Dráhy vypravují přes 3000 cyklovlaků denně

České dráhy zajišťují rozšířenou přepravu jízdních kol ve více než 3 000 vlacích denně, v dalších několika stovkách spojů je jejich přeprava povolena v omezené míře. ČD tak každý den nabízí více než 23 000 míst pro přepravu jízdních kol v celé republice. Ve spolupráci se zahraničními partnery zajišť...

Jarní servisní akce AUTO CB

České dráhy zajišťují rozšířenou přepravu jízdních kol ve více než 3 000 vlacích denně, v dalších několika stovkách spojů je jejich přeprava povolena v omezené míře. ČD tak každý den nabízí více než 23 000 míst pro přepravu jízdních kol v celé republice. Ve spolupráci se zahraničními partnery zajišťují přepravu kol i do sousedních států, do Maďarska, Nizozemí a v letní sezóně i do Chorvatska.

Rozšířenou přepravu jízdních kol jako spoluzavazadel nabízejí České dráhy v celkem 2 688 spojích, v dalších 30 spojích je tato přeprava podmíněna povinou rezervací místa. V celkem 1 176 vlacích je pak možná přeprava jízdních kol formou úschovy během přepravy. Z toho u 285 je tato přeprava doplněna možnou rezervací pro kola a u 55 vlaků je u této služby v době od dubna do října povinná rezervace. V dalších několika stovkách osobních vlaků, které nejsou označeny žádným symbolem, mohou cestující převážet kolo jako spoluzavazadlo. Kapacita míst je však omezena a bicykly je možné obvykle přepravovat jen na první nebo poslední nástupní plošině vlaku nebo na místě k tomu vyhrazeném.

Kolo jako spoluzavazadlo (symbol kolo a jeho modifikace)

„Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadel je velmi jednoduchá,“ říká Luďka Hnulíková. „Cestující mají svá kola trvale pod dozorem, zajišťují si jejich nakládku do vlaku i vykládku. Kola se přepravují ve stejném vagónu jako cestující. V cílové stanici mají cestující kolo hned k dispozici a mohou se okamžitě vydat na další cestu již v sedle bicyklu.“ Přeprava kola v tomto případě stojí 25 Kč za každý spoj. Při několika přestupech nebo celodenním cestování se pak vyplatí jednodenní doklad za 50 Kč.

Kolo v úschově během přepravy (symbol kufr a jeho modifikace)

Druhou možností přepravy kola je tzv. úschova během přepravy. Luďka Hnulíková k tomu říká: „V tomto případě je kolo přepravováno ve speciálním voze nebo oddíle pod dohledem zaměstnance. Cykloturista při nástupu přivede kolo k danému vagónu, předá ho našemu zaměstnanci a cestuje v běžném osobním voze. Při výstupu si zase kolo vyzvedne přímo u vyčleněného vozu.“ Jednorázové úschovné za kolo stojí 30 Kč. V případě využití více spojů je tak výhodnější zakoupit si jednodenní doklad za 60 Kč. „Tento způsob přepravy však není tak oblíben, a tak se České dráhy snaží ho postupně nahrazovat systémem spoluzavazadel,“ doplňuje Luďka Hnulíková.

Vlakem a s kolem do zahraničí

České dráhy zajišťují přepravu jízdních kol také v mezinárodních vlacích. „Nejjednodušší a nejlevnější je přeprava kola na Slovensko,“ říká Luďka Hnulíková. „V této přepravě panuje podobný systém jako při vnitrostátní dopravě.“ Za přepravu kola na Slovensko v přímých vlacích ať již formou úschovy nebo jako spoluzavazadla zaplatí cyklista 30 Kč. V ceně není zahrnuta případná rezervace, která je u některých vlaků povinná a lze ji doporučit také u ostatních dálkových spojů. Kola na Slovensko přepravují například spoje SC Slovenská strela do Bratislavy, EuroCity Jan Jesenius do Bratislavy a Štúrova či Košičan do Žiliny, Popradu a Košic. Přepravu kol formou úschovy během přepravy nabízejí také noční rychlíky, např. Šírava nebo Excelsior.

Do Německa je zajištěna přeprava jízdních kol některými vlaky EuroCity do Drážďan, Berlína a Hamburku, do Rakouska pak do Vídně, Lince a Štýrského Hradce (Graz). V těchto vlacích stojí přeprava jízdního kola 5 euro, tedy asi 128 Kč. Navíc tuto „jízdenku“ pro kolo lze zakoupit až do cílové stanice cestujícího a platí i na návazné spoje. „Podobně jako do Německa a Rakouska lze přepravovat kolo také do Maďarska či Nizozemí, například vlakem EuroCity Jan Jesenius do Budapešti a nebo nočním vlakem EuroNight Kopernikus do Amsterodamu,“ uvádí Luďka Hnulíková. Také v tomto případě stojí přeprava kola 5 euro, tedy asi 128 Kč. Speciální nabídky pro přepravu kol platí také k některým výhodným přeshraničním jízdenkám, jako jsou SONE+DB, REGIONet+DB, REGIONet Libnet+ atp.

Informace o jednotlivých spojích lze vyhledat v jízdním řádu.

Přímé mezinárodní vlakové spoje s přepravou jízdních kol jezdí do atraktivních cyklistických oblastí a sledují významné evropské cyklotrasy. Například Dunajskou cyklotrasu lze dosáhnout přímými vlaky v Linci, Vídni, Bratislavě i Budapešti, Labskou cyklotrasu sledují vlaky EuroCity mezi Prahou, Drážďany a Hamburkem a vlaky mezi Prahou a Vídní spojují cílová města známé mezinárodní cyklostezky Greenways.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 24.07.2008 17:57



0 +
 
Jarní servisní akce

Hlavní zprávy

 

ČEZ - Čistá energie zítřka