České dráhy, společnost Siemens a ING Lease podepsaly smlouvu na dodávku 12 lůžkových vozů. Jedná se o komfortní klimatizované vozy, které mohou jezdit rychlostí až 200 km/h.
Lůžková kapacita jednoho vozu je 36 lůžek. Vozy budou určeny pro provoz na mezinárodních vlacích především do západní Evropy, např. do Itálie, Švýcarska a SRN.
Součástí podepsané smlouvy je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského i způsob financování lůžkových vozů. Financujícím partnerem celé transakce bude leasingová společnost ING Lease. ČD počítají s jejich využitím především na mezinárodních vlacích do Itálie, Švýcarska a SRN. Všech 12 vozů převezmou České dráhy, a.s., v listopadu 2006. Prodejní cena vozů je 26,5 mil. Euro.
K podpisu kontraktu generální ředitel ČD Josef Bazala uvedl: „Modernizace vozového parku je jedním ze tří pilířů budoucího obchodního úspěchu Českých drah – a to vedle modernizace železničních stanic v rámci projektu Živá nádraží a vedle zlepšování a rozšiřování služeb našim zákazníkům. S novými vozy chceme získat větší podíl na mezinárodní osobní dopravě a aktivně se zapojit do sítě komfortních nočních spojů EuroNight. Pro tyto spoje jsme dosud neměli vhodnou kolejovou techniku.“ Josef Bazala doplnil také možné cílové destinace těchto vozů: „Chtěli bychom se s novými lůžkovými vozy prosadit například na tratích z Prahy do Benátek, Curychu, Basileje, Kodaně nebo Kolína nad Rýnem. Můžeme jednat také o přímém spojení do Bruselu.“
„Pro společnost Siemens je to významný kontrakt, který potvrzuje naší dosavadní spolupráci s ČD v oblasti modernizace vozového parku. Jde o pokračování úspěšných projektů, v rámci kterých jsme Českým drahám dodávali osobní vozy 1.a 2. třídy a restaurační vozy,“ řekla při podpisu smlouvy ekonomická ředitelka divize Transportní systémy společnosti Siemens paní Zdenka Rauth-Fischer.
Generální ředitel ING Lease Hans Hoogendijk k financování celé transakce uvedl: „Leasingem těchto nových lůžkových vozů pouze navazujeme na dlouholetou velmi úspěšnou spolupráci s Českými drahami, kterou jsme započali již v roce 1997. Financování transportního sektoru rovněž plně zapadá do klíčové strategie ING Lease na českém trhu.“
Nový lůžkový vůz, který je určen a schválen pro mezinárodní železniční provoz, nabízí 12 oddílů, každý se třemi lůžky. Tři oddíly kategorie „A“ jsou vybaveny vlastní koupelnou, včetně sprchy, umyvadla a vakuové toalety. Zbývajících devět oddílů kategorie „B“ je vybaveno umyvadly, která jsou zabudovaná ve vestavěné skříni. Dva sousední oddíly lze spojit otevřením propojovací stěny a vytvořit tak jeden větší oddíl, např. pro společně cestující rodiny.
Kromě koupelen v oddílech kategorie „A“ jsou na obou koncích vozu umístěny ještě dvě toalety. Jedna z nich je zároveň kombinována se sprchou, a představuje tedy koupelnu vybavenou veškerým komfortem. Samozřejmou součástí vybavení je klimatizace v celém lůžkovém voze. V každém oddíle je možné nastavit teplotu individuálně. Bezpečnost cestujících zajišťuje moderní zamykací systém VingCard.