Dopravce trápí zákoník práce

Firmy v Plzeňském kraji teprve vyhodnocují dopady nového zákoníku práce. Téměř všechny se ale shodují, že jim přinese větší administrativní zátěž personálních a mzdových oddělení.

Cílená propagace v Plzni

Firmy v Plzeňském kraji teprve vyhodnocují dopady nového zákoníku práce. Téměř všechny se ale shodují, že jim přinese větší administrativní zátěž personálních a mzdových oddělení. Nakládání s pracovní silou podle nich navíc zůstalo komplikované a flexibilita v uzavírání pracovně právních vztahů nenastala. Podle ankety ČTK má norma největší dopady na veřejné dopravce.
Pokud by plzeňské ČSAD autobusy striktně dodržely veškeré parametry zákona, musely by k současným 460 řidičům přijmout 273 nových lidí, což by je během čtyř měsíců zlikvidovalo. "Je to nemožné. Navíc řidič je úzkoprofilové zboží. Potřebujeme jich 20 a nejsou. Raději řídí kamiony, kde si vydělají víc, a nemají tak náročné služby," řekl ředitel Miroslav Hucl.
Navíc současným řidičům by nové paragrafy snížily mzdu v průměru o 15 procent. Vedení proto do konce února dojedná s odbory jak situaci vyřešit. Problémem je podle něj zejména rozvrstvení směn, jejich počet v týdnu a maximální přesčasy. Jediné dobré podle něj je, že je čekání řidičů vedeno jako pracovní pohotovost, a nebude se tak počítat do pracovního výkonu.
Plzeňské městské dopravní podniky nebudou muset kvůli novému zákoníku práce přijímat žádné řidiče. "U nás je v celém podniku jednotná pracovní doba 37,5 hodiny týdně. Ze 40 hodin jsme to stáhli zhruba před šesti lety, kdy to umožnila novela zákoníku práce," řekl předseda odborů Jaroslav Forejt. Osm hodin přesčasů za týden zůstává, nejméně třicetiminutové bezpečnostní přestávky po čtyřech hodinách řízení také, dodal předák.
"Během ledna vyhodnotíme, zda to přinese výdaje navíc. Zatím necítíme výraznější negativní dopady," řekl Pavel Ratislav, personální šéf výrobce televizorů Panasonic v Plzni, největšího zaměstnavatele v kraji se 4000 lidmi. Přesčasovou práci vždy dohodne podnik se zaměstnanci, firma se už dlouhodobě drží limitů. Mimopracovní poměry se jí netýkají. Ani vyšší odstupné nezvýší náklady, protože se zase zkrátila výpovědní lhůta.
Ratislav připouští vyšší administrativní náklady, zejména kvůli hlášením státním orgánům. Podnik bude zřejmě muset nakoupit nový software. Firma nemá žádné výhody z toho, že má polovinu lidí agenturních, tedy externích. Podnik drží stejné podmínky pro vlastní i najímané zaměstnance. "Rádi bychom kmenové pracovníky, zejména na operátory linek a technické pracovníky v řádu stovek lidí, ale v regionu jsou slabé zdroje," uvedl Ratislav. Řada lidí najímaných přes agentury se po čase stává zaměstnanci Panasonicu.
Plzeňská Škoda Holding nemusí kvůli novému zákoníku provádět žádné změny. "Nakládání s pracovní silou zůstalo komplikované a flexibilita v uzavírání pracovně právních vztahů nenastala," řekla mluvčí Radka Pistoriusová. Podnik musel proškolit lidi, změnit formuláře a tiskopisy včetně kolektivních smluv. Dále postrádá nařízení vlády, která by některé paragrafy, související například s lékařskými prohlídkami, upřesnila.
"Budeme mít větší náklady na odměny za pohotovost v řádu statisíců korun ročně," řekla mluvčí Západočeské plynárenské Michaela Benešová. Podobnou sumu a vyšší administrativu si vyžádá hrazení výdajů mobilním montérů, kteří nepracují na trvalém pracovišti. Místo kuponů na stravné to bude muset firma řešit každodenním cestovním příkazy nebo měsíčními paušály.
Plzeňská ČEZ Data, pod níž patří nonstop zákaznické call centrum, největší v Česku, nemá s novými paragrafy problémy. "Vystavěli jsme ho tak, aby vyhovovalo novému zákonu," uvedl mluvčí ČEZ pro západní Čechy Martin Sobotka. Ze 250 zaměstnanců centra je většina externistů, kteří slouží také pohotovosti. S přesčasy nemá firma problémy, odstupné má ČEZ nadstandardní díky silné pozici odborů.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 04.01.2007 18:54



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka