Zejména Domažlická nemocnice se ocitla mezi malými a středními nemocnicemi v čele hned několika hodnocených oblastí průzkumu a ovládla i dvě z hlavních kategorií – Bezpečnost a spokojenost ambulantních pacientů, Nemocnice pro život. A jednu z hlavních cen si převzali za celou Skupinu Nemocnice Plzeňského kraje i zástupci Stodské nemocnice. Jednalo se o prvenství v oblasti online komunikace, kde se hodnotí kvalita a uživatelská přívětivost internetových stránek a propojení na sociální sítě.
Organizátor hodnotícího projektu organizace HealthCare Institute vyhlašovala nejlepší nemocnice v úterý večer v Praze v rámci prestižní odborné konference Efektivní nemocnice. Do projektu Nemocnice ČR je každoročně zapojeno zhruba 150 nemocnic akutní péče z celé republiky. Vyhlašovatel je dělí do kategorie velké fakultní nemocnice a kategorie střední a malé nemocnice.
Hlavními hodnocenými oblastmi jsou:
Bezpečnost a spokojenost hospitalizovaných pacientů, Bezpečnost a spokojenost ambulantních pacientů, Bezpečnost a spokojenost zaměstnanců, Finanční zdraví nemocnic, Online komunikace, a letos nově Nemocnice pro život.
Nemocnice Plzeňského kraje ovládly hned tři z uvedených oblastí a hlavně v hodnocení spokojenosti pacientů se ocitly i na dalších předních příčkách dílčích anket. Příklad? Rychlost a organizace přijetí pacienta do nemocnice, nejútulnější čekárna, spokojenost s přístupem lékaře nebo spokojenost s přístupem sestry aj.
„Úspěch v tomto projektu je především úspěchem zaměstnanců. Děkuji jim za jejich obětavost, nasazení i empatii, kterou dnes a denně projevují vůči pacientům, vůči lidem, kteří za nimi přijdou se zdravotním problémem a očekávají od nich nejen pomoc, ale i citlivý lidský přístup,“ říká šéf nemocnic Plzeňského kraje Marek Kýhos.
Předseda představenstva Domažlické nemocnice Petr Hubáček doplňuje, že úspěch v projektu je týmová práce nejen zdravotníků, ale všech zaměstnanců. „Od lékařů, přes sestry, terapeuty, sanitáře až po kuchaře, techniky či pracovnice úklidu. Výsledek má pro nás o to větší význam, že pořadí nesestavuje třeba na základě namátkových kontrol tým porotců, ale vyplývá přímo z hodnocení samotných pacientů prostřednictvím dotazníkového šetření,“ uvedl Petr Hubáček. Dotazníky letos v prvních třech kvartálech vyplnilo v krajských nemocnicích 6,5 tisíce pacientů.
Ambulantní pacienti hodnotí například dobu čekání, srozumitelnost informací od lékařů či sester, jejich přístup k nim, úroveň soukromí při vyšetření nebo i útulnost čekáren. Také hospitalizovaní pacienti hodnotí jednání zdravotníků včetně toho, zda pacienta seznámili s navrženým postupem léčby či zákroku, zda včasně reagují na pacientovo přivolání nebo zda ověřují jeho jméno před podáním léku a zákrokem. Hodnotí se ale také pocit bezpečí na lůžkovém oddělení, rychlost přijetí a ubytování při plánované hospitalizaci, čistota pokojů, strava nebo i to, zda pacient v nemocnici nepřišel k jiné nemoci či infekci, s nimiž nebyl přijat.
Kategorii Online komunikace nehodnotí přímo pacienti, ale komise, která je složená ze specialistů na digitální média, novinářů zabývajících se zdravotnictvím a dalších expertů. Komise se shodla, že oproti loňsku došlo v posunu kvality zpracování i obsahu nemocničních webů.
„Přestože je prvenství přiděleno Stodské nemocnici, považujeme ho za vítězství celé skupiny nemocnic, protože s kreativním studiem Beneš&Michl jsme vytvořili kompletní síť webů jednotlivých nemocnic a jednoho mateřského čili celkem sedm webových prezentací,“ říká Jiří Kokoška, který má v nemocnicích na starosti PR a komunikaci a podílel se přímo na tvorbě webů. „Kladli jsme důraz na strukturu i grafickou stránku, aby hledání všech důležitých informací bylo jednoduché, pokud možno na co nejmenší počet kliků, a zároveň přehledné a na první pohled zřejmé. Ocenění znamená, že se to podařilo,“ dodává Jiří Kokoška.