Divadla v Plzni chtějí zaujmout diváka i získat peníze

Uvést nové premiéry, zajistit vysokou úroveň představení, pokud možno opět o něco navýšit počet návštěvníků a pokusit se získat více peněz na provoz. Takové plány si pro novou sezonu stanovila profesionální i amatérská divadla v Plzni, která na čtyřech stálých scénách dohromady navštíví téměř 300.000 diváků ročně.

Jarní servisní akce AUTO CB

Uvést nové premiéry, zajistit vysokou úroveň představení, pokud možno opět o něco navýšit počet návštěvníků a pokusit se získat více peněz na provoz. Takové plány si pro novou sezonu stanovila profesionální i amatérská divadla v Plzni, která na čtyřech stálých scénách dohromady navštíví téměř 300.000 diváků ročně.
Nejvyšší návštěvnost, 220.000 lidí, vykazuje čtyřsouborové Divadlo Josefa Kajetána Tyla (DJKT), jež letos na dvou scénách představí 15 nových titulů ve světové i české premiéře. Pro divadlo s více než 400 zaměstnanci včetně asi 230 umělců odstartovala sezona už 27. srpna, kdy se začaly ostře zkoušet nové a oprašovat staré tituly. "Balet nastoupil dokonce o týden dříve, aby mohlo osm nových členů, většinou absolventů taneční konzervatoře v Brně, v klidu převzít i úkoly ve stávajícím repertoáru," uvedla Eva Ichová, mluvčí divadla, které od města dostává na dotaci více než 120 milionů korun ročně a vloni hospodařilo se ziskem 2,5 milionu Kč.
Ve světové premiéře uvede soubor baletu DJKT například taneční muzikál Čachtická paní autorského týmu Petra Maláska a Libora Vaculíka s Radkou Fišarovou v titulní roli. Soubor muzikálu a operety představí muzikál Chicago, v němž zahraje a zazpívá například zpěvačka Lucie Vondráčková. Novinkou na prknech DJKT je inscenace hudební revue Limonádový Joe v hlavní roli s Petrem Vondráčkem, kterou divadlo nacvičilo společně s plzeňským profesionálním loutkovým Divadlem Alfa. Kromě herců se na jevišti objeví i loutky. "Jde o vůbec první kooprodukci, kterou realizujeme," řekl Tomáš Froyda, ředitel Divadla Alfa, které v sezóně navštíví kolem 50.000 diváků.
Soubor o 12 členech během ní odehraje 350 představení. Poměr účasti plzeňských návštěvníků a ostatních z Plzeňského kraje je 40:60. Obsazenost na jednotlivých inscenacích činí 91 procent. "Kromě Limonádového Joea, který se hraje v Komorním divadle, připravujeme i tři další premiéry, což je zhruba stejně jako v uplynulých letech," uvedl Froyda. Pro děti z mateřských škol například pohádku Kašpárek a indiáni v režii Tomáše Dvořáka. "Pokračovat chceme ve večerních představeních pro dospělé zahájených vloni. Říkáme, že hrajeme pro stárnoucí mladé a nestárnoucí starší. Speciálně pro takové publikum je také dramaturgie večerních představení koncipovaná," dodal.
Kvůli rostoucí inflaci navýšilo divadlo vstupné u školních představení zhruba o pět korun. U večerních platí diváci kolem 90 Kč. Rozpočet s částkou 20 milionů korun, jehož hlavním donátorem je plzeňská radnice, vystačí zatím podle Froydy na udržení úrovně a rozsahu divadelní práce. "Obecně ve srovnání s Evropou je ale divadlo dlouhodobě podfinancováno, platy jsou hluboce pod průměrem. Být u divadla je dnes hlavně o srdíčku," doplnil. Divadlo chce vyjednat vyšší podporu z Plzeňského kraje, protože 60 procent diváků přijíždí regionu, mimo Plzeň.
Podle Jakuba Zindulky, předsedy sdružení Plzeňské neprofesionální scény a Divadla Dialog sdružujících 14 amatérských souborů, nečekají v nové sezoně návštěvníky divadla Dialog žádné zásadní změny. "Dramaturgické plány jsou věcí jednotlivých souborů, jejich počet se v posledních letech mírně zvýšil a ustálil na 14," uvedl. Soubory, jako například SAD, Ludvíci, Amceth, Rámus a DS Dialog, se dělí o scénu ve Smetanových sadech a kdyby přibyly další, nebylo by podle něj už ani kde zkoušet.
Průměrně se v Dialogu měsíčně hraje deset až 12 představení. Návštěvnost roste sezonu od sezony. Vstupné už je prý na neprofesionální divadlo "našponované" a zvyšovat by se nemělo. Na standardní celovečerní představení stojí vstupenka 50 až 70 korun. "Základní změnou pro nás je, že se přechází na čtyřletý grantový systém. Z jedné strany je výhodné, že nám schválí město peníze na delší období, na druhou stranu nikdo neví, co bude třeba za tři roky. Naše základní výdaje jsou nájem a energie, takže to je taková střelba do neznáma," uvedl Zindulka. Na provoz vloni získalo sdružení 500.000 Kč, peníze se pokouší sehnat i jinde, z grantů. "Plzeňská neprofesionální scéna je podle mě projekt skutečně ojedinělý nejen v ČR, ale i v rámci Evropy. Nevím, že by někde na světě existovalo něco podobného, kdy na neprofesionální bázi funguje divadlo s pravidelným provozem," dodal.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
út 09.10.2007 07:13



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka