Drahý benzin a nafta: Přestupte na vlak!

Drahý benzín a nafta výrazně zdražily cestování automobily. Mnoho rodin a firem se zabývá otázkou, jak snížit své náklady na dopravu. Řešením může být železnice a veřejná doprava obecně. Například rodiny s dětmi nebo malé skupiny přátel mohou výrazně ušetřit při plánování své cesty vlakem. ...

Cílená propagace v Plzni

Drahý benzín a nafta výrazně zdražily cestování automobily. Mnoho rodin a firem se zabývá otázkou, jak snížit své náklady na dopravu. Řešením může být železnice a veřejná doprava obecně. Například rodiny s dětmi nebo malé skupiny přátel mohou výrazně ušetřit při plánování své cesty vlakem.

Pro krátké víkendové rodinné výlety se vyplatí síťová jízdenka SONE+ za 130 Kč. Cestovat na ni může až 5 osob z toho dvě dospělé (nad 15 let). „Rodinný výlet autem z Prahy do lázní Poděbrady nebo na hrad Křivoklát vychází jen při nákladech na palivo na přibližně 250 korun. Rodinu tak přijde auto dvakrát dráž než vlak,“ říká náměstek generálního ředitele ČD Petr Moravec. „Navíc se šofér nemůže při řízení věnovat rodině a při nedělních návratech hrozí na silnicích problémy kvůli silné víkendové dopravě.“

Když se na výlet vydá skupina až pěti dospělých lidí, ocení síťový lístek Regionet za 260 Kč. „Síťové jízdenky nabízejí značnou flexibilitu. Cestující mohou kdekoliv vystoupit, nejsou vázáni na konkrétní spoje ani tratě,“ dodává Petr Moravec.

Hodně ušetří lidé při cestování do zaměstnání. Nejvýhodnější je přitom odstavit automobil už na nejbližší vlakové zastávce a ne až na okraji města. Pro pravidelné cesty do práce lze využít traťové jízdenky, které platí až do vzdálenosti 120 km. „Dojíždění za prací pak může být téměř 3x levnější než autem a to pouze při započítání nákladů na benzín. Když zohledníme i pořízení vozu, opotřebování pneumatik, údržbu, spotřebu oleje a další náklady, je úspora ještě větší,“ vypočítává výhody vlaku Petr Moravec. „Tak například měsíční traťová jízdenka z Opavy na ostravské hlavní nádraží stojí bez In-karty/Rail plus 1 316 Kč a s In-kartou 987 Kč, to představuje denní náklady na dojíždění 66 Kč, resp. 49 Kč na den. Nebo cesta z Kralup nad Vltavou do Prahy. Traťová jízdenka vyjde na 1 120 Kč a s In-kartou na 840 Kč, což je 56 Kč, resp. 42 Kč na pracovní den. Náklady na provoz auta jsou v obou případech přes 120 Kč!“

Pravidelné dojíždění vlakem může být cenově výhodnější než jízda autem i na poměrně velké vzdálenosti. Navíc se cestující nemusí věnovat řízení, ale může během cesty dělat řadu jiných činností, např. řešit pracovní záležitosti nebo si číst. Takovými příklady jsou trasy z Hradce Králové, Pardubic nebo z Ústí nad Labem do Prahy. „Za měsíční jízdenku zaplatí cestující mezi Ústím nad Labem a Prahou 3 780 Kč a s In-kartou jen 2 835 Kč, to jsou denní náklady ve výši 189 Kč, resp. 142 Kč. Jen benzín pro provoz auta však vyjde na více než 400 Kč denně,“ říká Petr Moravec.

„Jednotlivci a rodiny cestující na velké vzdálenosti či instituce a podniky při vysílání zaměstnanců na služební cesty ušetří také,“ pokračuje Moravec a jako příklad uvádí cesty z Brna, Olomouce nebo Ostravy do Prahy. „Za celodenní jízdenku ČD NET zaplatí jednotlivec 440 Kč a skupina až 5 osob jen 880 Kč. Náklady na benzín při zpáteční cestě vyjdou mezi Brnem a Prahou asi na 900 Kč, mezi Olomoucí a Prahou na více než 1 200 Kč a mezi Ostravou a Prahou dokonce na 1 700 Kč.“ Firmy a instituce přitom musejí u služebních jízd započítávat i další náklady na amortizaci vozidel. Náklady na jejich cesty pak stoupnou ještě výrazněji.

Cenové příklady:

Praha – Ostrava a zpět - vlak s jízdenkou ČD NET jednotlivec 440,- Kč, skupina 2 až 5 osob 880,- Kč x automobil cca 1 700,- Kč.
Praha – Brno a zpět - vlak s jízdenkou ČD NET jednotlivec 440,- Kč, skupina 2 až 5 osob 880,- Kč, akční nabídka jízdného Praha – Brno 340,- Kč (1 osoba) x automobil cca 900 Kč.
Praha – Ústí nad Labem a zpět - zpáteční obyčejná jízdenka pro jednotlivce 243,- Kč, měsíční traťová jízdenka 3 780 Kč (s In-kartou 2 835 Kč), tj. denní náklady na dojíždění 189,- Kč, resp. 142 Kč, x automobil cca 400 Kč/den.
Praha – Poděbrady a zpět - síťová denní jízdenka SONE+ pro 5 osob (z toho dva dospělí, platnost v sobotu nebo v neděli) – 130,- Kč, měsíční traťová jízdenka 2 128,- Kč (s In-kartou 1 596,- Kč), tj. denní náklady na dojíždění 106,40 Kč, resp. 79,80 Kč x automobil cca 250 Kč.

Pozn.: Všechny uvedené ceny ČD platí pro 2. třídu osobních, spěšných, rychlíkových vlaků a spojů InterCity a EuroCity, pokud není uvedeno jinak. Měsíční jízdenky jsou uvažovány pro 20 pracovních dní. Lze je ale využívat i o víkendu.

Pro porovnání nákladů uvažujeme automobil Škoda Fabia 1,4 16 V 59 kW se spotřebou pro kombinovaný provoz 6,5 l/100 km, cena benzínu 32,50 Kč/l, bez dalších nákladů (bez dálničních známek, amortizace (odpisů), oprav a udržování, bez havarijního a zákonného pojištění).


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 21.08.2008 07:06



0 +
 
ČNSO studio

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka