Paridův soud patří mezi Kubištova významná díla z období raného kubismu a také mezi nejrozměrnější obrazy, jaké kdy namaloval. Když jej Oldřich Kuba, ředitel Krajské galerie v Plzni (dnes Západočeská galerie v Plzni) koupil v roce 1960 do sbírek instituce, bylo to první kubistické dílo, které získal do galerie. Paridův soud má pozoruhodný příběh, neboť byl postupně v majetku Otakara Štorcha-Mariena, zakladatele významného nakladatelství Aventinum, dále Osvalda Brázdy, brněnského advokáta a otce později oceňovaného malíře – solitéra Pavla Brázdy a konečně Jaroslava Borovičky, jednoho z nejvýznamnějších poválečných sběratelů v Československu. Bohužel, každý z uvedených vlastníků o tento obraz nakonec za dramatických okolností přišel. Právě na jeho pohnutých osudech můžeme mimo jiné ukázat, jak se formovala sběratelská komunita, která po svém vzepětí za první republiky byla s nástupem komunistického režimu po převratu v roce 1948 tvrdě perzekvována.
Příběh Paridova soudu Bohumila Kubišty, prvního kubistického obrazu ve sbírkách ZČG
úterý 21. ledna od 17 hodin, výstavní síň Masné krámy
Přednáší Roman Musil, ředitel Západočeské galerie v Plzni.