České dráhy mají nový web pro handicapované

České dráhy spouští speciálně upravené internetové stránky pro hendikepované cestující na adrese www.cd.cz/bezprekazek. Stránky jsou vytvořeny na základě konzultací s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR a odpovídají i požadavkům nevidomých. Uživatelé na nich najdou také on-line formulář, ...

Jarní servisní akce AUTO CB

České dráhy spouští speciálně upravené internetové stránky pro hendikepované cestující na adrese www.cd.cz/bezprekazek. Stránky jsou vytvořeny na základě konzultací s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR a odpovídají i požadavkům nevidomých. Uživatelé na nich najdou také on-line formulář, přes který si mohou cestující na vozíku objednat svou cestu a asistenci zaměstnanců ČD při nástupu do vlaku.

„Na stránkách jsou všechny důležité informace od souhrnu vlakových spojů, které jsou vybaveny vozy a zařízením pro vozíčkáře, přes seznamy bezbariérových stanic a stanic se zdvižnou plošinou, přímé telefonní kontakty na nádraží, až po informace o tom, jak jsou vozy pro zdravotně postižené vybaveny, a kolik za cestu hendikepovaní zaplatí,“ říká Petr Šťáhlavský, ředitel kanceláře náměstka generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Cestující ocení také informace s piktogramy o bezbariérovosti železničních stanic uvedené při vyhledávání spojení na adresách www.vlak.cz a www.jizdnirady.cz ve specifikaci rozsahu služeb stanice.


Piktogramy označují (zleva): bezbariérovost stanice, mobilní plošiny, vybavení pro zrakově postižené cestující.
Internetové stránky www.cd.cz/bezprekazek maximálně zohledňují mezinárodní pravidla Blind Friendly Web. Prakticky to znamená, že si mohou zrakově postižení nechat celý text nahlas přečíst pomocí tzv. Screen Readeru, tedy „mluvící hlavy“.
Aby nebyli cestující zaskočeni nečekanými přestupy kvůli stavebním pracím na tratích, je aktuální přehled výluk zveřejňován na www.cd.cz/vyluky.

Lidský přístup techniku nenahradí
České dráhy zahájily školení zaměstnanců v železničních stanicích, kteří se učí vidět provoz očima zdravotně postižených cestujících. „Cílem školení je naučit zaměstnance vidět překážky tam, kde je nejsou zvyklí hledat a také považovat služby pro zdravotně postižené za zcela standardní,“ vysvětluje za České dráhy Jiří Nohovec, který školení povede. „Nejde jen o nasazování souprav, které usnadní cestování vozíčkářům nebo jinak hendikepovaným lidem, ale o to, umět se dívat jejich očima a všímat si zdánlivých maličkostí, které jim mohou udělat cestu neprůchodnou.“
Cílem školení je motivovat zaměstnance, aby se snažili překonávat vlastní předsudky při jednání se zdravotně postiženými. „Zaměstnanci se trénují v umění naslouchat, vyjádřit podporu, nestydět se a nebýt lhostejní k potřebám hendikepovaných,“ dodává Jiří Nohovec. „Náš zákazník se nesmí v žádném případě cítit diskriminovaný nebo omezovaný.“
Společně s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR připravují České dráhy Desatero pro lepší komunikaci. “Pokud cestuje vlakem nevidomý, musí mu průvodčí při podávání označeného lístku oznámit, že ho vrací. Při popisování cesty je zase vhodné vyvarovat se označení míst slovy ’tamhle’ nebo ’tady’, anebo se namísto na zdravotně postiženého obracet na jeho doprovod. Pro osoby se zdravotním postižením je pak cestování s profesionálně vyškoleným personálem příjemnější a skutečně bezbariérové,“ upozorňuje předseda rady Václav Krása.

Nové vlaky jsou standardně bez bariér
České dráhy vypravují v tomto jízdním řádu přes osm tisíc vlaků, přibližně 10% z nich umožňuje bezproblémové cestování i vozíčkářům. Jen v Praze a okolí vyjíždí v pracovní dny přes 500 spojů vhodných pro vozíčkáře. Vlaky, které dnes České dráhy nakupují, jsou standardně vybaveny prostory pro vozíčkáře, včetně náležitě upraveného sociálního zařízení. Aktuálně mají České dráhy 193 vozů nebo souprav, které svezou pohodlně vozíčkáře v oddílu pro cestující, a do kterého vozíčkáři bez komplikací nastoupí. Do konce roku počet takto upravených souprav převýší číslo dvě stě dvacet.
„Pravidelně jezdí vozíčkáři v Pendolinu mezi Prahou a Ostravou i Prahou a Brnem. Nejde ale jen o dálkové vlaky, které jsou často vybaveny speciálními plošinami pro nástup vozíčkářů. Na regionálních tratích v celé České republice jezdí už přes 40 Regionov. V Praze, Středočeském, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Moravskoslezském kraji jezdí patrové klimatizované jednotky CityElefant, které mají pro vozíčkáře speciální plošiny i sociální zařízení,“ doplňuje Petr Šťáhlavský.

Mosty 2007
České dráhy zdarma dopraví desítky zdravotně postižených vlakem z celé republiky na letošní ročník předávání cen MOSTY, které se koná 5. února v Chrudimi. Soutěž vyhlásila už popáté Národní rada osob se zdravotním postižením ČR. Cena oceňuje akt, projekt nebo čin, který významným způsobem zlepšuje postavení osob se zdravotním postižením. České dráhy jsou partnery tohoto setkání už potřetí, cestující dopraví do Pardubic, které patří k nejlépe vybaveným bezbariérovým nádražím s velmi dobrou dostupností z celé České republiky.

Zdravotně postižení cestují vlakem velmi levně
Kromě toho, že České dráhy investují do obnovy vozového parku tak, aby vyhovoval co nejvíce postiženým, mohou držitelé průkazů ZTP a ZTP/P jezdit vlakem velmi výhodně, a to jak ve vnitrostátní, tak v mezinárodní dopravě. V rámci republiky může využívat speciální jízdné pro ZTP a ZTP/P a také speciální In-kartu ¼ se slevou 25% z jízdného ZTP a ZTP/P, která stojí 600 Kč na tři roky. Navíc průvodce držitele průkazu ZTP/P cestuje zcela zdarma. V mezinárodní dopravě získá cestují na území České republiky slevu 75%.

Cenové srovnání jízdného pro hendikepované
Trasa Zákaznické jízdné Jízdné ZTP, ZTP/P In-karta ¼ pro ZTP, ZTP/P
Praha – Ostrava-Svinov 323 Kč 108 Kč 81 Kč
Praha Mas. n. - Kolín 62 Kč 20 Kč 15 Kč
Opava – Havířov 51 Kč 17 Kč 13 Kč
Brno – Náměšť nad Oslavou 45 Kč 14 Kč 11 Kč
Klatovy – Domažlice 42 Kč 13 Kč 10 Kč
Plzeň – Most 132 Kč 44 Kč 33 Kč
Most – Louny 28 Kč 9 Kč 7 Kč
Pardubice – Liberec 152 Kč 51 Kč 39 Kč
Liberec – Frýdlant v Čech. 29 Kč 9 Kč 7 Kč
Pardubice – Chrudim 15 Kč 5 Kč 4 Kč
Hradec Králové – Jičín 53 Kč 17 Kč 13 Kč
Vizovice – Zlín 18 Kč 4 Kč 5 Kč
Tábor – Milevsko 29 Kč 9 Kč 7 Kč
Telč – Slavonice 33 Kč 10 Kč 8 Kč
Zábřeh n. Moravě - Šumperk 17 Kč 5 Kč 4 Kč
Karlovy Vary - Potůčky 48 Kč 15 Kč 12 Kč


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 05.02.2008 09:45



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka