Auta s radarem nemusejí mít nápis Policie

Od července, kdy vstoupila v platnost „nová pravidla silničního provozu“, se bouřlivě diskutuje ve sdělovacích prostředcích i běžně mezi lidmi o měření rychlosti, odchylkách tachometrů, toleranci měřících zařízení používaných Policií České republiky a obecními policiemi a dalších souvisejících otázkách.

Jarní servisní akce AUTO CB

Od července, kdy vstoupila v platnost „nová pravidla silničního provozu“, se bouřlivě diskutuje ve sdělovacích prostředcích i běžně mezi lidmi o měření rychlosti, odchylkách tachometrů, toleranci měřících zařízení používaných Policií České republiky a obecními policiemi a dalších souvisejících otázkách. Od července se nikterak nezměnily rychlostní limity, byl ale zaveden bodový systém a zpřísnily se sankce za překročení rychlosti. Do konce června mohl řidič za překročení rychlosti zaplatit ve správním řízení pokutu do tří tisíc korun. V současnosti je to až deset tisíc korun a zákaz činnosti až na jeden rok. Nejzávažnější případy překročení rychlosti jsou v rámci zavedeného bodového systému ohodnoceny pěti body. Diskuse na toto téma je proto přirozená, protože překročení rychlosti platilo před účinností zákona za nejčastější přestupek v dopravě.

Policisté ze skupiny vnitřní kontroly plzeňského policejního ředitelství se od 18. srpna 2006 zabývali stížností. Občan 16. srpna vyfotil v Plaské ulici v Plzni služební vozidlo policie v civilním provedení, které měřilo rychlost. Prošetřovány byly dva problémové okruhy, na které občan poukázal.

1) Vozidlo v civilním provedení s radarem nebylo označeno nápisy POLICIE a to mělo být údajně v rozporu se zákonem. Protizákonné proto mělo být celé měření. Jak už jsem uvedl, policisté postupují v souladu se závazným pokynem policejního prezidenta č. 85/2006, který upravuje mimo jiné způsob provádění kontrol formou skrytého dohledu, kdy je využíváno vozidlo v civilním provedení. To není v rozporu s vyhláškou č. 25/1998 Sb., o vnějším označení policie a prokazování příslušnosti k policii, ve znění pozdějších předpisů, protože viditelným označení vozidla by mohl být zmařen účel kontroly. V této souvislosti odkazuji na stanovisko Policejního prezidia ČR zveřejněné 21. srpna na internetových stránkách www.mvcr.cz.

2) Stížnost se týkala také stání policejního vozidla na travnaté ploše. Vozidlo při měření rychlosti stálo částečně na příjezdové cestě k objektu ležícímu mimo komunikaci, kdy nebránilo provozu a zadními koly na travnaté ploše. Ani v tomto bodu policisté nepochybili, protože postupovali v souladu s Vyhláškou statutárního města Plzně č. 3/2005, o ochraně městské zeleně. V čl. 3 se zákaz vjíždět na městskou zeleň nevztahuje na osoby používající vozidla při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštní povinnosti, mimo jiné i na vozidla Policie České republiky. Také podle stanoviska odboru životního prostředí Úřadu městského obvodu Plzeň 1, které si vyžádal dopravní inspektorát městského ředitelství, není umístění policejního vozidla vybaveného radarem v rozporu se zmíněnou vyhláškou města.

Jak ukázalo šetření skupiny stížností a kontroly plzeňského policejního ředitelství, je v obou bodech stížnost neopodstatněná. Je zcela přirozené, že v současnosti motoristé mnohem více poukazují na podobné případy, protože sami musí striktně ve vlastním zájmu dodržovat všechna ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích. V konkrétních případech je ale třeba posoudit, jestli policisté porušili nějaké ustanovení a pokud ano, zda ho porušili v souvislosti s plněním svých úkolů a v nezbytně nutné míře.

Podívejme se na celou věc ještě z jiného úhlu. Účelem kontrolního měření Policie České republiky rozhodně není vybrat co nejvíce peněz na pokutách. Policisté při plánování speciálních kontrol zohledňují celou řadu faktorů, které je třeba vzájemně sladit. Při měření nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu. Policisté například vycházejí z analýzy dopravních nehod, měří v úsecích, kde jsou přechody pro chodce a jsou ohrožováni chodci a tam, kde je ze strany řidičů překračována rychlost. Často zohledňují také podněty od občanů, kteří upozorňují na problémy v okolí svého bydliště. Konkrétně v Plaské ulici, kde dopravní policie často měří, se v prvním pololetí stalo 13 dopravních nehod, které si vyžádaly jedno těžké a tři lehká zranění. Vytipovat vhodné a bezpečné místo v rámci měření rychlosti ze stojícího vozidla mnohdy nebývá jednoduché. Přitom jde o důležitý zájem policie na odhalování řidičů, kteří překračují rychlost a ohrožují ostatní účastníky silničního provozu, na snižování dopravních nehod a zmírňování jejich následků. Tento zájem zcela jistě nemůže převážit nepatrné poškození plochy městské zeleně. Policie ČR se bude i nadále snažit, aby nedávala občanům důvod k oprávněné kritice.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 04.09.2006 10:34



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka