D.

Podle knižního bestselleru Myši patří do nebe natáčí režisérské duo Denisa Grimmová a Jan Bubeníček stejnojmenný celovečerní film, ve kterém kombinují loutkovou a počítačovou animaci. Na scénáři se podíleli Alice Nellis a Richard Malatinský. Hlavními producenty jsou české společnosti Fresh Films a Hausboot Production; film vzniká v česko-francouzsko-polsko-slovenské koprodukci. Premiéra je naplánovaná na rok 2020.
V příštím roce se vydá do světa také celovečerní koprodukční film francouzské režisérky Florence Miailhe Přes hranici, který vzniká pozoruhodnou technikou malby olejovými barvami v pražském studiu MAUR film.

Za pozornost jistě stojí i připravovaný film režiséra Filipa Pošivače Tonda, Slávka a Génius (nutprodukce), ověnčený cenou Eurimage pro nejlepší vývoj na soutěžním festivalu Cinekid,
a Rosa & Dara Martina Dudy (Bionaut v koprodukci s Českou televizí).  Oba filmy byly podpořeny Státním filmem kinematografie a měly by být dokončeny v nejbližších letech.

Česká animace pro malé diváky
Samostatnou kategorii pak představuje tvorba večerníčků. Právě ve výrobě jsou Mlsné medvědí příběhy (r. Alexandra Májová a Kateřina Karhánková), jehož pilotní epizoda Hurá na borůvky získala Zlaté střevíček za nejlepší animovaný film na Zlín Film Festival 2018. Pražské studio Eallin pokračuje ve výrobě dalších dílů pohádky Nejmenší slon na světě. Ve zlínském Filmovém uzlu pracuje režisér Pavel Ondrašík na animovaném seriálu pro děti O prasátku Lojzíkovi, který by měl být v hotový za necelé dva roky.

Vzdělávání pro české tvůrce
Ojedinělou příležitost pro tuzemské tvůrce představují letní dílny a workshopy Anomalia, kde filmaři mohou rozvíjet své animované projekty za účasti zahraničních profesionálů např. ze studií Disney a Pixar. Poslední ročník mimo jiné nabídnul účastníkům vyzkoušet novou techniku vývoje filmového animatiku pomocí virtuální reality, což se ukazuje jako jedna z cest pro současnou animaci. Anomalia inkubátor na podporu vývoje námětů a výtvarna nových projektů se bude konat opět v červenci a srpnu 2019 v Litomyšli.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka