Nové BMW iX3

První BMW kategorie Sports Activity Vehicle s čistě elektrickým pohonem.


  • První čistě elektrický vůz značky BMW a současně první čistě elektrický model BMW X. Spojuje lokálně bezemisní provoz s typickou radostí z jízdy BMW a prostorností kombinovanou s praktičností úspěšného BMW X3.

  • Ukázka přístupu „Power of Choice“ vyznačujícího se širokými možnostmi výběru poháněcích soustav pro různé zákazníky ve všech koutech světa.

  • BMW X3 je k dispozici se zážehovými a vznětovými motory, jako plug-in hybridní verze a nyní v podobě BMW iX3 také jako čistě elektrický vůz.

  • Premiéra páté generace komponentů elektrického pohonu BMW eDrive.

  • Značný pokrok v poměru objem/výkon hnací soustavy (o 30 procent), dojezdu, hmotnosti a flexibility. Hustota energie v baterii se zvýšila o 20 procent. Všechny komponenty pocházejí z vlastního vývoje BMW.

  • Elektromotor, jednostupňový převod a výkonová elektronika v jednom celku pohánějícím zadní nápravu. Motor s elektromagnetickým buzením nevyužívá žádné cenné kovy.

  • Maximální výkon 210 kW/286 k a točivý moment 400 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s, maximální rychlost 180 km/h. S baterií 80 kWh dojezd 460/520 km (WLTP/NEDC).

  • Různé jízdní režimy s nastavitelnou úrovní rekuperace, včetně možnosti jednopedálového ovládání. Adaptivní rekuperace přizpůsobující úroveň znovuzískávání energie aktuálním podmínkám.

  • Nabíjecí služby BMW Charging zajišťují jak snadné nabíjení doma či v zaměstnání, tak přístup k celosvětové síti nabíjecích stanic různých provozovatelů (přibližně 450 000 nabíjecích stanic). Zvýhodněný tarif pro nabíjecí stanice IONITY (0,29 eur/kWh).

  • Kombinovaná palubní nabíječka umožňuje při použití nabíjecích stanic se střídavým proudem (AC) jednofázové nabíjení výkonem až 7,4 kW a třífázové nabíjení výkonem až 11 kW. Zapojení vozidla do stejnosměrné nabíjecí stanice umožňuje nabíjet výkonem až 150 kW.

  • Dvě velmi bohaté výbavy, specifický design s prvky BMW i a optimalizovaná aerodynamika (cx = 0,29).

  • Komplexní přístup pro snižování CO2 stopy. Během celého životního cyklu vykazuje BMW iX3 o 30 % nižší CO2 stopu oproti BMW X3 xDrive20d (evropský energetický mix) a o 60 % s elektřinou z obnovitelných zdrojů.

  • Zahájení prodeje koncem roku 2020 v Číně, následně i v dalších zemích.

První BMW kategorie Sports Activity Vehicle s čistě elektrickým pohonem.
Plně elektrická mobilita zažívá svůj debut v produktovém portfoliu značky BMW v podobě automobilu kategorie Sports Activity Vehicle, který přiváží novou podobu lokálně bezemisní radosti z jízdy. Nové BMW iX3 (kombinovaná spotřeba paliva ve zkušebním cyklu NEDC: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotřeba elektrické energie: 17,8–17,5 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 0 g/km; kombinovaná spotřeba paliva ve zkušebním cyklu WLTP: 0,0 l/100 km; kombinovaná spotřeba elektřiny: 19,5–18,5 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 0 g/km) je prvním automobilem modelové nabídky hlavní značky poháněným čistě na elektrický pohon. Uvedení nového BMW iX3 představujenejaktuálnější fázi strategie elektrifikace společnosti BMW Group. Je to vůbec poprvé, co je čistě elektrický systém pohonu kombinován s robustností, víceúčelovou funkčností a prostorností, pohodlím a typickými sportovními jízdními vlastnostmi modelů BMW X.

Premiéra nového BMW iX3 je současně premiérou páté generace technologie BMW eDrive a startem nové éry elektrifikovaných systémů pohonu prémiových automobilů. Významného pokroku bylo dosaženo v oblasti výkonové charakteristiky, dojezdu, hmotnosti, požadovaného instalačního prostoru a flexibility. Nejnovější inovace vyvinuté společností BMW Group za účelem zdokonalení elektromotoru, řídicí elektroniky, technologie nabíjení a vysokonapěťové baterie novému BMW iX3 propůjčují maximální výkon 210 kW/286 k, dojezd až 460 kilometrů ve zkušebním cyklu WLTP (ekvivalent až 520 km v testovacím cyklu NEDC) a úroveň hospodárnosti, která převyšuje jakýkoliv jiný model v tomto segmentu. Tyto inovace se objeví také v připravovaných plně elektrických modelech BMW i4 a BMW iNEXT.

Na míru navržené produkty a služby od BMW Charging a inovativní digitální služby BMW Connected Charging nabízejí zákazníkům široké možnosti, pokud jde o jednoduché, rychlé a pohodlné nabíjení vysokonapěťové baterie doma, v zaměstnání nebo na cestách. Tato široká nabídka odráží komplexní přístup BMW Group k elektrické mobilitě, který přesahuje vozidlo samotné. Řeší mnoho požadavků zákazníků a neovlivnitelných okolností, stejně jako pomáhá novým majitelům BMW iX3 optimálním způsobem využívat schopnosti jejich automobilů při každodenním používání i na delších cestách.

Uvedení čistě elektrického automobilu kategorie Sports Activity Vehicle spolu s pokračující produktovou ofenzivou plug-in hybridních modelů podtrhuj vedoucí postavení BMW Group v transformaci směrem k udržitelnější mobilitě. 

BMW Group v současné době nabízí ve srovnání s konkurencí nejširší nabídku vozů s elektrifikovanými systémy pohonu. Přibližně 13,4 procenta všech v Evropě registrovaných nových automobilů BMW Group jsou modely s plně elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem. Udržitelná technologie pohonu se v rámci BMW Group těší výrazně většímu podílu, než je tomu u celého evropského automobilového trhu, kde modely s elektrifikovaným pohonem v současné době představují 7,7 procenta nových registrací. Kromě toho BMW Group plánuje do roku 2023 rozšířit svoji nabídku na 25 elektrifikovaných modelů, přičemž více než polovina z nich bude plně elektrická. Elektrifikace systému pohonu je jednou ze strategií mobility budoucnosti stanovených BMW Group v rámci její firemní strategie NUMBER ONE > NEXT. Inovace D-ACES (Design, Autonomie, Konektivita, Elektrifikace a Služby/Sdílení) se stanou stavebními kameny pro udržitelný růst na světových trzích.

Prodeje nového BMW iX3 začnou uvedením na čínský trh koncem roku 2020. Elektricky poháněné vozidlo kategorie Sports Activity Vehicle se bude vyrábět v čínské továrně ve městě Šen-jang, která je společným podnikem společností BMW a Brilliance Automotive. V Šen-jangu se vyrábějí také komponenty pohonu BMW eDrive. Nové BMW iX3 je proto prvním elektrickým modelem značky, který je vyroben pro export z Číny.

Power of Choice: Modelová řada BMW X3 s flexibilní technologií systému pohonu a komplexní strategie nabíjení jsou odpovědí na potřeby celosvětové mobility.

Nové BMW iX3 je plnohodnotným automobilem kategorie Sports Activity Vehicle, jehož nesčetné kvality jsou zakořeněny v koncepci globálně úspěšného, tradičně poháněného modelu BMW X3. SAV model prémiového segmentu automobilů střední třídy je jedním z prvních modelů značky BMW, jehož architektura nabízí novou úroveň flexibility pro použití různých druhů pohonu. Díky tomuto na budoucnost orientovanému přístupu se BMW X3 stane prvním modelem značky, který bude k dispozici s vysoce efektivními zážehovými a vznětovými motory, s lokálně bezemisním plug-in hybridním pohonem a také v čistě elektrické verzi.

Flexibilita nabídky modelu BMW X3 ztělesňuje strategický přístup „Power of Choice“, který BMW Group zavedla s cílem uspokojit specifické potřeby zákazníků v oblasti mobility po celém světě. Za tímto účelem vzniklo široké spektrum technologií systému pohonu, které se rozšířilo napříč množstvím přesně cílených modelů navržených tak, aby splňovaly řadu právních norem a individuálních požadavků v různých koutech světa.

BMW iX3 má specifický pomocný rám zadní nápravy a speciálně navržený podvozek, díky čemuž splňuje specifické požadavky koncepce čistě elektricky poháněného vozu. Kromě okamžitého nástupu výkonu jeho elektromotoru a pro tento model jedinečného naladění podvozku nabízí kombinaci sportovního, agilního ovládání s vynikající směrovou stabilitou a nejvyšší možnou trakcí za nepříznivých povětrnostních podmínek a na nezpevněném povrchu, které zákazníci od automobilu kategorie Sports Activity Vehicle očekávají.

Automobil kategorie Sports Activity Vehicle razí cestu udržitelné mobilitě.

Nový model rodiny modelů BMW X opět plní roli pionýra nového a průkopnického pojetí typické radosti z jízdy značky BMW. V roce 2015 se předchůdce současného BMW X5 xDrive45e stal prvním plug-in hybridním modelem, který mateřská značka BMW nabídla, a po modelu BMW i8 se stal druhým PHEV automobilem v produktovém portfoliu společnosti BMW Group. BMW iX3 jedoucí ve stopách BMW i3 a MINI Cooper SE je nyní prvním čistě elektricky poháněným modelem rodiny X v nabídce BMW Group. Do roku 2025 se počet elektrifikovaných modelů v nabídce zvýší na plánovaných 25, z nichž 13 bude poháněno pouze elektromotorem.

Při vývoji BMW iX3 byly využity zkušenosti získané od roku 2011 značkou BMW i a současně poznatky v oblasti elektrické mobility samotného BMW Group. Historii elektrické mobility lze u značky BMW vysledovat až do roku 1972, kdy elektricky poháněné modely BMW 02 plnily funkci doprovodných vozidel maratonských závodů na olympijských hrách v Mnichově. Následující roky přinesly řadu prototypů se systémy elektrického pohonu, které pomohly konstruktérům shromáždit značné množství poznatků týkajících se elektrické mobility a technologií, jež jsou nezbytné pro její fungování. Zahájení „Projektu i“ v roce 2007 odjistilo pojistku vývoje sériového modelu, který byl od počátku určen k zajištění elektrické mobility v městských oblastech. BMW i3, uvedené do prodeje v roce 2013, následoval v roce 2014 model BMW i8, který je i nadále nejúspěšnějším hybridním sportovním automobilem na světě.

Pozitivní environmentální hodnocení po celou dobu životnosti vozidla.

V BMW Group musí každý elektrifikovaný model prokázat ve srovnání s odpovídajícím konvenčně poháněným modelem vynikající hodnoty CO2 – od nákupu surovin po dodavatelský řetězec, výrobu, fázi používání a jeho recyklaci. BMW iX3 překonává vznětový model BMW X3 xDrive20d ve fázi používání o více než 30 procent při nabíjení elektřinou z evropského  energetického mixu a o přibližně 60 procent, pokud je nabíjeno výhradně zelenou energií.

Pozitivní vliv na ekologickou stopu automobilu má také rozsáhlé použití druhotných surovin při výrobě hliníkových odlitků a termoplastů, absence vzácných surovin díky inovativní konstrukci elektromotoru a plošné využití obnovitelné energie při výrobě nového BMW iX3, včetně výroby článků pro vysokonapěťovou baterii. Analýza a závěry hodnocení ekologického dopadu modelu iX3, zahrnující celý výrobní řetězec a životní cyklus vozidla, ověří a certifikuje nezávislý zkušební ústav v době zahájení výroby.

První čistě elektrický automobil kategorie Sports Activity Vehicle tak ve své třídě nastavuje nové standardy, pokud jde o hospodárnost a dojezd, šetrné využívání surovin a snižování emisí CO2 v průběhu celého životního cyklu produktu.

Systém pohonu

Maximální hospodárnost pro špičkový dojezd.

Nové BMW iX3 razí cestu nejnovějším pokrokům ve vývoji elektrifikovaných pohonných systémů. Technologie BMW eDrive páté generace vyniká svým zcela novým, vysoce integrovaným konstrukčním principem komponentů pohonu. Elektromotor, řídicí elektronika a převodovka nyní tvoří jeden celek. Vysoká integrace celého systému elektrického pohonu přináší vzhledem k poskytovanému výkonu podstatné omezení prostorových nároků a hmotnosti použitých dílů. Konkrétně se tímto přístupem dosáhlo zvýšení hustoty výkonu přibližně o 30 procent ve srovnání s technologií BMW eDrive stávajících elektrifikovaných modelů.

Elektrickým pohonem páté generace budou od roku 2021 vybaveny rovněž modely BMW i4 a BMW iNEXT. Jeho charakteristickou vlastností je značná adaptabilita, která jej umožňuje přizpůsobit různým koncepcím automobilů, dostupnému prostoru na instalaci a požadavkům na výkon.

Elektrický motor vyvinutý pro nové BMW iX3 produkuje maximální výkon 210 kW/286 k a z nulových otáček nejvyšší točivý moment 400 Nm. Nové BMW iX3 je tak vybaveno zdaleka nejvýkonnějším systémem eDrive, jakým kdy byl použit v elektrifikovaném voze značky BMW. Díky typické výkonové charakteristice a dokonalému tichu pomáhá generovat pro značku BMW typickou radost z jízdy. Nejnovější verze elektromotoru, který si BMW Group vyvinula sama, vykazuje mimořádnou účinnost až 93 procent. Dalším prvkem technologie BMW eDrive páté generace je vysokonapěťová baterie s vylepšenou technologií bateriových článků. Usilovný výzkum a vývoj umožnil BMW Group opětovné navýšení výkonu a energetické kapacity baterie. Gravimetrická hustota energie skladovacího systému se oproti bateriovým článkům používaným v současných elektricky poháněných modelech BMW zvýšila o dalších 20 procent. Pokud jde o všechny důležité vlastnosti, včetně životnosti a bezpečnosti, představuje vysokonapěťová baterie nového BMW iX3 aktuální měřítko v technologii skladování elektrické energie. Baterie je umístěna v podlaze nového BMW iX3 a má kapacitu 80 kWh. Spolu s vysokou účinností elektromotoru umožňuje nová generace technologie bateriových článků vzhledem k velikosti a hmotnosti vysokonapěťové baterie mimořádně dlouhý dojezd. Nové BMW iX3 ujede v cyklu WLTP až 460 kilometrů. To se rovná dojezdu až 520 kilometrů, pokud se dojezd počítá podle staršího zkušebního cyklu NEDC.

Výsledné schopnosti nového BMW iX3 v každodenním provozu a na dlouhých trasách jsou zakořeněny v komplexním konceptu pro zvýšení udržitelnosti.   Proto se od ostatních elektrických vozidel ve svém segmentu výrazně liší, protože jejich dojezd je prodlužován především použitím větších vysokonapěťových baterií, což negativně ovlivňuje hmotnost vozidla a v konečném důsledku i jeho celkovou hospodárnost. Naproti tomu BMW iX3 vyniká jedinečnou kombinací vysoce efektivního pohonného systému, adaptivní rekuperací během jízdy, schopností rekuperace až 150 kW a rozsáhlými opatřeními ke snížení odporu vzduchu, včetně inovativních aerodynamických kol. To významným způsobem zlepšuje jak každodenní použitelnost plně elektrického automobilu kategorie SAV, tak především jeho schopnost jízdy na dlouhé vzdálenosti.

Elektromotor: synchronní motor s elektromagnetickým buzením se sportovní charakteristikou a špičkovou hospodárností.

Rozsáhlé vysoce odborné znalosti BMW Group v oblasti vývoje poháněcích ústrojí se projevují také v případě elektromobility. Nejnovější poznatky v této oblasti propůjčují elektromotoru debutujícímu v novém BMW iX3 jeho specifické vlastnosti. Nová technická řešení s celou řadou inovativních detailů dodávají motoru působivý výkon a vynikající hospodárnost. V novém BMW iX3 je použit synchronní elektromotor s elektromagnetickým buzením, který se značně liší od obvyklých elektrických strojů používaných aktuálně na trhu. Buzení rotoru neprobíhá permanentními magnety, nýbrž aktivně přívodem elektrické energie vytvářející magnetické pole. Díky tomu nejsou při výrobě elektromotoru potřeba vůbec žádné vzácné kovy, což znamená, že BMW Group není závislá na jejich dostupnosti.

Kromě toho přináší toto pokrokové technické řešení k významnému posunu v nárůstu výkonu a zlepšení hospodárnosti. Elektromotor může dosahovat až 17 000 1/min. Maximální výkon 210 kW/286 k je k dispozici už od nízkých otáček a zůstává dostupný až do červeného pole nebo maximální rychlosti automobilu. Motor nového BMW iX3 generuje nejvyšší točivý moment 400 Nm, což je na tak velký automobil mimořádně vysoká hodnota, a řidič k němu má přístup díky cíleně řízenému buzení rotoru už při rozjezdu. Na rozdíl od jiných technických řešení si tento elektromotor svůj maximální točivý moment udržuje v širokém pásmu otáček. To znamená, že zážitek z jízdy je definován nejen schopností automobilu okamžitě nabídnout svůj výkon, ale také tím, že dokáže tuto sílu udržet na konstantní úrovni v širokém rozsahu, což podtrhuje jeho sportovní charakter. Nové BMW iX3 zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, což ho posouvá do teritoria konvenčně poháněného BMW X3 xDrive30i. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h.

Princip konstrukce synchronního elektromotoru s elektromagnetickým buzením přináší bezkonkurenční volnost v nastavení úrovně buzení, které je  vytvářeno elektricky generovanými impulzy. Řidiči tak zaznamenají zcela jasné rozdíly ve výkonových nastaveních v různých jízdních režimech. Nejvyšší stupeň buzení se aktivuje přepnutím vozu do režimu SPORT, v němž bleskurychlý nástup výkonu elektromotoru podporuje sportovní styl jízdy a poskytuje rychlé akcelerace. Snížené buzení systému pohonu v režimech COMFORT a ECO PRO naopak zvyšuje hospodárnost. Řidiči mohou zvolit také nulové buzení motoru, v takovém případě se bude automobil pohybovat obzvláště hospodárně vlastní setrvačností a nebude docházet k žádné rekuperaci kinetické energie.

Hnací síla motoru je přenášena nejkratší možnou cestou do jednorychlostní převodovky, která se nachází ve stejné skříni a byla rovněž vyvinuta a vyrobena u BMW Group. Kompletní elektrický pohon nového BMW iX3, který tvoří do jedné skříně umístěný elektromotor, řídicí elektronika a převodovka, se nachází v pro tento model specifickém pomocném rámu zadní nápravy. Odtud je hnací síla přenášena přímo na zadní kola nového BMW iX3. Toto řešení dále zvyšuje celkovou účinnost poháněcí soustavy, snižuje spotřebu elektrické energie a prodlužuje dojezd nového BMW iX3. Současně řidičům umožňuje dopřát si pro BMW typické zážitky z jízdy vozem s poháněnou zadní nápravou. Díky vynikající trakci a znamenité směrové stabilitě vůz nabízí výjimečné jízdní vlastnosti na sněhu, ledu a nezpevněném povrchu. Jeho pokročilý stabilizační systém s technologií ARB (blízko sebe umístěnými regulačními prvky protiprokluzového systému) umožňuje zachovat ničím nenarušovaný pohyb vpřed i na špatném povrchu vozovky a za nepříznivých povětrnostních podmínek.

Adaptivní rekuperace: Inteligentní konektivita zvyšuje hospodárnost a jízdní komfort.

Adaptivní rekuperace zvyšuje hospodárnost nového BMW iX3 na cestách. Tato inovativní funkce využívá inteligentní konektivitu k prodloužení dojezdu vozu i zvýšení jeho jízdního komfortu. Intenzita regenerace kinetické energie se přizpůsobuje jízdní situaci zjištěné z údajů navigačního systému a senzorů asistenčních systémů. Například blíží-li se automobil ke křižovatce, úseku s omezenou rychlostí nebo vozidlům tvořícím kolonu před tímto úsekem, BMW iX3 začne automaticky plně rekuperovat, což zintenzivňuje účinek zpomalování a současně zvyšuje množství energie ukládané zpět do vysokonapěťové baterie. Tato přizpůsobování se vozu jízdní situaci probíhají i tehdy, není-li funkce navádění navigačního systému aktivní.

Na otevřené silnici se s cílem zvýšit hospodárnost a pohodlí pokaždé, když řidič sundá nohu z plynového pedálu, aktivuje funkce jízdy setrvačností.
Precizní řízení adaptivní rekuperace také umožňuje okamžité reakce na změny jízdní situace. Například aktivace směrového ukazatele během jízdy setrvačností okamžitě spouští  rekuperaci. Ovšem při dojíždění na světelnou křižovatku se funkce rekuperace kinetické energie zruší, pakliže padne zelená.

Adaptivní rekuperace je jedním ze standardních nastavení aktivovaných, je-li volič převodovky na středové konzole v režimu D. Řidič může v menu systému iDrive zvolit vysokou, střední či nízkou rekuperaci kinetické energie, která probíhá v každé jízdní situaci. V režimu D se nové BMW iX3 rozjíždí po uvolnění brzdového pedálu pomalou rychlostí, čímž se zvyšuje pohodlí při manévrování a popojíždění v dopravních zácpách. Posunutí voliče do polohy B umožňuje ovládání jedním pedálem, které je charakteristické pro elektrické automobily BMW Group, a nabízí obzvláště silnou rekuperaci.

Vysokonapěťová baterie: Vysoká hustota energie, kontrolované použití surovin.

Vysokonapěťová baterie nového BMW iX3 využívá nejnovější technologii NMC-811 s prizmatickými články známou z ostatních BMW. Její specifické vlastnosti jsou výsledkem pečlivého výzkumu a vývoje BMW Group. Společnost si vyrábí moduly a baterie pro vozidla s elektrifikovanými pohonnými systémy od roku 2013 a má mimořádně vysokou úroveň odborných znalostí, pokud jde o technologii bateriových článků i výrobu vysokonapěťových baterií specifických pro daný model. Samostatně vyvinutý modulární systém s flexibilním uspořádáním modulů umožňuje integraci vlastními silami vyvinutých baterií do řady koncepčně odlišných vozidel.

Vysokonapěťová baterie vyvinutá pro nové BMW iX3 je rovněž součástí technologie BMW eDrive páté generace. Kromě toho je nejnovější verze lithium-iontové baterie dalším příkladem všestranné strategie udržitelnosti BMW Group v praxi. Množství surového kobaltu použitého při výrobě nové vysokonapěťové baterie se ve srovnání s baterií předchozí generace snížilo přibližně o třetinu. BMW Group zavedla vlastní proces nákupu kobaltu a lithia, které následně dodává výrobcům bateriových článků, přičemž jeho součástí je sledování, zda jsou dodržovány ekologické a sociální standardy.

Nejnovější pokroky v oblasti technologie baterií se týkají jak kapacity a hustoty energie článků, tak struktury modulů a jejich uspořádání v konstrukci baterie. Tato konstrukce byla vyvinuta speciálně pro BMW iX3, nicméně pro další elektrické modely BMW bude odpovídajícím způsobem přizpůsobena. Vysokonapěťová baterie nového BMW iX3 má například větší počet článků na modul, snížený počet komponent a kompaktnější a extrémně tenkou konstrukci. 

Vysokonapěťová baterie nového BMW iX3 je složena ze 188 individuálně regulovatelných prizmatických článků (každý z nich je uzavřen v hliníkovém obalu), které jsou seskupeny do 10 modulů. Baterie je umístěna nízko v podlaze vozidla a tvoří nedílnou součást karoserie. Baterie nové generace váží 518 kilogramů a celkově pojme 80 kWh, z nichž se využívá 74 kWh, což v této kategorii představuje mimořádně příznivý poměr hmotnost/kapacita.

Propracovaný systém chlazení a vytápění zaručuje, že vysokonapěťová baterie pracuje za všech okolností s optimální provozní teplotou. Její technika je plně začleněna do technologie BMW eDrive páté generace a představuje významný krok vpřed oproti dosud používaným systémům v elektrifikovaných automobilech BMW Group. Kapalinový systém chladí/ohřívá obal baterie, řídicí elektroniku a elektromotor. Chladicí modul se dvěma úrovněmi a výkonnou řídicí jednotkou zajišťuje za všech provozních podmínek a prakticky za každého počasí ideální regulaci teploty pro komponenty pohonu BMW eDrive. Samostatné, elektricky ovládané nezávislé topení zaručuje, že vysokonapěťová baterie dosahuje po nastartování automobilu trvale vysoké účinnosti, a to dokonce i v extrémně nízkých venkovních teplotách (až do –30 °C). Interiér a baterie jsou vytápěny pomocí tepelného čerpadla, které se vyznačuje extrémně vysokou účinností a v závislosti na venkovní teplotě spotřebuje o 40 až 80 procent méně energie než běžné elektrické topení. Odebírá přebytečné teplo z motoru, řídicí jednotky pohonného systému a vysokonapěťové baterie, jakož i z venkovního vzduchu, a vede jej přes klimatizační systém. Integrovaný systém řízení klimatizace a topení také zajišťuje vytápění interiéru podle potřeby a optimální chlazení vysokonapěťové baterie.

Kombinovaná nabíječka a rychlé nabíjení příkonem až 150 kW.

Mezi nové technické prvky, které debutují jako součást technologie BMW eDrive páté generace, patří inovativní kombinovaná nabíječka. Nabíječka CCU (Combined Charging Unit) nového BMW iX3 umožňuje extrémně vysokou flexibilitu, pokud jde o zapojení automobilu do nabíjecích stanic různých typů, což znamená, že automobil lze nabít snadno a rychle po celém světě. Při použití nabíjecích stanic se střídavým proudem (AC) nabíječka CCU umožňuje jednofázové nabíjení výkonem až 7,4 kW a třífázové nabíjení výkonem až 11 kW. Zapojení vozidla do stejnosměrné nabíjecí stanice (DC) s rychlým nabíjením otevírá dveře mnohem vyšším příkonům. U vysokovýkonných stanic, které poskytují ultrarychlé nabíjení na klíčových silničních tazích, mohou elektrifikované modely společnosti BMW Group využívat nabíjecí výkon až 150 kW.

Kombinovaná nabíječka CCU s integrovaným 4kW měničem napětí také zásobuje spotřebiče připojené k 12V palubní síti (od osvětlení, přes asistenční systémy a audiosystém po vyhřívání sedadel) elektrickou energií z vysokonapěťové baterie automobilu. Vysokonapěťovou baterii nového BMW iX3 lze nabíjet proudem z konvenčních domácích nebo třífázových zásuvek, nabíječkou Wallbox nebo u veřejných nabíjecích stanic. Když je vůz zapojen k nabíjecí stanici Wallbox, lze vysokonapěťovou baterii nabít z 0 na 100 procent za 7,5 hodiny výkonem 11 kW. Rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem (DC) dokáže baterii nabít z 0 na 80 procent kapacity za 34 minut. Desetiminutové nabíjení na jedné z těchto stanic stačí podle testovacího cyklu WLTP na dalších 100 km dojezdu.

Nové BMW iX3 má kombinovanou nabíjecí zásuvku CCS AC/DC umístěnou nad pravým zadním kolem.

Design.

Rozměry modelu BMW X a dobře známé prvky BMW i.

Design exteriéru nového BMW iX3 vykazuje typické proporce vozidla kategorie Sports Activity Vehicle, což znamená, že vizuálně zosobňuje robustní prémiový charakter a všestranný talent modelů BMW X. Navíc přidává lokálně bezemisní systém pohonu, aniž by tyto základní atributy kategorie SAV jakýmkoli způsobem potlačil. Osobitou identitu nového modelu iX3, kterou nejlépe vystihuje jeho čistě elektrický pohon, zvýrazňují pro tento model specifické konstrukční prvky. Aerodynamiku vozu optimalizují jedinečné modifikace předního a zadního nárazníku, z větší části uzavřená maska chladiče ve tvaru ledvinek a nově vyvinutá kola z lehké slitiny. Uvážlivě umístěné modré akcenty navíc odrážejí jeho technologické spojení se značkou BMW i.

Linie a plochy navržené v novém designovém stylu BMW dodávají BMW iX3 přitažlivost automobilu kategorie Sports Activity Vehicle. Mohutnost, dlouhý rozvor, krátké převisy a mírně šestiúhelníkové podběhy kol poukazují na sportovní všestrannost modelů BMW X. Propracovaně výrazný vzhled a sportovně elegantní exteriér zdůrazňují jednoznačně navržené hrany, které vymezují jednotlivé plochy. Zvýšená poloha sedadel řidiči umožňuje lepší výhled z vozu. Velkorysý prostor na všech pěti sedadlech, prvotřídní vnitřní prostředí a vysoká variabilita plně elektrickému automobilu kategorie Sports Activity Vehicle jsou dalšími prvky vytvářejícími pro BMW typickou radost z jízdy, silný pocit exkluzivity a vysokou úroveň každodenní praktičnosti.

Optimalizovaná aerodynamika vytváří výrazný vzhled.

Pro tento model specifický design přední části je ukázkovým příkladem funkční efektivnosti. Nejvíce přitažlivým prvkem je zde z větší části uzavřená BMW maska ve tvaru ledvinek a přední nárazník. Dvoudílnou masku chladiče, jejíž vnitřní plochy mají síťovanou strukturu, jaká byla dříve k vidění pouze u modelů BMW M, lemuje chromovaný rámeček. V případě BMW iX3 je design masky chladiče doplněn o dobře známou modrou linku BMW i, která vede po vnitřních okrajích ledvinek.

Uzavřené plochy uvnitř ledvinek masky chladiče snižují odpor vzduchu a reflektují nižší požadavky na chlazení elektrického pohonu. Komponenty pohonu a brzdy elektricky poháněného vozidla však stále vyžadují precizní regulaci teploty, takže nasávací otvor ve spodní části a v masce chladiče (zvenku není vidět) jsou doplněné aktivními klapkami nastavitelnými v deseti úrovních. Tím se velmi precizně reguluje množství požadovaného chladicího vzduchu pro příslušné komponenty.

Inovativní aerodynamická kola prodlužují dojezd.
Vzduchové clony na vnějších stranách předního nárazníku usměrňují proudící vzduch kolem předních kol, čímž minimalizují turbulence. Spojení vzduchových clon s inovativními aerodynamicky optimalizovanými koly z lehké slitiny se ukazuje jako vysoce efektivní řešení při usměrňování proudění vzduchu, ovlivňujícího celkový odpor vozu. Aerodynamická kola nového BMW iX3 snižují koeficient odporu vzduchu oproti ekvivalentnímu vozu s konvenčními ráfky z lehké slitiny o přibližně 5 %. Následné zvýšení hospodárnosti zvyšuje dojezd nového BMW iX3 o přibližně 10 kilometrů v testovacím cyklu WLTP.

Podlaha nového BMW iX3 je z velké části zakryta přesně tvarovanými kryty a vzduchovými deflektory, které kopírují obal vysokonapěťové baterie. Aerodynamiku dále zlepšují výztužné vzpěry optimalizující proudění vzduchu kolem předních kol a kryt zadní nápravy. Speciální krytí zadních ramen optimalizuje proudění vzduchu směrem k zadnímu difuzoru. Plně elektrický, a tudíž výfukového systému prostý pohon dovoluje rovné a neprodyšně uzavřené zakrytí podvozku a zadního nárazníku. To má rovněž pozitivní vliv na aerodynamiku. Na vysoce udržitelný charakter vozidla upozorňují modré ozdobné prvky v zadním difuzoru. Tyto aerodynamické optimalizace společně novému BMW iX3 propůjčují koeficient odporu vzduchu cx = 0,29. Boční průduchy v předních blatnících se vyznačují perleťově chromovaným provedením a nesou logo BMW i. Osobitou vizuální identitu nového BMW iX3 dotvářejí modré prvky nástavců prahů a použití charakteristické barvy BMW i na obrysu loga značky na přední kapotě, víku zavazadlového prostoru a krytkách nábojů kol.

Interiér: Prvotřídní prostředí s akcenty specifickými pro daný model.

Také interiér obsahuje modré ozdobné prvky pro zvýraznění odkazu elektrického pohonu. Lze je najít na tlačítku Start/Stop a na páce voliče převodovky. Mezi další specifické detaily patří označení modelu na středové konzole, prahové lišty s logem BMW i, kontrolní displej přizpůsobený přítomnosti elektrického pohonu a standardně dodávané prostorové osvětlení, jehož výchozím barevným nastavením je modrá. 

Výbava.

Komfort, prémiové prostředí a na míru navržená funkčnost.

První čistě elektrický model BMW X je pravým automobilem kategorie Sports Activity Vehicle, který slibuje pro značku BMW charakteristickou radost z jízdy a současně zaujme jako dokonale koncipovaný všestranný automobil. Stejné řešení podvozku jako u konvenčně poháněných verzí BMW X3 přináší známou směs vynikajících jízdních vlastností, příkladného komfortu na dlouhých cestách a robustní všestrannosti při výletech mimo zpevněnou vozovku. Okamžitý nástup výkonu a jedinečné naladění podvozku dodávají novému BMW iX3 sportovní a lehkou ovladatelnost. Zaujme také mimořádnou trakcí a směrovou stabilitou, což umožňuje jistotu při jízdě za všech povětrnostních podmínek a na všech typech povrchů, které majitelé automobilů kategorie Sports Activity Vehicle očekávají.

Vysokonapěťová baterie použitá v novém BMW iX3 je extrémně tenká, takže ji bylo možné zabudovat do flexibilní architektury automobilu kategorie SAV a umístit ji pod podlahu vozu. To ve srovnání s běžně poháněnými sourozenci BMW X3 snižuje těžiště automobilu přibližně o 7,5 centimetru, což výrazně zvyšuje jízdní dynamiku v zatáčkách.

Nové BMW iX3 je standardně vybaveno adaptivním podvozkem s elektronicky řízenými tlumiči. Měnící se reakce tlumičů na převládající podmínky na vozovce a na jízdní situaci umožňují pečlivě vyváženou optimalizaci jízdního komfortu a sportovních jízdních vlastností. Adaptivní M podvozek, který svým naladěním nabízí obzvláště sportovní reakce, bude možné později objednat prostřednictvím bezdrátové aktualizace.

Interiér nového BMW iX3 se vyznačuje mimořádnou praktičností. Řidič, spolujezdec vpředu a tři cestující vzadu si užívají téměř úplně stejné úrovně prostoru jako u běžně poháněných variant BMW X3. A velké rozdíly neexistují ani pokud jde o variabilitu zavazadlového prostoru, pod jehož podlahou se nachází úložný prostor pro nabíjecí kabel nebo kryt zavazadlového prostoru. Užitečná hmotnost odpovídá spalovacími motory poháněným modelům BMW X3. Díky opěradlům zadních sedadel dělených a sklopných v poměru 40:20:40 lze zavazadlový prostor podle potřeby rozšířit. Objem zavazadlového prostoru nového BMW iX3 se pohybuje mezi 510 a 1560 litry. Pro nové čistě elektrické SAV lze volitelně objednat tažné zařízení pro tažení přívěsu do hmotnosti 750 kg. 

BMW IconicSounds Electric: Nové zvuky pro jízdní zážitky plné emocí.

Jedním z unikátních prvků nového BMW iX3 je simulovaný zvuk pohonu, který si svou premiéru odbývá pod hlavičkou BMW IconicSounds Electric. Zvukový doprovod, který vychází z reproduktorů uvnitř a vně vozu a je speciálně složen pro modely BMW s elektrifikovanými systémy pohonu, dodává zážitku z elektrické jízdy větší emocionální hloubku. Tón se mění tak, aby odrážel styl jízdy, a poskytuje akustickou zpětnou vazbu, která dále posiluje spojení mezi řidičem a vozem. Po stisknutí tlačítka Start/Stop zazní krátká kompozice, která posádku naladí na chystaný elektrický zážitek z jízdy. Tato konkrétní funkce je standardem u nového BMW iX3, zatímco zvuk pohonu („BMW IconicSounds Electric“) lze získat volbou výbavové linie „Impressive“.

Zvuk pohonu je originálním vývojem zvukových designérů BMW a akustických inženýrů. Vznikl ze spolupráce mezi Hansem Zimmerem a zvukovým designérem BMW Renzem Vitalem. Zimmer a Vitale již společně pracovali na osobitých jízdních zvukových stopách pro BMW Vision M NEXT a BMW Concept i4. Zvuky systému pohonu produkované v rámci spolupráce s Hansem Zimmerem budou pro elektrifikovaná vozidla BMW k dispozici později.

Zvukový doprovod je součástí jedinečné identity nového BMW iX3, stejně jako jeho design a jízdní vlastnosti. Stisknutím tlačítka Start/Stop se spustí krátká kompozice, která potvrdí, že systém elektrického pohonu je připraven k jízdě. Sekvence byla vytvořena ve spolupráci s Hansem Zimmerem jako předehra k zcela novému zážitku z jízdy. Komplexní zvuková kompozice zvyšuje pocit vzrušení z průkopnického druhu mobility s lokálně nulovými emisemi. Řidič také uslyší akustickou zpětnou vazbu, když sešlápne plynový pedál – vůz nabírá rychlost za doprovodu výrazného zvuku, který se ve vyšších rychlostech nenápadně mísí s hlukem pneumatik. Stejně jako rychlost vozu má i zvukový projev lineární charakter. Změny v zatížení motoru signalizuje citlivě modulovaný zvuk, také rekuperace při jízdě setrvačností a při brzdění je doprovázena jemně filtrovanou akustickou zpětnou vazbou.

Zvuk vycházející z externích reproduktorů je sladěný s povinnou akustickou ochranou chodců, která je součástí standardní výbavy. Je-li voličem jízdných zážitků Driving Experience Control zvolen režim SPORT, zvuk uvnitř i vně vozidla získá obzvláště výrazné, nízkofrekvenční zabarvení, zatímco zvukový zážitek v režimu COMFORT formují vyšší frekvence. Aktivace režimu ECO Pro jízdní zvuk zcela deaktivuje. Pomocí ovladače iDrive může řidič přejít do nastavení vozidla a jako výchozí zvuk zvolit preferovanou variantu nebo akustickou reakci na pohyby plynového pedálu zcela deaktivovat.

Dvě modelové varianty nabízející atraktivní konfigurace výbavy.

Nové BMW iX3 vyjíždí z továrny s mimořádně velkorysou standardní výbavou „Inspiring“, která zahrnuje širokou škálu detailů navržených pro zvýšení komfortu, bezpečnosti a radosti z jízdy, jako je například třízónová klimatizace včetně funkce předehřívání a předvychlazení. Druhou výbavovou linii „Impressive“, nabízející ještě více exkluzivních prvků výbavy a průlomových high-tech funkcí, lze objednat volitelně. Prakticky celá řada volitelných doplňků nabízených pro BMW X3 je k dispozici také pro elektricky poháněný model.

Metalický lak a 19palcová aerodynamická kola z lehké slitiny jsou součástí standardní výbavy nového BMW iX3, stejně jako LED přední světlomety, automatické ovládání víka zavazadlového prostoru, panoramatické prosklené střešní okno, paket Driving Assistant Professional včetně aktivního systému pro udržování rychlosti s funkcí Stop&Go, asistent jízdy v pruzích, varování na změnu jízdního pruhu a nechtěné opuštění jízdního pruhu, systém PDC se senzory vpředu a vzadu, sportovní volant, odkládací paket, kontrola tlaku
v pneumatikách a alarm. Standardní výbava zahrnuje také elektricky nastavitelná přední sedadla. Nejen že je lze stiskem tlačítka posouvat vpřed a vzad, ale elektricky je možné nastavit také výšku a sklon opěradla. Sedadla jsou rovněž vyhřívaná a sedadlo řidiče je vybaveno dalším benefitem v podobě funkce paměti. Propracovanému interiéru přidává další plus prostorové osvětlení, jehož jas a barevné schéma lze měnit v menu iDrive. Na seznamu standardní výbavy je také BMW Live Cockpit Professional, stejně jako příprava pro telefon s bezdrátovým nabíjením a audiosystém s digitálním tunerem DAB+.

Cloudový navigační systém BMW Maps, který je součástí BMW Live Cockpit Professional, umožňuje vypočítat trasu a čas příjezdu s ještě větší přesností a rychlostí. Standardní výbava nového BMW iX3 zahrnuje také asistenta BMW Intelligent Personal Assistant, integraci chytrého telefonu s přípravou pro Apple CarPlay a Android Auto a digitální služby pro nabíjení BMW Connected Charging. Kromě toho funkce Remote Software Upgrade automobil na dálku aktualizuje nejnovějším softwarem. Obsah aktualizací sahá od nových služeb po vylepšené funkce vozidla. Aktualizace pro každý řádek softwarového kódu lze importovat bezdrátově, a to buď chytrým telefonem pomocí aplikace My BMW, nebo přímo do vozu přes vestavěnou SIM kartu. Inteligentní technologie konektivity uvnitř vozu také umožňuje později doobjednat další funkce vozu prostřednictvím obchodu ConnectedDrive Store. Kromě Adaptivního M podvozku se jedná například o asistent dálkových světel High Beam Assistant a BMW Drive Recorder. Potřebný hardware je zabudován do automobilu už v průběhu výroby. 

Volitelný výbavový paket „Impressive“ rozšiřuje standardní výbavu o 20palcová kola z lehké slitiny s novým aerodynamicky optimalizovaným designem, Adaptivní LED světlomety, akustická skla předních dveří, komfortní přístupový systém, kožené čalounění Vernasca a přední sportovní sedadla s bederní opěrkou. Pro zvýšení pohodlí a bezpečnosti jsou k dispozici také BMW Head-Up Displej, asistent dálkových světel a Parking Assistant Plus včetně zadní kamery. A pro ještě exkluzivnější styl a jízdní komfort je v nabídce také BMW ovládání gesty, prostorový zvukový systém Harman Kardon a WiFi hotspot (zde uvedené položky výbavy se vztahují na evropské automobilové trhy a mohou se na jiných trzích lišit).

BMW Charging.

Inovativní produkty a digitální služby pro jednoduché a uživatelsky přívětivé nabíjení.

BMW Group, jakožto průkopník na poli elektrické mobility, svojí nabídkou jednoduchého a pohodlného nabíjení zákazníkům jednoznačně zpříjemňuje zážitek s lokálně bezemisní jízdou. V tomto ohledu patří mezi klíčové elementy poskytnutí inovativních dobíjecích technologií, produktů a služeb, ale taktéž neochvějná snaha o rozšiřování infrastruktury veřejného nabíjení. Rozmanité portfolio řešení pro nabíjení vysokonapěťové baterie, ať už doma nebo na cestách, bylo představeno již v roce 2013, kdy byl po boku BMW i3 uveden koncept BMW 360° Electric. Pokračující vývoj těchto produktů a služeb zajišťuje, že elektrická mobilita je stále pohodlnější a uživatelsky přívětivější.

Představení služby BMW Charging znamená, že je nyní dostupný ještě širší výběr na míru připravených produktů pro nabíjení a souvisejících digitálních služeb. Nabídka produktů BMW Charging je celosvětově jedinečná a je zaměřena na všechny myslitelné potřeby elektrické mobility. Produkty a služby související s nabíjením jsou již od uvedení značky BMW i stále rozšiřovány a zdokonalovány. Široká rozmanitost řešení, která jsou nyní pro čistě elektrické a plug-in hybridní vozy poskytována pod záštitou BMW Charging, jen podtrhuje komplexní přístup BMW Group vedoucí k rozvoji elektrické mobility.

Součástí standardní výbavy nového BMW iX3 je v Evropě také karta BMW Charging Card a dobíjecí kabel Mode 3 pro dobíjení vozu na veřejných stanicích. Zákazníci na mnoha trzích taktéž obdrží osobní nabíjecí poukaz, který bude možné buď vyměnit za kredit BMW Charging pro nabíjení v rámci veřejných dobíjecích stanic, nebo použít k pořízení produktů pro domácí nabíjení. Rozšíření souvisejícího portfolia a představení služby BMW Charging si kvůli začlenění individuálních prvků nabídek BMW Charging taktéž vyžádalo spolupráci se silnými partnery. Mezi zvláštní produkty patří instalace nabíjecího hardware, zajištění speciálních zelených tarifů pro nabíjení a představení nabíječky Smart Wallbox s rozšířenou konektivitou a funkčností.

Nabíjení doma: Nabídky na míru a balíčky řešení pro potřeby všech.

Pro nabíjení vozu doma nabízejí služby BMW Charging všechno, co zákazníci BMW potřebují, navíc samozřejmě připravené na míru dle jejich konkrétních požadavků a situace.

Nabíjecí poukaz, který je na mnoha evropských trzích součástí standardní výbavy BMW iX3, umožňuje zákazníkům například objednání nově koncipovaného kabelu Flexible Fast Charger bez dalšího příplatku. Tento nový kabel lze použít pro nabíjení BMW iX3 z domácí zásuvky nebo za pomoci adaptéru z výkonné průmyslové zásuvky. Adaptéry přizpůsobené jednotlivým trhům umožňují zákazníkům nabíjet vysokonapěťový akumulátor svých BMW iX3 za použití přibližně šest metrů dlouhého kabelu Flexible Fast Charger výkonem až 11 kW (třífázová zásuvka).

Pokud zákazníci zatím nemají použitelnou nabíjecí zásuvku, profesionální instalační služba ji může jednoduše přidat k objednávce. Instalační služba je dalším prvkem paketu BMW Charging a kromě jiného obsahuje i možnost profesionální instalace a nastavení nabíječky Wallbox přímo doma u zákazníka.

Dalším možným řešením nabíjení je nabíječka BMW Wallbox s nabíjecím výkonem 11 kW, který je při použití poukazu BMW iX3 nabízen se sníženou cenou.

Nejnovější generace nabíječek Wallbox s rozšířenými funkcemi.

BMW Wallbox, domácí nabíječka nabízená za atraktivních podmínek a cen, je taktéž jedním z produktů, který je k dispozici pro zákazníky BMW iX3. Tato pevná jednotka umožňuje iX3 nabíjet rychle, spolehlivě a pohodlně, a to výkonem až 11 kW. Kromě toho, že díky kompaktnímu řešení šetří místo, zároveň poskytuje uživatelsky přívětivé uspořádání kabelů. Zákazníci navíc mohou pomocí LED indikátoru kdykoliv zkontrolovat stav nabíječky BMW Wallbox. Integrované zařízení pro detekci zbytkového proudu pak umožňuje jednoduchou a nákladově efektivní

Tip pro fanoušky automobilů

Pokud si rádi čtete novinky o autech, doporučujeme vám navštívit stránku AUTO NOVINKY.

Fotogalerie
Autor: AutoSystem a.s. Článek může obsahovat komerční sdělení.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 14.07.2020 19:43



0 +
 
Nový Superb

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka