České dopravní strojírenství je stále perspektivní

České dopravní strojírenství, čítaje v to kolejářský průmysl, má v současné době stále ještě předpoklady k tomu, aby se stalo jedním ze stěžejních oborů.

Cílená propagace v Plzni

České dopravní strojírenství, čítaje v to kolejářský průmysl, má v současné době stále ještě předpoklady k tomu, aby se stalo jedním ze stěžejních oborů, z něhož bude profitovat ekonomika České republiky.
V minulosti sice došlo vlivem nepovedené privatizace českou cestou k jeho destrukci. Svoji roli v ČR sehrála i globalizace, kterou v souvislosti s oslabením pozic tradičních tuzemských výrobců využili světoví lídři v tomto oboru k prosazení svých zájmů (v českých filiálkách se vyrábí pouze dílčí komponenty podle jejich dokumentace, stěžejní části a finální produkt pak ale v zemi jejich původu).
Jiří Zapletal, předseda představenstva ŠKODA HOLDING a.s. : „ Na druhé straně je to ale jeden z mála stabilních oborů světové ekonomiky, který vykazuje pravidelný a rychlý růst. Pokud bude tedy v České republice konsolidován v rámci silného podnikatelského subjektu, zcela určitě dlouhodobě zajistí exportní schopnosti českého průmyslu.“
Plzeňská ŠKODA má tyto ambice. V oblasti kolejové techniky patří ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA (ŠDT) k velmi málo tradičním českým producentům (českým myšleno, že zde zůstal zachován vlastní vývoj a výzkum – na území ČR, o všem důležitém se také rozhoduje v ČR, zásadní komponenty s nejvyšší mírou přidané hodnoty se vyrábí taktéž v ČR), kteří mají svůj finální produkt podle vlastního know-how (pouze nevyrábí komponenty podle dokumentace zahraničních firem). V současné době je samotná ŠDT, tak skupina ŠKODA HOLDING, už opět finančně silnou společností, která chce toto odvětví v ČR sjednotit a udělat z něj oporu českého exportu. ŠDT zůstala jedinou firmou v ČR, která privatizační a globalizační vlivy přežila v podobě, kdy pokrývá celý segment kolejových vozidel (tramvaje, metro, lokomotivy, atd.) a má podle našeho názoru velkou šanci se svými záměry uspět.
Prvotním předpokladem pro to je upevnění pozice na českém trhu. V ČR je tento obor podinvestován, určitě poroste. Důležité je, aby potřeby českého trhu byly uspokojovány prostřednictvím českých výrobců. V žádném případě by se v ČR neměla opakovat situace, kdy mnohamiliardové zakázky z veřejných financí (z peněz daňových poplatníků) byly z drtivé většiny realizovány mimo území tohoto státu (viz např. Pendolino). „Získání tuzemských zakázek je základním předpokladem pro výraznější exportní uplatnění. České strojírenství bez možnosti většího exportu ztrácí možnost dlouhodobějšího růstu,“ doplnil Zapletal. Pokud se výše nastíněné záměry nepodaří realizovat a ČR podlehne tlaku zahraničních firem, pak jsme v rámci tohoto státu promarnili poslední příležitost být jedním z hlavních hráčů v dopravním strojírenství. Další vývoj budou určovat nadnárodní firmy – podniky na území ČR se stanou pouhými subdodavateli pro jejich finální výrobky.
Appian Group spravuje v České republice silnou skupinu energetických a strojírenských společností. Akciová společnost Appian Group a.s. je holdingovým centrem řízení aktivit v České republice a zároveň je obchodníkem s energetickými komoditami. Do skupiny dále patří například Mostecká uhelná společnost, Škoda Holding, Krušnohorské strojírny Komořany či Teplárna Otrokovice. Skupina Appian Group, která je s téměř patnácti tisíci zaměstnanci v současné době pátým největším zaměstnavatelem v České republice, byla založena v roce 1996 ve Spojených státech. V loňském roce přesídlilo vedení skupiny do Londýna a zároveň byl vytvořen Fond Appian, který spravuje a řídí Credit Suisse a jehož účelem je sdružovat investiční prostředky do energetiky, strojírenství a příbuzných oborů ve střední a východní Evropě.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 16.03.2004 09:47




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka