Celníci a dovozci se přou o auta

Vážné spory v poslední době panují mezi celníky a dovozci ojetých aut a to především na západě Čech.

Jarní servisní akce AUTO CB

Vážné spory v poslední době panují mezi celníky a dovozci ojetých aut a to především na západě Čech. Zdejší Celní ředitelství totiž zavedlo interní pokyn, podle kterého se na hranicích rozhodovalo, zda nejsou dovážená auta odpadem. Pokyn byl ale pozastaven kvůli nejednoznačnému výkladu. Dovozci aut s postupy celníků nesouhlasí a podle nich některé i odporují zákonům.
    Spory mezi celníky a dovozci aut se vyhrotily v lednu, kdy začal platit interní pokyn Celního ředitelství v Plzni. Jak nám řekl náměstek jeho ředitele Petr Eichler, smyslem bylo dát celníkům jasná pravidla jak posuzovat dovážená auta z pohledu zákona o odpadech. Pokyn platil na přechodech v Plzeňském a Karlovarském kraji. Někteří dovozci proto začali jezdit například přes severočeské hraniční přechody, kde celníci tak přísní nebyli a auta do vnitrozemí pustili.
    Autodovozci se kvůli internímu pokynu obrátili na Generální ředitelství cel. Podle jednoho z plzeňských dovozců aut Petra Hříbala jim bylo sděleno, že Generální ředitelství cel vydání žádného pokynu neiniciovalo a že vydá do Plzně pokyn k jeho pozastavení. To se opravdu stalo. Plzeňské Celní ředitelství teď čeká až si věc vyjasní ministerstva dopravy a životního prostředí.
    Dovozcům aut se například nelíbilo vyžadování evropské homologace, protože přihlásit lze auta i bez ní. Jak nám řekl Hříbal, jde o vozy do stáří osmi let splňující normu Euro 2 pro emise výfukových plynů. Ty podle platných zákonů lze u nás do provozu přihlásit. A to i přesto, že v dokladech namejí vyznačenou evropskou homologaci.
    Na hranicích se ale objevují i auta silně poškozená a nabouraná. U nich celníci určují míru poškození a když je podle nich nad 50 procent, vůz už nemůže sloužit svému účelu a je odpadem. Petr Hříbal si ale myslí, že na takové hodnocení není celník plně kompetenmtní a proto by věc raději nechal na posouzení soudním znalcem. Pokud se celník a dovozce neshodnou na hodnocení poškození auta a tudíž, zda už jde o odpad, musí rozhodnout Krajský úřad. Ten podle Petra Eichlera vydá rozhodnutí, které je pro celní orgány závazné a musí se jím řídit. Podle celníků je ale takových případů jen pár a na hranicích se nepropuštěná auta nehromadí.
    Namítají také, že se vraky dováží takzvaně na papíry, kdy na doklady dovezeného vozu jezdí jiné auto stejného typu a třeba i kradené. Jak dovozci tak celníci volají po jasných pravidlech pro dovoz aut. Ta by platila do doby vstupu naší republiky do Evropské unie. Pak celníci opustí hranice a dovoz aut už nebude tak pod dozorem.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
po 10.02.2003 16:23




0 +
 
Nový Superb

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka