Deseti-tisící hřídel ze Škody Kovárny

ŠKODA, KOVÁRNY, Plzeň, s.r.o. dceřiná společnost ŠKODA HOLDING a.s., dnes 16.10. vyexpedovala deseti tisící tzv. hlavní hřídel určenou pro větrné elektrárny.

Cílená propagace v Plzni

ŠKODA, KOVÁRNY, Plzeň, s.r.o. dceřiná společnost ŠKODA HOLDING a.s., dnes 16.10. vyexpedovala deseti tisící tzv. hlavní hřídel určenou pro větrné elektrárny. Zákazníkem jubilejního kusu je německá firma Repower. Hlavní hřídel spojuje náboj větrné elektrárny, ve kterém jsou uloženy lopatky a převodovku.
Škodovácké Kovárny začaly s produkcí těchto zařízení v roce 1995. Během téměř 9 let zvýšily objem výroby z několika desítek kusů ročně na 2000 pro letošní rok, což (2000 kusů) představuje objem 450 milionů Kč. Světový trh ročně pojme cca 5000 hřídelí. V roce 1995 byla zákazníkem jediná firma, o osm let později již dodávají všem světovým výrobcům větrných elektráren (Gamesa, Vestas, GE Wind Energy, NEG Micon, Nordex, Repower, atd.).
Ředitel marketingu Vladislav Šíma k tomu uvádí : „ Postupně jsme zvyšovali svůj podíl na trhu. V loňském roce činil již 35 %, letos jej odhadujeme na více 40 %. Od roku 1997 jsme s odstupem největším světovým výrobcem hřídelí větrných elektráren. Naší hlavní konkurenční výhodou je kompletní výrobní cyklus "pod jednou střechou", tzn. od výroby oceli do finálního opracování včetně nátěru. Většina konkurentů je závislá na kooperacích a subdodávkách. Dále pak fakt, že jsme začali s výrobou hřídelí v tu správnou dobu. Podařilo se nám totiž téměř okamžitě podchytit trend rozvoje trhu větrných elektráren v době, kdy většina našich konkurentů netušila, že by mohl být v budoucnu tak významný.“
Celkem 10 000 vyrobených hřídelí představuje částku téměř 2 miliardy Kč a kdyby se naskládaly za sebe, tak by při své průměrné délce 2,5 metru směřovaly z Plzně až do Rokycan.
Jitka Matuchová, analytička a manažerka Marketingu ŠKODA KOVÁRNY k dalšímu vývoji na tomto trhu říká : „V dlouhodobém měřítku patří větrná energetika mezi stabilně rostoucí trhy. V následujících letech se sice očekává pokles instalace nových větrných elektráren na největších trzích v Německu, Španělsku a USA, ale předpokládá se rozmach dalších trhů jako např. Velká Británie či Francie. V Německu nastane další významnější růst trhu po rozmachu stavby větrných elektráren offshore (v moři), což se všeobecně očekává od roku 2007. Dokonce i v Čechách začíná pomalu trh větrných elektráren ožívat. Pro příští rok jsou plánovány instalace několika stovek MW v oblasti Chomutovska a Mostecka. V případě, že česká vláda schválí dlouhodobou podporu stavby větrných elektráren v právě připravovaném zákoně na podporu obnovitelných zdrojů, odstartuje se růst českého trhu větrných elektráren.“
ŠKODA KOVÁRNY se letos podařil i další úspěšný krok, když se dohodla na celkovém oddlužení se svými věřitelskými bankami Credit Suisse First Boston, Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) a HVB Bank Czech Republic, a.s. „Na základě dohody s těmito finančními domy jsme snížili své dluhové zatížení vůči externím subjektům pocházející z devadesátých let o 22,44 mil. EURO (tj. cca 720 milionů Kč),“ uvedl generální ředitel ŠKODA KOVÁRNY Marek Krsek. K dokončení finanční restrukturalizace společnosti přispěl zejména vstup Appian Group do skupiny ŠKODA HOLDING.
Hlavní obory podnikání společnosti ŠKODA KOVÁRNY jsou velké zalomené hřídele pro čtyřtaktní dieselové motory, hřídele větrných elektráren. V těchto oborech má společnost dominantní postavení na světovém trhu. Dalším perspektivním oborem jsou rotory a válce určené pro energetická zařízení respektive válcovny, kde by společnost chtěla zvýšit svůj tržní podíl.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 16.10.2003 11:31




0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka