Dluhy trápí čím dál víc Plzeňáků

Pracovníci plzeňské občanské poradny se v poslední době stále častěji setkávají s klienty, kteří hledají pomoc poté, co se dostali do dluhů. Bezplatné poradenství funguje v Plzni od roku 1998, za tu dobu vyhledalo služby poradny přes 12.000 klientů, nejčastěji s dotazy na bydlení, rodinné, partnerské, majetkové a pracovní vztahy.

Jarní servisní akce AUTO CB

Pracovníci plzeňské občanské poradny se v poslední době stále častěji setkávají s klienty, kteří hledají pomoc poté, co se dostali do dluhů. Bezplatné poradenství funguje v Plzni od roku 1998, za tu dobu vyhledalo služby poradny přes 12.000 klientů, nejčastěji s dotazy na bydlení, rodinné, partnerské, majetkové a pracovní vztahy. Počet dotazů týkajících se dluhů začal výrazně růst zhruba v letech 2004 a 2005 a stále se zvyšuje, řekla ředitelka poradny Štěpánka Syrovátková.
V prvním čtvrtletí letošního roku se na poradnu obrátilo s finanční a rozpočtovou problematikou přes sedm procent z celkového počtu klientů, ve druhém čtvrtletí to bylo už 9,4 procenta. Nárůst počtu dotazů dokonce vedl pracovníky poradny k vypracování nové metodiky pro řešení těchto problémů.
"Nejdříve jsme si mysleli, že to bude spadat obecně do občanského poradenství, že nebude třeba vymýšlet nějaké nové postupy, ale poslední rok nám ukazuje, že je třeba daleko víc propracovávat nějakou dluhovou službu," poznamenala Syrovátková. Poradna nyní ověřuje vlastní metodiku, která zahrnuje intenzivnější práci s dlužníky.
Do poradny nechodí jen lidé, kteří si své problémy s dluhy zavinili sami. Mnohdy jsou to i klienti, kteří se do dluhů dostali vinou manžela nebo manželky, dětí nebo jako ručitelé úvěru pro jiné osoby. Jsou to často lidé ze střední vrstvy, kteří svoji novou situaci velmi citlivě vnímají, protože celý dosavadní život žili bez dluhů. Do poradny míří i lidé, kteří si dluhy zavinili sami, například neplacením zdravotního pojištění nebo pokut za jízdy hromadnou dopravou načerno.
Poradna klientům neradí přímo, co mají dělat. Snaží se s nimi jejich situaci rozebrat a nastínit jim možná řešení. Zvolit si cestu z problému ale musí každý klient sám. U dluhové problematiky by pracovníci poradny nově chtěli například uzavírat s klienty jakousi smlouvu o spolupráci. Ta by lidi nejen více motivovala k vyřešení problému, ale také by jim více pomohla uvědomit si hloubku problému.
"U dluhové problematiky víc než u kterékoliv jiné záleží na tom, aby nám klient uvedl celou pravdu a nic nezamlčoval, tady se totiž už mnohdy jedná o existenční problémy. Je ohrožen exekucí majetku i vězením," řekla Syrovátková. Při hledání možné cesty poradci s klientem rozebírají jeho závazky a příjmy a snaží se najít možnosti pro splácení dluhů. Pokud nemají pravdivé informace, nemohou najít dobré řešení.
Mezi lidmi je podle zkušeností poradny jen velmi malá právní, finanční a ekonomická gramotnost. Zatím většina lidí chodí pro radu až v okamžiku, kdy se do dluhů dostala a hrozí jim sankce. Pomalu ale narůstá i počet lidí, kteří si přijdou pro radu i před uzavřením nějaké smlouvy, úvěru a podobně. Pracovníci poradny přesto doufají, že se situace zlepší. O problému se začíná víc hovořit, a proto věří, že rizika zadluženosti si lidé budou více uvědomovat, třeba i díky zkušenostem svých známých.



The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 16.08.2007 09:14



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka