Vlaky Českých drah jezdí se stejnou přesností jako vlaky v SRN či Velké Británii
Během prvního pololetí letošního roku se v meziročním srovnání dále zvýšila přesnost vlaků Českých drah, když dosáhla úrovně 92,3 procenta. To je o půl procenta více než ve stejném období loňského roku. Ze 2 441 712 sledovaných vlaků jelo podle mezinárodních standardů včas 2 252 859 spojů. Tato hodnota odpovídá spolehlivosti vlaků v západní Evropě, například v Německu nebo ve Velké Británii.
Tradičně nejpřesněji jezdí osobní a spěšné vlaky, kterých je současně nejvíce. V mnoha případech mají krátké trasy, jejich jízdu neovlivňuje větší množství přípojů ani provoz ostatních osobních a nákladních spojů či případná zpoždění vzniklá u zahraničních železnic. Z 2 305 503 sledovaných osobních a spěšných vlaků jelo včas 92,8 procenta. Na zvýšení přesnosti spojů Českých drah se významně podílely také dálkové vlaky. Zatímco plnění jízdních řádů těchto spojů na českých tratích bylo v loňském prvním pololetí jen na úrovni 55 procent, letos od ledna do června dosahovalo úrovně 78 procent. Nejrychlejší a nejkomfortnější mezistátní vlaky EuroCity pak na našem území dosahují přesnosti ještě o téměř deset procent vyšší – 87 procent a jezdí tak s přesností srovnatelnou se zahraničím.
Na spolehlivost vlaků v roce 2005 nejvíce působí stavební práce v několika úsecích koridorů, především na spojovací větvi Česká Třebová – Přerov, a rozsáhlé výluky a modernizace, například na většinou jednokolejné trati Plzeň – Cheb či v rámci elektrizace tratě Karlovy Vary – Chomutov. Přesnost vlaků negativně ovlivňuje také porušování zákona o provozu na silničních komunikacích, kdy řidiči nerespektují výstražnou signalizaci. V důsledku střetu auta s vlakem na přejezdech pak dochází k mnohahodinovým mimořádným výlukám a zdržením spojů. Podobně negativně se projevují rovněž zranění nebo usmrcení osob, které se navzdory zákazu pohybují v kolejišti. Přesnost vlaků mohou zhoršit i povětrnostní podmínky, především stále častější silné bouře a větrné smrště doprovázené přívalovými dešti. Ty způsobily v některých oblastech vyvrácení stromů na kolej, případně i poškození trakčního vedení na elektrifikovaných tratích.
Přesto se daří udržet vysokou spolehlivost vlaků Českých drah srovnatelnou s hodnotami obvyklými u západoevropských železnic, například v Německu nebo ve Velké Británii.
V roce 2004 bylo dosaženo plnění jízdního řádu osobních spojů Českých drah na úrovni 91,7 procenta, což byla nejlepší hodnota od roku 2000. Následující tabulka ukazuje, že se tuto bilanci podařilo v prvním pololetí letošního roku zlepšit na 92,3 procenta.