Plzeň letos vybuduje další cyklostezky, přibydou i lávky. Víme kde

Úsek veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně a Odbor investic Magistrátu města Plzně chystají na letošní rok výstavbu dalších cyklistických komunikací, další se projektují.

Jarní servisní akce AUTO CB

Nové úseky vzniknou na místech, která jsou nyní pro cyklisty nebezpečná nebo tam, kde jim umožní lepší a rychlejší spojení. V rámci výstavby nových stezek budou vybudovány i nové lávky.

„Cyklistů hlavně od kovidové pandemie stále přibývá a my musíme na situaci reagovat. Snažíme se tak budovat cyklistickou infrastrukturu hlavně na páteřních tazích, na místech, která jsou nebezpečná nebo nepřehledná a samozřejmě napojovat nové úseky na ty již hotové,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

„Původní rozpočet našeho Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně (SVSmP) byl ze 48 milionů korun navýšen, takže na cyklistická opatření, tedy projektování a výstavbu, půjde letos přibližně 61 milionů korun. Někde práce postupují rychle, jinde bychom si to představovali rychleji. Například úsek u Vejprnického potoka jsme chtěli budovat již loni, ale kvůli problémům se stavebním povolením se bude budovat až letos. Zpevnění Luční ulice pro změnu čekalo na stavbu vysokotlakého plynu, která musela proběhnout před opravou povrchu cesty,“ uvedl vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl a dodal: „Při akci rozšiřování greenway Radbuza na Slovanech jsme z časových důvodů stavbu rozdělili na dvě etapy, aby mohli její větší část cyklisté využívat dříve. Letos dostavíme zbývající část stezky pro pěší.“

„Každý zásah do dopravního koridoru, který jeho uživatele omezí, je nepříjemný. U všech staveb včetně těch, které naruší provoz na cyklostezkách ale hledáme vhodné objízdné trasy a cyklisty předem informujeme jak prostřednictvím médií, tak i přímo na trase,“ doplnila plzeňská cyklokoordinátorka Radka Žáková.


Připravované cykloprojekty

Projekt Cyklostezky z Malesic na hranice města směrem k Městu Touškov

V loňském roce byl otevřen nový úsek greenway podél řeky Mže z Křimic do Malesic. Letos má být dokončena projektová dokumentace a získáno stavební povolení na další navazující úsek z Malesic směrem do Města Touškova. Následně bude zajištěna dokumentace pro zadání stavby. Touškovští již vedou jednání o pokračování stezky na katastru Města Touškova.

Délka úseku:   2 km
Provedení:   stezka pro pěší a cyklisty s lávkou přes Mži
Zajišťuje:  SVSmP

Propojení přes louky ze Štruncových sadů k pivovarským studním směrem k Boleváku

Jde o dosud nehotový úsek propojení ze Štruncových sadů k Boleváku z místa, kde cyklostezka vedoucí od lávky u soutoku Radbuzy a Mže kolem sportovišť ve Štruncových sadech končí u přejezdu přes teplovodní potrubí a pokračuje dále k pivovarským studním. Díky nedávno dokončenému úseku stezky podél ulice Na Roudné, který navazuje na stezky podél ulice na Sudech, podél Jateční a k Boleváku, tu průjezd cyklistů rok od roku roste. Dokončení tohoto chybějícího úseku bránila výměna plynového potrubí, která se realizuje až letos. Po jejím dokončení, předpokládáme na podzim tohoto roku, bude možné chybějící úsek cesty zpevnit.

Délka úseku:   cca 850 m
Provedení:   stezka pro pěší a cyklisty s asfaltovým povrchem
Odhadované náklady: 6 mil. Kč
Zajišťuje:  SVSmP


Cyklostezka podél Jateční ulice

Dosud musí cyklisté při cestě do Doubravky a dále po Jateční do Bolevce od mostu na Chrástecké při cestě do centra města jet Doubraveckou ulicí. Tou je také vedena mezinárodní cyklotrasa číslo 3. Nový úsek při východní straně Jateční od Doubravecké do Chrástecké ulice tak umožní bezpečnější jízdu hlavně těm cyklistům, kteří se vyhýbají frekventovaným komunikacím. Realizace této stavby se váže na přeložku vysokého napětí 22 kV, jejíž zahájení se předpokládá v roce 2023.

Délka úseku:          cca 0,6 km
Provedení:          smíšená obousměrná stezka pro pěší a cyklisty
Odhadované náklady:   12 mil. Kč vč. přeložky VN
Zajišťuje:      SVSmP
Realizace:      v letech 2023–2024


Realizace smíšené stezky na severní straně ulice U Velkého rybníka v úseku od podjezdu pod železniční tratí k ulici Malý Bolevec

Ulice U Velkého rybníka představuje důležité cyklistické propojení Bolevce s rekreační oblastí Bolevecké rybníky. Nový úsek pomůže propojit stezky podél Lidické se stávajícími stezkami kolem Boleváku, které jsou hojně využívané cyklisty hlavně v létě. Nyní je v místě chodník, který je svojí šíří nedostatečný pro zřízení smíšené stezky pro pěší a cyklisty.  V místě jsou navíc dvě nepřehledná místa: křížení s ulicí Malý Bolevec a průjezd pod železničním viaduktem a mnozí řidiči zde jezdí rychleji, než by měli. Zahájení stavby v roce 2023.

Délka úseku:    cca 250 m
Provedení:    stezka pro pěší a cyklisty
Odhadované náklady: cca 7–8 mil. Kč
Zajišťuje:   SVSmP
Realizace:   v letech 2023–2024

Cyklostezka podél Vejprnického potoka

Stezka podél Vejprnického potoka je jednou z nepříliš známých plzeňských greenways. Cyklisté již částečně mohou podél Vejprnického potoka jet jak v Plzni, tak za ní, neboť v posledních letech byly postaveny úseky cyklostezek ve Vejprnicích a Tlučné.

Trasa navazuje na chodník při Vejprnické ulici pod městským okruhem, zde se stočí souběžně s estakádou a lávkou přejde přes Vejprnický potok. Za městským okruhem se trasa dostává do souběhu s Vejprnickým potokem a vede podél něj až k podjezdu pod tratí. Zde navazuje na již realizovaný další úsek trasy směrem do Vejprnic. Základní šířkové uspořádání komunikace odpovídá prostorovým možnostem trasy v terénu, tak aby nebylo nutné zbytečně kácet stromy a aby přitom vyhovovala obousměrnému provozu cyklistů včetně chodců. Jde tedy o zpevněnou komunikaci šířky 3,0 m. V místě, kde se městský pozemek mezi soukromými pozemky zužuje natolik, že se na něj nevejde trasa základní šířky, bude mít stezka šířku pouze 2 metry. Cílem je vytvořit podél Vejprnického potoka ucelený koridor pro příjemnou, nenáročnou a bezpečnou cyklodopravu do Plzně ze směru od Nýřan. Jde o další plzeňskou „cyklovýpadovku“, která má umožnit rychlou cestu na kole do Plzně i mimoplzeňským. 

Pro zbývající 761 metrů dlouhý chybějící úsek smíšené stezky s lávkou od Regensburské po Prostřední ulici SVSmP již vybrala zhotovitele, stavba je již zahájena a měla by být zrealizována do konce června letošního roku.

Délka úseku:     celková délka 761 m
Provedení:     stezka pro pěší a cyklisty v šíři 3 metry tam, kde je to možné, jinak 2 m,
   s lávkou přes potok (délka přemostění 11,65 m)
Cena stavby:    10 mil. Kč
Zajišťuje:    SVSmP


Greenway stezka podél Úhlavy s lávkou přes rokli v Lahošti

Jde o další úsek Greenway Úhlava v prodloužení Zářivé ulice od křížení s ulicí Nad Strání v Plzni-Radobyčicích až do rokle zvané „V Lahošti“. V současné době zde vede polní cesta k přilehlým chatám až nad rokli, do rokle pak vede relativně strmá pěšina. Stezka pro pěší a cyklisty, která tu má vzniknout ovšem rokli překoná pomocí lávky, která se původně klenula přeš přivaděč v Kaplířově ulici. Stezka končí na hranici katastru Plzně a Útušic. Stezka je součástí nového vedení cykloturistické trasy do Klatov podél Úhlavy, kde jsou pod koordinací Plzeňského kraje připravovány i další úseky.

Délka úseku:          cca 0,6 km vč. lávky
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty s lávkou
Odhadované náklady:    25 mil. Kč
Zajišťuje:      SVSmP
Realizace:      v letech 2023–2024

Cyklostezka pod Chlumem (Chlumek)

Letos začne Plzeňský kraj realizovat 6 kilometrů dlouhý úsek cyklostezky z Doubravky do Chrástu. Plzeň postaví cca 300 metrů dlouhý navazující úsek, který napojí novou stezku po tělese bývalé železnice na stávající cestu pod Chlumem. Oba úseky by se měly realizovat současně. Půjde o 3,0–3,5 m širokou stezku s asfaltovým povrchem.

Současně bude v roce 2023 zadán projekt na pokračování stezky po drážním tělese z Chlumku do Doubravky cca 1,3 km podél Psovského údolí.

Délka úseku:          cca 300 m (a 6 km navazující úsek Plzeňského kraje)
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty
Odhadované náklady:    3 mil. Kč
Zajišťuje:      SVSmP
Realizace:      v letech 2023–2024


Cyklostezka podél Úslavy z Koterova k lávce Pod Kolešovkou

Po dokončení úseku greeenway z Božkova k lávce přes Úslavu Pod Kolešovkou a dokončení cyklostezky do Starého Plzence se zvýšil počet pěších i cyklistů využívající tento úsek greenway Úslava. Úsek od lávky pod Kolešovkou vede mezi loukami v nivě řeky a jako jeden z mála podél Úslavy ještě nemá kvalitní povrch. V letošním roce by se měl dočkat nového živičného povrchu.

Délka úseku:          cca 1,2 km
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty s živičným povrchem
Odhadované náklady:    5,5 mil. Kč
Zajišťuje:      SVSmP
Realizace:      2023

Greenway podél Radbuzy na Slovanech u mostu Malostranská

V loňském roce byla dokončena první etapa stavby greenway podél Radbuzy mezi mostem Malostranská a prodloužením Luční ulice. Letos na ni naváže druhá etapa, která představuje stezku pro pěší trasovanou mezi řekou a tenisovými kurty. Díky ní si budou moci pěší vychutnat příbřežní promenádu a cyklisté budou mít na stezce o pár metrů dál od řeky volněji.

Délka úseku:          cca 200 m
Provedení:          stezka pro pěší
Odhadované náklady:    5 mil. Kč
Zajišťuje:      SVSmP
Realizace:      2023


Cyklokolárny a cykloboxy u základních škol

Realizace prvních koláren pro žáky vybraných základních škol. Kolárny ve formě společného prostoru se vstupem na čipovou kartu. Osazení cykloboxů na vybraná místa.

Odhadované náklady:    v rozpočtu pro rok 2023 celkem 3 mil. Kč
Zajišťuje:      SVSmP
Realizace:      2023

Greenways podél Mže propojení z ulice Pod Vinicemi k lávce u ZOO

Letos bude Odbor investic MMP zajišťovat stavbu dalšího nového úseku sportovně rekreační trasy greenway Mže. Díky ní bude zajištěno bezpečnější spojení již realizovaných stezek v ulici Pod Vinicemi u ZOO Plzeň k lávce přes řeku Mži. Půjde o stezku pro pěší a cyklisty se zpevněným asfaltovým povrchem v šířce tří metrů. Půjde o dva úseky, které se potkají u křížení Radčické ulice. Stávající odbočování cyklistů k lávce v místě křížení ulic Radčické a Pod Vinicemi není pro cyklisty příliš bezpečné. V místě jezdí řidiči dost rychle a kvůli sklonu vozovky zde nejsou dostatečné rozhledové podmínky pro bezpečné vjíždění do křižovatky.

Délka úseku:          262,57m (124,41+ 138,16m)
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty s živičným povrchem
Odhadované náklady:    5,2 mil. Kč
Zajišťuje:      Odbor investic Magistrátu města Plzně
Realizace:      2023


Smíšená cyklostezka ze Slovanské aleje k průchodu do Seříkovy ul.

V rámci celkové úpravy veřejného prostoru mezi ulicemi Slovanská alej a Šeříková dojde k vytvoření dvou nových krátkých úseků stezky pro pěší a cyklisty s napojením do Šeříkové ulice. Jde o krátký chybějící úsek cyklistického propojení z cyklostezky podél Francouzské ulice do rezidenční oblasti mezi Slovanskou alejí a areálem bývalých kasáren Slovany. Cílem je zvýšit bezpečnost pohybu chodců a cyklistů v místě, kde dosud často po chodníku cyklisté již jezdili. Součástí stavby je doplnění 3 stožárů veřejného osvětlení.

Délka úseku:          75 m
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty v šíři 3 m
Odhadované náklady:    1 mil. Kč
Zajišťuje:      SVSmP – KOM
Realizace:      duben-květen 2023


Opravy a údržba cyklistické infrastruktury

Nové cyklostojany
V současné době již probíhá fáze montáže 200 ks cyklostojanů, které nahrazují původní stojany i jsou umisťovány na nová místa, především k základním školám na podporu ježdění dětí do škol na kolech.

Opravy povrchu stezek
V oblasti oprav by mělo dojít k opravám povrchů stezek v Nepomucké ulici, podél Lidické a lesní cesty pod Krkavcem na trase č. 35.
Další projekty zadávané z přebytku rozpočtu města


Cyklostezka z Křimic podél Chebské ulice do Zadních Skvrňan

I zde jde o kratší chybějící úsek propojující stávající stezky od křížení s Regesburgskou ulicí k ulici K Rozvodně odkud je propojení do Zadních Skvrňan. SVSmP zadává projekt pro vybudování samostatné asi půl kilometru dlouhé smíšené stezky pro pěší a cyklisty.

Délka úseku:          cca 550 m
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty s živičným povrchem
Zajišťuje:      SVSmP


Cyklostezka v ulici Na Roudné

Jde o pár desítek metrů dlouhý úsek v místě připojení stávající cyklotrasy z Luční ulice před opěrnou zeď. Letos bude zadán projekt.

Délka úseku:          cca 550 m
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty s živičným povrchem
Zajišťuje:      SVSmP


Cyklostezka podél ulice Na Roudné ve stoupání na Bílou horu (kolem Ferony)

Jde o krátký úsek propojující stezky vedoucí k Boleváku s tou na Bílou Horu v ulici nad Feronou. Cyklisté zde často využívají chodník, který je ovšem úzký. Silnice tu stoupá a na Bílou horu se prudce zatáčí, což vytváří nebezpečnou situaci hlavně při najíždění cyklistů do komunikace ve směru z ulice Nad Feronou. Letos bude zadán projekt.

Délka úseku:          cca 250 m
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty s živičným povrchem
Zajišťuje:      SVSmP


Cyklostezka z Radobyčic do Litic s lávkou

Jde o další propojení okrajových částí města Plzně, kde postupně vzniká nová bytová výstavba. Zpracováváme studii budoucího řešení.

Délka úseku:          cca 2,6 km
Zajišťuje:      SVSmP


Cyklostezka z Černic do Radobyčic s lávkou

Jde o další úsek greenway Úhlava, který díky nové lávce u jezu v Černicích umožní vyhnout se nepříjemnému stoupání od silničního mostu v Radobyčicích. Stezka na kraji Radobyčic naváže na již hotové cyklistické propojení stezkou pro pěší a cyklisty z Radobyčic k jezu v Hradišti. Projekt je nyní ve stadiu zpracovaného technického řešení.

Délka úseku:          cca 850 m
Provedení:          stezka pro pěší a cyklisty s lávkou přes Úhlavu
Zajišťuje:      SVSmP


Fotogalerie
The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 23.03.2023 14:05



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka