Dobřanské děti chodí do Ekoškoly

Dobřanská škola navázala na svůj úspěch z roku 2005, kdy získala obdobný titul na národní úrovni. Uvedený certifikát si zasloužila za dobré výsledky v oblasti ekologické výchovy a ekologizace provozu školních.

Cílená propagace v Plzni

Dobřanská škola navázala na svůj úspěch z roku 2005, kdy získala obdobný titul na národní úrovni. Uvedený certifikát si zasloužila za dobré výsledky v oblasti ekologické výchovy a ekologizace provozu školních.

Podle ředitele dobřanské školy Mgr. Jaroslava Šedivého škola podporuje výchovu žáků k ekologickému vnímání světa již řadu let: „Vstupem do projektu Ekoškola a přiznáním titulu jsme jen potvrdili nadšení, úsilí a práci žáků i učitelů. Rozhodně tím ale s ekologií na naší škole nekončíme, naopak – právě díky systematickému a důkladnému pojetí celého projektu jeho tvůrci věříme, že i v dalších letech obhajování titulu více přispěje k ekologizaci provozu a k prohloubení demokratických prvků života školy.“

Projekt škole přinesl mimo jiné i finanční úspory, ty však nejsou podle ředitele Šedivého nejdůležitější: „Hlavní přínos je především v citové výchově dětí – učí se totiž nejenom citlivě vnímat prostředí, v němž žijí, ale i předměty, s nimiž zacházejí, rostliny a živočichy, s nimiž přicházejí do styku, a v konečném důsledku i lidi, kteří jsou jim nablízku. Domníváme se, že ekologická výchova je synonymem pro život v porozumění a pomoci. V dnešní přetechnizované době nevidíme lepší východisko.“

Školy, které usilují o titul Ekoškola, musejí po podání žádosti splnit tzv. 7 kroků k Ekoškole. Po vytvoření funkčního týmu (tzv. Ekotýmu), složeného z dětí i dospělých, musí vypracovat analýzu ekologického stavu školy (povinně nejméně ve čtyřech oblastech: odpad, energie, voda a prostředí školy). Na základě zjištěných nedostatků pak Ekotým vypracuje plán konkrétních činností (jednorázových či déledobých), které vedou k nápravě stavu. Ten pak realizuje a uskutečňování také monitoruje a vyhodnocuje. Další podmínkou je cílené zařazení environmentální výchovy do výuky a informování a spolupráce ve škole i směrem k veřejnosti (častým způsobem bývají i tzv. Dny činu, aktivity pro větší množství účastníků či veřejnost). Poslední, ale významnou podmínkou je sestavení školního Ekokodexu – pravidel chování dětí i dospělých, která jsou založena na ohleduplném vztahu k životnímu prostředí. Po splnění těchto podmínek, nejdříve však 5 měsíců po přihlášení školy do projektu, navštíví školu auditoři, kteří zhodnotí způsob realizace projektu a doporučí či nedoporučí udělení titulu včetně dalších podnětů k pokračování v účasti na projektu. Školy, které titul získají, mohou pak (nejdříve 2 roky, později po dalších obhajobách 5 let) užívat čestného titulu, Zelené vlajky Ekoškoly a loga a rozvíjet spolupráci s dalšími školami takto zaměřenými.

Celosvětová síť ekoškol je organizována Nadací pro environmentální výchovu (Foundation for Environmental Education), projekt se začal realizovat v roce 1995 na základě potřeby, která vyvstala v roce 1992 na Summitu Země (Earth Summit). Na konci roku 2005 bylo do projektu zapojeno 37 zemí světa a 15.000 škol. V České republice je národním koordinátorem projektu Ekoškola Sdružení Tereza, projekt probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva životního prostředí, je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, partnery projektu jsou Provident Financial s.r.o. a Nadační fond Veolia.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 22.02.2007 14:31



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka