Cestovat do práce po železnici se vyplatí

Do zaměstnání je dnes zřejmě nejvýhodnější cestovat vlakem. Pro tyto opakované cesty na jedné trati do vzdálenosti 120 km mohou využívat cestující traťové předplatní jízdenky, které jsou přenosné a tak je může během platnosti využívat i více osob.

Jarní servisní akce AUTO CB

Do zaměstnání je dnes zřejmě nejvýhodnější cestovat vlakem. Pro tyto opakované cesty na jedné trati do vzdálenosti 120 km mohou využívat cestující traťové předplatní jízdenky, které jsou přenosné a tak je může během platnosti využívat i více osob. Pro větší vzdálenosti nebo méně časté dojíždění do zaměstnání, např. z Ostravska do Prahy, lze využít například Kilometrickou banku. Ta navíc platí podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského také ve vlacích InterCity a EuroCity bez nutnosti doplácet příplatek pro tyto vlaky.

Pro pravidelné dojíždění do zaměstnání je nejvýhodnější pořídit si některou z traťových jízdenek. České dráhy je nabízejí jako týdenní, měsíční nebo čtvrtletní, a to až do vzdálenosti 120 km. U týdenních a měsíčních jízdních dokladů si lze vybrat mezi jednosměrnou a obousměrnou variantou. Stejně jako u jiných dopravců se vyplatí zakoupit si jízdenku na co nejdelší období, v našem případě tedy na jedno čtvrtletí (tři měsíce). Například v pásmu 31 až 35 km, kam spadá mimo jiné úsek Choceň – Pardubice, stojí týdenní jízdenka 259 Kč, měsíční 864 Kč a čtvrtletní 2 304 Kč. Při dvou jízdách denně a pěti pracovních dnech tak zaplatíte podle jednotlivých druhů 25,90 Kč, 21,60 Kč, respektive 19,20 Kč za jednu jízdu. Tyto jízdenky jsou ve většině regionů vedle tarifů integrovaných dopravních systémů nejlevnějším způsobem přepravy do zaměstnání. Například ceny za pravidelné cesty do zaměstnání autobusem mohou být podle vzdálenosti vyšší o desítky až stovky korun měsíčně. Během ročního dojíždění do zaměstnání se tak může autobusová doprava prodražit až o 10 000 Kč. Podobně drahé je dojíždění automobily, proto řada lidí kombinuje cestu autem a vlakem. Automobil použije pro cestu na nejbližší vlakovou zastávku a do města využívá služeb železnice. Vedle úspory za pohonné hmoty odpadá problém s dopravními zácpami ve městě nebo parkováním.
U všech typů traťových jízdenek Českých drah si zákazník určuje první den platnosti; každá z nich je rovněž přenosná, takže ji může používat i kdokoliv z rodiny či přátel. Zejména u kratších vzdáleností ji tak jeden člověk využije nejprve pro cestu do zaměstnání a ještě týž den na ni cestuje někdo jiný třeba na večerní filmové nebo divadelní představení.

V souvislosti s postupující modernizací železničních koridorů došlo na některých úsecích k výraznému zkrácení jízdních dob, čehož někteří cestující využívají ke každodennímu dojíždění za prací i na vzdálenosti kolem sta kilometrů. Těm doporučujeme zvýhodněné traťové jízdenky 1. třídy, které uplatní nejen ve většině rychlíků, ale také v nejnovějších příměstských vlacích. To platí kupříkladu pro trasu Pardubice – Praha (104 km), kde za měsíční traťovou jízdenku 2. třídy zaplatí 2 160 Kč, jízda ve voze 1. třídy vyjde jen o 432 Kč více.

Na větší vzdálenosti je výhodné využít Kilometrickou banku

Při dojíždění do zaměstnání na větší vzdálenosti než 120 km, při využívání vlaků EuroCity a InterCity nebo při dojíždění do zaměstnání na celý týden například z Ostravska do Prahy, je výhodná Kilometrická banka. Cena jízdenky je 1 300 Kč, takže cestující za 1 kilometr zaplatí 65 haléřů. Například cesta z Ústí nad Labem do Prahy (106 km) přijde i vlakem EuroCity na 69 Kč, z Chebu do Prahy (220 km) na 143 Kč, z Olomouce do Prahy (252 km) na 164 Kč a z Ostravy do Prahy (353 km) na 229,50 Kč.

Další informace o cenách a jízdenkách vhodných pro pravidelné cesty do zaměstnání najdou zájemci na www.cd.cz

Petr Šťáhlavský
tiskový mluvčí ČD, a.s.


Osobními vlaky Českých drah, a.s., cestuje ročně téměř 180 milionu cestujících. I v této oblasti patří společnost mezi přední podniky Evropské unie, v případě počtu cest na jednoho obyvatele patří ČD s velkým náskokem první místo mezi novými členskými zeměmi Unie. České dráhy, a.s., jsou v oboru nákladní dopravy s přepravou téměř 80 milionů tun zboží ročně jednou z pěti největších železničních společností Evropské unie.
ČD v současné době věnují zvýšenou pozornost modernizaci a investicím do železničních stanic a vlaků. Každoročně je investováno do obnovy stanic a vlaků několik miliard korun. V oblasti modernizace stanic je připraven projekt Živé nádraží, který má za cíl zmodernizovat a oživit více než 60 železničních stanic v České republice. Nádraží se tak stanou moderními obchodními a společnými centry s bohatou nabídkou služeb, které nesouvisejí jen s cestováním.
Velká pozornost je věnována modernizaci vlaků a zlepšení služeb pro zákazníky železnice. Probíhá schvalování rychlovlaků pendolino s cílem nasazení vlaků do pravidelného provozu v jízdním řádu 2005/2006, připravuje se dodávka nových vozů pro dálkové vlaky od společnosti Siemens a pokračuje výroba moderních patrových vlaků pro příměstskou dopravu. Pro regionální tratě je připravena modernizace lehkým motorových vlaků, které nabídnou pohodlné cestování také vozíčkářům, maminkám s kočárky i cyklistům.
Třetí významnou oblastí současné činnosti ČD je zlepšování a rozšiřování služeb. V této oblasti jsme v poslední době rozšířili síť půjčoven jízdních kol a zavedli možnost rezervace míst v rychlících i pro jízdní kola.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
ne 11.09.2005 10:44




0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka