Čistírny spoléhají na nemocnice a hotely

Čistírny a prádelny v Plzeňském kraji spoléhají na velké zákazníky typu nemocnic, hotelů a penzionů. Často jim už několik let nezvyšují ceny, přestože náklady na elektřinu, vodu, chemikálie a prací prášky trvale rostou. Zájem firem i domácností o praní prádla a čištění oděvů se v regionu drží už pět let zhruba na stejné úrovni.

Cílená propagace v Plzni

Čistírny a prádelny v Plzeňském kraji spoléhají na velké zákazníky typu nemocnic, hotelů a penzionů. Často jim už několik let nezvyšují ceny, přestože náklady na elektřinu, vodu, chemikálie a prací prášky trvale rostou. Zájem firem i domácností o praní prádla a čištění oděvů se v regionu drží už pět let zhruba na stejné úrovni. Lidé si však stále častěji pořizují oblečení, které se nemusí čistit, ale pouze prát, což dříve nebylo. Řekli to zástupci prádelen a čistíren v regionu.
"Držíme ceny tři roky," uvedla vedoucí z klatovské čistírny Peřinka, jediné v Klatovech. Staří i mladí chodí stejně, nejvíce před zimou, když odloží podzimní kabáty, a po ní, když chtějí schovat do skříně bundy. Jak často musejí lidé chodit do čistírny, záleží na tom, kolikrát oděvy nosí a v jakém prostředí. "Chemicky se doma stále hodně věcí vyčistit nedá," řekla.
Podle pracovnice čistírny Košan v Plzni-Bolevci jde hlavně o obleky nebo kabáty. "Maximálně bundu a tesilové kalhoty lze vyprat," dodala. Ostatní zboží se může znehodnotit, srazit nebo se mu změní barva. Poptávka po čištění je celý rok stejná, zjara a na podzim je klid. Stále více lidí nemá peníze na čistírnu a chodí ve špinavějších oblecích. Pokud člověk nosí kalhoty denně, měl by je prát nebo čistit jednou týdně.
Podle vedoucí čistírny Tip Top z Kdyně na Domažlicku by se měly vlněné oděvy pouze čistit. Některé výrobky z polyetylénu se dají prát, jiné ne. Bundy i kalhoty si lidé většinou perou doma. Některé skvrny se jim ale ve vodě nerozpustí, dodala vedoucí Tip Topu, jediné čistírny na Domažlicku.
V Plzni vznikají nové čistírny v hypermarketech, poslední v Olympii v Černicích. Další dvě jsou v Tesku na Rokycanské a nejstarší na Borech v Carrefouru, který loni převzalo Tesco. Podle pracovnice této provozovny zájem vinou konkurence klesá.
Prádelny spoléhají na velké zákazníky typu hotelů a restaurací. Pro plzeňskou provozovnu Bohumila Havla, která vznikla v sídlišti Bory z bývalé blokové prádelny, představují tyto klienti 80 procent. Perou si hlavně ložní prádlo, ubrusy a záclony. Pro nedalekou fakultní nemocnici firma nepere, protože ta má speciální požadavky. Musí mít oddělenou čistou prádelnu pro zdravotnictví od "špinavé" pro komerční klienty, což si řada firem nemůže dovolit. Poptávka se podle Havla drží čtyři roky, ale nesmí odejít velcí klienti, kterým prádelna sváží i rozváží zboží zdarma. "Aby nám velcí zákazníci neutekli, máme ceny stejné osm let," dodal Havel.
Klatovská prádelna, která je na trhu pět let, eviduje trvale rostoucí zájem. Je z poloviny závislá na horských hotelích, penzionech a restauracích. "Vinou špatné zimy to bude letos asi slabé," uvedla vedoucí provozu Ludmila Marešová. Díky stlačování nákladů a mezd drží třetím rokem stejné ceny. Lidé chodí spíše s vypraným větším prádlem, které si tam nechávají vyžehlit, tedy vymandlovat. "Osobní prádlo přijde výjimečně, v pěti procentech zakázek. Spíše jde o starší lidi," dodala vedoucí. Klatovská prádelna neobjíždí zákazníky, ale spoléhá na dobré jméno a cenu.
O pořízení vlastního prádla a jeho následném zapůjčení například nemocnicím, hotelům nebo restauracím, což je západoevropský trend, zatím nikdo z oslovených v Plzeňském kraji neuvažuje.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 08.02.2007 07:20



0 +
 
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka